Jak wprowadzić aplikację mobilną na rynek za pomocą wstępnej rejestracji (Android) lub przedsprzedaży (App Store)?
Dlaczego warto promować aplikacje i gry mobilne kilka miesięcy przed oficjalnym launchem w Google Play i App Store? Czym jest wstępna rejestracja aplikacji lub gry w Google Play? Jak długo developerzy mogą trzymać i promować grę lub aplikację w przedsprzedaży w App Store? Jakie płatne źródła ruchu mobilnego konwertują najlepiej przy wstępnej rejestracji lub przedsprzedaży? Dlaczego warto wprowadzać grę lub aplikację mobilną za pomocą wstępnej rejestracji i przedsprzedaży? O tym wszystkim w poniższym artykule.
Wprowadzenie aplikacji lub gry mobilnej na rynek w roku 2021
Wprowadzenie aplikacji lub gry mobilnej na rynek w 2021 z jednej strony wydaje się bardzo łatwe ze względu na niską barierę wejścia jeżeli chodzi założenie konta developerskiego, publikacja gry lub aplikacji). Z drugiej strony liczba gier i aplikacji konkurencyjnych, które dysponują już ogromną liczbą pobrań, zbudowanym zespołem, historią gry lub aplikacji w App Store i Google Play, wypracowanym ruchem organicznym budzi obawy przed nowymi developerami, którzy chcieliby odnieść sukces na rynku aplikacji mobilnych. Rozwój ekosystemu reklamowego Google Ads (przejście na kampanie uniwersalne UAC promujące aplikacje kilka lat temu), obecne zmiany w trackingu (przejście z IDFA na SKAdNetwork) w iOS nie pomagają reklamodawcom.
Przez kilka lat możliwości wprowadzenia aplikacji na rynek w App Store i Google Play poprawiły się. W roku 2012 mało kto słyszał o takiej frazie jak Soft-Launch czy np. wstępna rejestracja czy przedsprzedaż. Dzisiaj większość developerów nie ma potrzeby promowania aplikacji mobilnej przed launchem i zbierania “zapisanych” przez landing page. Jedną z opcji, która umożliwia zbieranie użytkowników zainteresowanych daną grą lub aplikacją jest Wstępna rejestracja (Pre-Registration) w Google Play i przedsprzedaż (Pre-Order) w App Store. Obie formy wprowadzania aplikacji na rynek niestety nie są jeszcze rozpowszechnione i dobrze znane wszystkim developerom. Są to bardzo skuteczne formy promowania aplikacji lub gry przed publikacją, a konwersja ze wstępnej rejestracji / przedsprzedaży do instalacji aplikacji w momencie launchu wynosi powyżej 50%. Takiej konwersji nie uzyskasz nigdy za pomocą landing page i mailingu do zapisanych użytkowników.
Czym jest wstępna rejestracja w Google Play?
Wstępna rejestracja w Google Play jest trybem gdzie możesz uruchomić stronę produktową i opublikować aplikację lub grę 90 dni przez jej oficjalną publikacją. Utrzymanie gry lub aplikacji we wstępnej rejestracji nie może przekroczyć 90 dni.
Twoja gra lub aplikacja będzie widoczna w Google Play, ale nie będzie możliwości jej pobrania. Użytkownik będzie mógł jedynie zapisać się z poziomu Google Play na listę oczekujących. W momencie kiedy opublikujesz aplikację mobilną osoba, która zapisała się na listę otrzyma push notyfikację lub aplikacja zostanie automatycznie zainstalowana na urządzeniu użytkownika.
Google Play zaleca przed wstępną rejestracją wdrożenie aplikacji na ścieżce testowej. Żeby opublikować aplikację w trybie Pre-Registration będziesz musiał podać informacje odnośnie treści w aplikacji. Aplikacja będzie sprawdzana przed publikacją. Google Play umożliwia utrzymywanie w trybie wstępnej rejestracji maksymalnie 2 aplikacji lub gier na koncie developera.
Publikacja aplikacji we wstępnej rejestracji wiążę się także z przygotowaniem materiałów (ikona, screenshoty, video promocyjne). Wstępną rejestrację możesz zrobić w wybranych krajach. Jeżeli testujesz grę lub aplikację na wybranej liczbie użytkowników np. na Filipinach, w Meksyku w pozostałych krajach grę możesz utrzymywać dalej w fazie wstępnej rejestracji. W trakcie wstępnej rejestracji za pomocą Google Play możesz zachęcać użytkowników nagrodą (w trakcie wstępnej rejestracji możliwa jest jedna nagroda) w grze. Muszą być to aktywne produkty w Twojej aplikacji lub grze.
Google Play umożliwia przeglądanie statystyk w trakcie wstępnej rejestracji. W panelu Google Play Console będziesz mógł sprawdzić ile użytkowników udało Ci się pozyskać w każdym w poszczególnych krajów.
Możliwość uruchomienia gry lub aplikacji w trybie wstępnej rejestracji została uruchomiona 6 lat temu i moim zdaniem w 2021 jest dużo skuteczniejszym (powyżej 50% konwersji ze wstępnej rejestracji do instalacji) narzędziem do zbierania przyszłych użytkowników niż landing page aplikacji.
Przedsprzedaż w App Store
Odpowiednikiem wstępnej rejestracji w App Store jest przedsprzedaż (tzw. Pre-Order). Przedsprzedaż w App Store może trwać do 180 dni, czyli 6 miesięcy przed publikacją gry lub aplikacji możesz zbierać listę użytkowników. W ubiegłym roku przedsprzedaż została wydłużona z 90 do 180 dni. Możliwość umieszczenia gry lub aplikacji 6 miesięcy przed oficjalnym launchem daje niesamowity komfort developerowi aplikacji. Przedsprzedaż (Pre-Ordery) w App Store różni się od wstępnej rejestracji w Google Play możliwością publikacji w wybranych krajach. Jeżeli chcesz trzymać grę w przedsprzedaży w App Store to launch będziesz musiał robić globalny. Nie ma możliwości jak w przypadku Google Play wyboru krajów do launchu i krajów do wstępnej rejestracji. Podobnie do Google Play w momencie publikacji gry lub aplikacji użytkownik otrzymuje push notyfikację lub aplikacja jest automatycznie instalowana na urządzeniu. Tak samo jak w przypadku Google Play dane dotyczące konwersji możesz śledzić w App Store Connect.
App Store Optimization (Google Play) i App Store Optimization (iOS) we wstępnej rejestracji i przedsprzedaży
Jednym z największych plusów przedwstępnej rejestracji w Google Play i przedsprzedaży w App Store jest widoczność strony produktowej w wynikach wyszukiwania. Oznacza to, że kilka miesięcy przed oficjalną publikacją możesz lokalizować swoje strony produktowe na wybrane języki i przygotowywać metadane (tytuły, krótki opis, opisy, słowa kluczowe, tekt promocyjny czy podtytuł) pod pozycjonowanie aplikacji mobilnej. Tak! Działania App Store Optimization możesz prowadzić 6 miesięcy przed publikacją nie mając jeszcze gotowej aplikacji.
Na etapie przedsprzedaży w App Store Twoja gra lub aplikacja mobilna może zostać wyróżniona przez edytorów w App Store i pozyskiwać zapisanych użytkowników z przeglądania App Store.
Jeżeli wprowadzasz aplikację mobilną do App Store rozmawiaj z edytorami już na etapie przedsprzedaży. Jeżeli chcesz zostać wyróżnionym przez App Store będziesz musiał zaprosić do testów edytorów, którzy będą oceniać grę pod kątem graficznym i pod kątem rozgrywki i rozrywki. Wyróżnienie aplikacji w App Store może przynieść Ci kilkukrotne dzienne wzrosty.
Jednym z najskuteczniejszych źródeł przy pozyskiwaniu zapisanych użytkowników jest optymalizacja metadanych (App Store Optimization) na podstawie analizy słów konkurencji, researchu słów kluczowych i priorytetyzacji słów kluczowych na, które chcesz być notowany w wynikach wyszukiwania (tzw. TOP 10).
Jak widać na powyższym obrazku Blizzard już etapie wstępnej rejestracji zoptymalizował stronę produktową w języku polskim dla gry Diablo Immortal (screenshoty z polskimi tekstami, krótki opis i opis jest w języku polskim), a gra w wynikach wyszukiwania ma już swoje pozycje dla takich słów kluczowych jak: hearthstone,runescape,diablo,witcher,world of warcraft,diablo immortal,warhammer,v4,blizzard,action mmorpg,immortal,arcane,sacred,dragon nest,anima,pve,mortal kombat 11,devil hunter,lineage 2 revolution,black dessert,rise,infinity blade. Strona produktowa gry Diablo Immortal jest przygotowana także w innych językach.
W Stanach Zjednoczonych gra jest jeszcze lepiej widoczna pod kątem liczby słów kluczowych i patrząc na wolumeny wyszukiwań gra ma minimum kilka tysięcy zapisanych dziennie użytkowników ze Stanów Zjednoczonych. Inwestycja w App Store Optimization na w przedsprzedaży i na etapie wstępnej rejestracji pozwoli Ci wejść na wybrane pozycje kilka miesięcy przed publikacją gry lub aplikacji.
Płatny ruch z Google Ads i Facebook Ads w trakcie wstępnej rejestracji Google Play i przedsprzedaży w App Store
Jednym z najważniejszych pytań przed rozpoczęciem wstępnej rejestracji / przedsprzedaży jest postawienie sobie celu. Przykładowo wielu developerów chce przy launchu uzyskać jak największą liczbę instalacji, która przełoży się na pozycje w rankingu w danych kategoriach lub na danych kartach w Google Play lub App Store. Jeżeli jesteś małym developerem lub indie developerem inwestycja w dodatkowe źródła ruchu jak Facebook lub Google Ads mogą nie być dla Ciebie. Zostanie Ci jedynie optymalizacja metadanych (App Store Optimization). Jeżeli jesteś większym studiem i chcesz wejść przy globalnym launchu do TOPów lub chcesz podzielić wejście z aplikacją na tzw. soft-launch i wstępną rejestrację warto zainwestować w płatne źródła ruchu.
Google Ads umożliwia uniwersalne kampanie promujące na etapie wstępnej rejestracji, ale nie zrobisz z tego poziomu panelu Adwords. Taka kampania to koszt kilkudziesięciu tysięcy złotych z obowiązkiem prowadzenia kampanii z przez kilkanaście dni. Żeby uruchomić taką kampanię będziesz musiał skontaktować się z odpowiednimi ludźmi w Google (aktualizacja 17.08.2021 – Google wprowadziło możliwość promowania gry lub aplikacji w fazie wstępnej rejestracji na Androidzie poprzez kampanię Uniwersalną. Z czasem ta możliwość powinna pojawić się na wszystkich kontach reklamowych).
Prowadząc kampanie na etapie wstępnej rejestracji / przedsprzedaży w Google Adwords warto zacząć od testowania ruchu z wybranych (podobne gry, gra w wersji PC) Pre-Rolli, a zakończ na ruchu z wybranych aplikacji mobilnych. Jeżeli zamierzasz prowadzić kampanie promujące aplikację to pracuj na wybranym wieku, płci i zainteresowaniach.
Połączenie ruchu organicznego z App Store Optimization i dodaniu płatnego ruchu z Facebook Ads i Google Ads może przynieść Ci naprawdę dużą liczbę użytkowników.
Mam nadzieję, że w nadchodzących latach App Store i Google Play będą aktywnie rozwijać usługę przedsprzedaży i wstępnej rejestracji, a także mocno propagować ją wśród developerów i użytkowników zainteresowanych publikacją swojej pierwszej aplikacji w sklepach. Marketing aplikacji mobilnej z zastosowaniem przedsprzedaży (wstępnej rejestracji) i ominięcie zbierania użytkowników pozwoli Ci na osiągnięcie dużo wyższej konwersji z zapiski do instalacji.
Jeżeli potrzebujesz wsparcia przy promocji aplikacji przed jej oficjalnym launchem odezwij się do nas.
⭐ Ile wynosi konwersja z rejestracji wstępnej / przedsprzedaży do instalacji aplikacji?
Konwersja z użytkownika zapisanego do instalacji w Google Play i App Store dla najlepszych gier i aplikacji wynosi powyżej 50%.
⭐ Jaki jest koszt instalacji aplikacji lub gry w Stanach Zjednoczonych przy wstępnej rejestracji / przedsprzedaży?
Koszt może się różnić w zależności od systemu (iOS/Android) i kategorii aplikacji . Zazwyczaj jest to koszt 2-6 zł w zł, który jest bardzo podobny do kosztu z kampanii typowo nastawionej pod instalacje.
App Store Optimization Android: nadchodzące zmiany w metadanych w Google Play
5 (1) Dlaczego warto promować aplikacje i gry mobilne kilka miesięcy przed oficjalnym...