Wycena projektu
Promowanie aplikacji mobilnych
5
(1)

Czym jest SKAdNetwork (SKAN) i jak zrewolucjonizował atrybucję mobilną i marketing aplikacji na iOS? Jakie wyzwania stawia przed marketerami przejście z IDFA na SKAN? Jakie są kluczowe różnice między SKAN 3.0 a SKAN 4.0? Dlaczego mierzenie przychodów stało się tak skomplikowane w erze SKAN i jak platformy MMP takie jak np. AppsFlyer radzą sobie z tym wyzwaniem? Jak Apple Search Ads wyróżnia się na tle innych platform user acquisition w kontekście SKAN? Na czym polega mechanizm Crowd Anonymity w SKAN 4.0 i jak wpływa na dostępność danych dla marketerów? O tym wszystkim w poniższym tekście.

Zawartość posta

1. SKAdNetwork: Nowa szachownica w grze o użytkowników iOS

W ciągu ostatnich kilku lat byliśmy świadkami prawdziwej rewolucji w świecie marketingu aplikacji i gier mobilnych, szczególnie na platformie iOS. Ta transformacja, choć zapoczątkowana wprowadzeniem SKAdNetwork (SKAN) przez Apple w 2018 roku, nabrała prawdziwego rozpędu wraz z wydaniem iOS 14.5 w kwietniu 2021 roku. To właśnie wtedy Apple wprowadziło obowiązek stosowania App Tracking Transparency (ATT), fundamentalnie zmieniając zasady gry dla marketerów, reklamodawców i deweloperów aplikacji.

SKAdNetwork, początkowo mocno okrojone narzędzie, stało się kluczowym elementem ekosystemu reklamowego iOS po wprowadzeniu ATT. Wymóg uzyskania wyraźnej zgody użytkownika na dostęp do IDFA (Identifier for Advertisers) sprawił, że SKAN stał się głównym sposobem atrybucji instalacji aplikacji dla wielu reklamodawców.

U podstaw tych zmian leży rosnąca troska o prywatność użytkowników, która stała się nie tylko etycznym imperatywem, ale także kluczowym elementem strategii biznesowej Apple. Przejście od ery swobodnego dostępu do danych użytkowników do środowiska, w którym prywatność jest priorytetem, wymagało od całej branży głębokiej transformacji i adaptacji.

Skala i wpływ tych zmian są imponujące. Według najnowszych danych AppsFlyer, wskaźniki akceptacji ATT dla użytkowników, którzy zobaczyli powiadomienie, wynoszą obecnie 51% dla aplikacji gier, 66% dla aplikacji finansowych i 49% dla aplikacji e-commerce. Te liczby pokazują, że mimo początkowych obaw, znacząca część użytkowników jest skłonna do udostępniania swoich danych w zamian za lepsze doświadczenia z aplikacjami. Jednocześnie, prawie połowa użytkowników decyduje się na ochronę swojej prywatności, co stanowi istotne wyzwanie dla marketerów.

Co więcej, pomimo początkowych trudności związanych z adaptacją do nowego systemu, branża szybko się dostosowała, a reklamodawcy coraz bardziej koncentrują się na iOS ze względu na jego wartościową publiczność. Dane AppsFlyer pokazują imponujący trend: około 50% aplikacji zwiększyło swoje wydatki na reklamy na iOS w okresie od pierwszego kwartału 2023 roku do pierwszego kwartału 2024 roku, przy wzroście na poziomie 28% rok do roku.

Source: Appsflyer.com

Source: Appsflyer.com

To jasny sygnał, że mimo wyzwań, iOS pozostaje krytycznie ważną platformą dla marketingu aplikacji i gier mobilnych.

Ta tendencja jest szczególnie widoczna na rynku północnoamerykańskim, gdzie iOS posiada dominujący udział wynoszący 54,21%. W połączeniu z wyższymi nawykami wydatkowymi użytkowników iPhone’ów, czyni to optymalizację kampanii na iOS kluczowym priorytetem dla marketerów, nawet na rynkach, gdzie Android ma większy udział.

Trzy kluczowe elementy stoją na czele tej transformacji: App Tracking Transparency (ATT), SKAdNetwork (SKAN) oraz Apple Search Ads. Każdy z nich odgrywa unikalną rolę w kształtowaniu nowego krajobrazu marketingu mobilnego na iOS.

App Tracking Transparency (ATT) to mechanizm, który daje użytkownikom bezpośrednią kontrolę nad tym, czy aplikacje mogą śledzić ich aktywność między różnymi aplikacjami i stronami internetowymi. To proste, ale potężne narzędzie zmieniło dynamikę relacji między użytkownikami a aplikacjami, stawiając prywatność na pierwszym miejscu.

SKAdNetwork (SKAN) to odpowiedź Apple na potrzebę mierzenia skuteczności kampanii reklamowych w świecie, gdzie indywidualne śledzenie użytkowników staje się coraz trudniejsze. Ten framework oferuje sposób na atrybucję instalacji aplikacji bez naruszania prywatności użytkowników, wprowadzając zupełnie nowe podejście do analizy danych i optymalizacji kampanii.

Apple Search Ads, choć nie jest nowym elementem, zyskał na znaczeniu w kontekście tych zmian. Jako platforma reklamowa zintegrowana z ekosystemem Apple, oferuje unikalne możliwości targetowania i mierzenia skuteczności reklam w App Store, stając się kluczowym narzędziem dla wielu marketerów aplikacji.

W tym obszernym artykule zagłębimy się w każdy z tych aspektów. Przeanalizujemy, jak App Tracking Transparency zmieniło dynamikę zgody użytkowników i jak marketerzy mogą optymalizować swoje strategie w tym nowym kontekście. Przyjrzymy się bliżej SKAdNetwork, jego funkcjonalności, ograniczeniom i najlepszym praktykom jego wykorzystania. Zbadamy również, jak Apple Search Ads ewoluuje w tym nowym krajobrazie jakie unikalne możliwości oferuje reklamodawcom i jaką przewagę ma nad innymi kanałami do akwizycji użytkowników gier i aplikacji mobilnych.

Ponadto, przyjrzymy się wyzwaniom, jakie te zmiany stawiają przed specjalista ds. user acquisition. Od konieczności przeformułowania strategii targetowania, przez adaptację nowych metod analizy danych , po potrzebę edukacji zespołów i klientów – zmiany te dotykają praktycznie każdego aspektu marketingu mobilnego.

Nasz poradnik ma na celu pomóc Ci w nawigacji po tych złożonościach i udoskonaleniu Twoich strategii na iOS. Znajdziesz tu praktyczne wskazówki i eksperckie spostrzeżenia, które pomogą Ci osiągnąć sukces w SKAdNetwork i odblokować pełny potencjał Twoich kampanii mobilnych na iOS. Niezależnie od tego, czy jesteś doświadczonym specjalistą ds. mobile user acquisition dla aplikacji i gier, reklamodawcą szukającym nowych możliwości, czy deweloperem próbującym zrozumieć implikacje tych zmian dla swojego produktu, ten artykuł dostarczy Ci głębokiego zrozumienia nowego krajobrazu marketingu aplikacji na iOS.

Zapraszamy do zagłębienia się w fascynujący świat SKAdNetwork i towarzyszących mu innowacji – świat, który zmienia oblicze marketingu mobilnego na naszych oczach.

2. App Tracking Transparency (ATT)

W świecie marketingu aplikacji i gier mobilnych nastała nowa era prywatności, a jej symbolem stało się App Tracking Transparency (ATT) wprowadzone przez Apple. Choć ATT zostało zapowiedziane wraz z iOS 14 w 2020 roku, jego obowiązkowe stosowanie weszło w życie dopiero z aktualizacją iOS 14.5, wydaną 26 kwietnia 2021 roku. To rozwiązanie, które na pierwszy rzut oka może wydawać się wyzwaniem dla marketerów, w rzeczywistości otwiera drzwi do budowania głębszych, opartych na zaufaniu relacji z użytkownikami.

ATT to mechanizm, który daje użytkownikom pełną kontrolę nad tym, czy aplikacje mogą śledzić ich aktywność w innych aplikacjach i na stronach internetowych. Gdy użytkownik uruchamia aplikację po raz pierwszy po aktualizacji do iOS 14.5 lub nowszego, widzi proste pytanie: czy zezwolić na śledzenie, czy nie? Ta prosta interakcja ma ogromne znaczenie dla całego ekosystemu marketingu mobilnego.

Source: Apple.com

Source: Apple.com

Dla reklamodawców decyzja o implementacji ATT nie jest prosta. Z jednej strony, uzyskanie zgody użytkownika otwiera dostęp do cennych danych, umożliwiając precyzyjną atrybucję i optymalizację kampanii.

Z drugiej strony, niektórzy reklamodawcy mogą zdecydować się na niestosowanie ATT. Mogą oni nadal korzystać z SKAdNetwork (SKAN) do zbiorczej atrybucji, unikając potencjalnego negatywnego wpływu na zaangażowanie użytkowników. To podejście może być szczególnie atrakcyjne dla firm, które nie polegają mocno na targetowanych kampaniach reklamowych lub w ogóle nie prowadzą kampanii reklamowych dla gier i aplikacji mobilnych.

Warto podkreślić, że SKAN, wprowadzony już w 2018 roku, zyskał na znaczeniu właśnie w kontekście ATT. Stał się kluczowym narzędziem dla marketerów, umożliwiającym śledzenie konwersji bez naruszania prywatności użytkowników.

Kluczem do sukcesu w erze ATT jest umiejętne wybranie momentu i sposobu prezentacji prośby o zgodę. Strategia ta może się znacząco różnić w zależności od typu aplikacji i jej użytkowników. Przyjrzyjmy się bliżej kilku podejściom, które sprawdzają się w różnych scenariuszach.

Według Appsflyer dla gier mobilnych opartych na reklamach, najskuteczniejszą strategią często okazuje się wyświetlenie prośby o zgodę tuż przed pokazaniem pierwszej reklamy. To podejście ma sens – użytkownik jest już zaangażowany w grę i lepiej rozumie, dlaczego aplikacja prosi o pozwolenie na śledzenie. Można to połączyć z krótkim wyjaśnieniem, jak zgoda użytkownika pomoże utrzymać grę darmową i poprawić jakość reklam.

Z kolei aplikacje mobilne działające w modelu subskrypcyjnym (SAAS) mogą osiągnąć lepsze rezultaty, prosząc o zgodę tuż po rejestracji użytkownika. W tym momencie użytkownik jest już zainwestowany w aplikację i bardziej skłonny do udzielenia zgody, szczególnie jeśli zostanie mu wyjaśnione, jak pomoże to w personalizacji doświadczenia.

Interesującą strategią, która zyskuje na popularności, jest opóźnione wyświetlanie prośby o zgodę. Niektórzy reklamodawcy osiągają wyższe wskaźniki opt-in, czekając kilka dni po instalacji, zanim zaprezentują okienko ATT. Ta metoda daje użytkownikom czas na zapoznanie się z aplikacją i docenieniem jej wartości, co może zwiększyć ich skłonność do wyrażenia zgody.

Maksymalizacja wskaźników opt-in to sztuka, którą warto opanować. Dane pokazują, że większość aplikacji osiąga najlepsze wyniki, gdy prośba o zgodę pojawia się przy pierwszym uruchomieniu. Jednak nie jest to reguła bez wyjątków. Niektórzy reklamodawcy odnoszą sukcesy, opóźniając tę prośbę o kilka dni, dając użytkownikom czas na docenienie wartości aplikacji.

Edukacja użytkowników (ewangelizacja użytkowników) jest również kluczowa. Krótkie wyjaśnienie, dlaczego zgoda jest ważna i jak może poprawić doświadczenie z aplikacją, może znacząco wpłynąć na decyzję użytkownika. Silne brandy mają na pewno łatwiej!

Warto również rozważyć kontekst, w jakim prośba jest prezentowana. Na przykład, aplikacja mobilna w modelu subskrypcyjnym do nauki języków obcych może poprosić o zgodę tuż po tym, jak użytkownik ukończy swoją pierwszą lekcję, argumentując, że pozwoli to na lepsze dostosowanie nauki.

Niezależnie od wybranej strategii, kluczowe jest ciągłe testowanie i optymalizacja. To, co działa dla jednej aplikacji, może nie sprawdzić się w przypadku innej. Warto eksperymentować z różnymi momentami, sformułowaniami i projektami ekranów, zawsze mierząc ich wpływ na wskaźniki opt-in.

Pamiętajmy, że wprowadzenie obowiązkowego ATT w iOS 14.5 było punktem zwrotnym dla branży. Dało użytkownikom bezprecedensową kontrolę nad swoimi danymi, jednocześnie zmuszając marketerów do radykalnego przemyślenia swoich strategii. Choć początkowo postrzegane jako wyzwanie, ATT stało się katalizatorem innowacji w marketingu mobilnym, prowadząc do rozwoju nowych, bardziej etycznych i zorientowanych na prywatność podejść do reklamy i analizy danych.

Pamiętacie czasy, gdy śledzenie efektów kampanii reklamowych było jak czytanie otwartej książki? No cóż, te czasy minęły, a na scenę wkroczył SKAdNetwork (obecnie większość postbacków wysyłanych jest w SKAN 3.0 i SKAN 4.0). Ale nie panikujcie! Choć może się wydawać, że Apple właśnie zabrało nam ulubioną zabawkę, to w rzeczywistości dało nam nową – zdecydowanie bardziej skomplikowaną (dużooo bardziej skomplikowaną). Przyjrzyjmy się, co się zmieniło i jak to wpływa na nasze codzienne życie marketingowe.

3. IDFA vs SKAdNetwork: Dwa podejścia do atrybucji mobilnej

Czym jest IDFA?

IDFA (Identifier for Advertisers) to unikalny, losowy identyfikator przypisany przez Apple do każdego urządzenia iOS. Przed wprowadzeniem App Tracking Transparency (ATT), IDFA był powszechnie używanym narzędziem do śledzenia aktywności użytkowników w celach reklamowych i analitycznych.

Kluczowe cechy IDFA:

  • Unikalny dla każdego urządzenia
  • Możliwy do zresetowania przez użytkownika
  • Pozwala na precyzyjne śledzenie zachowań użytkownika między aplikacjami i stronami internetowymi
  • Możesz odczytać IDFA użytkownika np. na platformie MMP.

IDFA vs SKAdNetwork: Główne różnice

Koniec ery detektywów cyfrowych

Pamiętacie czasy, gdy mogliśmy śledzić każdego użytkownika jak detektyw z lupą? IDFA było naszym najlepszym przyjacielem. Mogliśmy wiedzieć, że Jan Kowalski zainstalował naszą aplikację po obejrzeniu reklamy na Instagramie, a potem kupił w niej trzy pary skarpetek. Teraz, z SKAdNetwork, to trochę jak zabawa w ciuciubabkę. Nie wiemy dokładnie, kto zrobił co, ale wiemy, że ktoś coś zrobił i zrobił to w danym przedziale czasowym.

Mniej szczegółów, więcej prywatności

Kiedyś nasze raporty wyglądały jak encyklopedia – pełne szczegółów o każdym użytkowniku, jego zachowaniach, preferencjach. SKAdNetwork mówi: “Woah, zwolnij kowboju!”. Teraz dostajemy dane w formie zagregowanej, w przyjemnych małych paczkach zwanych “przedziałami” (buckets). To jak otrzymywanie informacji: “Grupa A wydała między 5 a 10 dolarów”, zamiast dokładnych kwot dla każdego użytkownika. Mniej szczegółów, ale nadal wystarczająco, by podejmować mądre decyzje.

Nowe okna czasowe

W klasycznej atrybucji mogliśmy śledzić użytkowników przez długi czas. SKAdNetwork (SKAN 4.0) wprowadza określone okna konwersji: 0-2 dni, 3-7 dni i 8-35 dni. To jak mieć trzech przyjaciół, którzy donoszą nam o tym, co się dzieje w różnych momentach. Pierwszy jest szybki, ale ma krótką pamięć. Drugi ma trochę szerszą perspektywę, a trzeci – cóż, on lubi się zastanowić, zanim coś powie.

Cierpliwość jest cnotą

Z SKAdNetwork musisz nauczyć się cierpliwości. Dane przychodzą z opóźnieniem – od 24 godzin do nawet 64 dni w skrajnych przypadkach. To jak czekanie na list, który wiesz, że nadejdzie, ale nie wiesz dokładnie kiedy.

Adaptacja strategii marketingowych

Kluczowym elementem tej transformacji jest adaptacja naszych strategii marketingowych. Zamiast skupiać się na precyzyjnym targetowaniu indywidualnych użytkowników, musimy teraz skoncentrować nasze wysiłki na optymalizacji całych kampanii. To oznacza, że naszym priorytetem staje się zrozumienie szerszych trendów i wzorców zachowań użytkowników, zamiast śledzenia pojedynczych ścieżek konwersji.

Modelowanie – nowa supermoc

Z SKAdNetwork modelowanie danych staje się naszą nową supermoceą. To jak być detektywem, który z kilku poszlak musi odtworzyć całą historię. Trudniejsze? Zdecydowanie tak.

Prywatność – nowy król

SKAdNetwork stawia prywatność na pierwszym miejscu. To jak przejście z “wiemy wszystko o wszystkich” do “wiemy wystarczająco, by być efektywnym, nie naruszając niczyjej prywatności”. To szansa na budowanie bardziej etycznych i zrównoważonych strategii marketingowych.

Wyzwania i możliwości

Nie da się ukryć, SKAdNetwork (SKAN) jest bardziej skomplikowany. To jak przejście z jazdy automatem na manual – na początku może być trudno. Wszystko zależy od pracy, którą wykonasz. Ta zmiana wymaga od nas rozwinięcia nowych umiejętności i narzędzi analitycznych. Musimy nauczyć się stosować zaawansowane techniki modelowania danych, które pozwolą nam estymować metryki, które wcześniej mogliśmy mierzyć bezpośrednio.

4. Czym jest SkAdNetwork i jak działa?

W świecie, gdzie prywatność użytkowników staje się coraz ważniejsza, Apple wprowadził przełomowe rozwiązanie dla branży marketingu mobilnego – SKAdNetwork (SKAN). Ten innowacyjny system zmienia sposób, w jaki reklamodawcy mierzą skuteczność swoich kampanii na platformie iOS, stawiając prywatność użytkowników na pierwszym miejscu.

Czym jest SKAdNetwork?

SKAdNetwork to framework stworzony przez Apple, który umożliwia śledzenie skuteczności kampanii reklamowych bez naruszania prywatności indywidualnych użytkowników. Zamiast dostarczać szczegółowych danych o każdym użytkowniku, SKAN oferuje zagregowane informacje o wynikach kampanii, zachowując anonimowość osób korzystających z urządzeń iOS.

Source: Adjust.com

Source: Adjust.com

Kluczowi gracze w ekosystemie SKAdNetwork

W procesie działania SKAdNetwork uczestniczy kilka kluczowych podmiotów:

  1. Aplikacje wyświetlające reklamy (Wydawcy): To w nich użytkownicy widzą reklamy innych aplikacji.
  2. Platformy reklamowe (sieci reklamowe): Pośredniczą między reklamodawcami a aplikacjami wyświetlającymi reklamy.
  3. Reklamowane aplikacje (Reklamodawca): To produkty, których instalację chcą promować reklamodawcy.
  4. Narzędzia do atrybucji MMP (Appsflyer, Adjust, Singular, Aribridge, Branch, Tenjin, Kochava): Pomagają w interpretacji danych dostarczanych przez SKAdNetwork.

Jak działa SKAdNetwork?

SKAdNetwork działa w sposób, który zapewnia prywatność użytkowników, jednocześnie dostarczając wartościowych informacji reklamodawcom. Oto kluczowe etapy tego procesu:

  1. Wyświetlanie reklamy: Reklama zostaje pokazana z etykietą SKAN, która zawiera identyfikator kampanii. Gdy użytkownik ogląda reklamę przez minimum 3 sekundy, wydawca powiadamia SKAdNetwork o pomyślnym wyświetleniu.
  2. Interakcja z reklamą: Jeśli użytkownik kliknie w reklamę, zostaje przekierowany do strony aplikacji w App Store za pomocą StoreKit. SKAdNetwork rejestruje prawidłowe wyświetlenie strony aplikacji.
  3. Pobranie aplikacji: Po pobraniu i zainstalowaniu aplikacji z App Store, Apple identyfikuje kampanię, z której pochodzi instalacja, korzystając z etykiety SKAN.
  4. Rejestracja w SKAN: Przy pierwszym uruchomieniu aplikacji wywoływana jest metoda registerAppForAdNetworkAttribution, która uruchamia 24-godzinny licznik dla instalacji.
  5. Zdarzenia konwersji: W przypadku zdarzeń konwersji w trakcie tego okresu, aplikacja wywołuje metodę updateConversionValue, co powoduje aktualizację wartości konwersji i resetuje licznik na kolejne 24 godziny (SKAN 3.0).
  6. Zakończenie licznika: Jeżeli nie nastąpią żadne aktualizacje przez 24 godziny, licznik kończy się. Aby zamaskować dokładny czas instalacji, SKAdNetwork opóźnia wysłanie postbacku do maksymalnie 24 godzin.
  7. Postback po instalacji: Po upływie 24 godzin, SKAdNetwork wysyła informację (postback) do sieci reklamowej , potwierdzając instalację.Postback zawiera informacje o instalacji oraz wartość konwersji.

Wyzwania w SKAdNetwork

SKAdNetwork (SKAN) to innowacyjne rozwiązanie Apple’a, które rewolucjonizuje sposób, w jaki mierzymy skuteczność kampanii reklamowych na iOS. Oto, co wyróżnia SKAN:

Prywatność przede wszystkim: SKAN dba o anonimowość użytkowników, nie udostępniając żadnych danych, które mogłyby ich zidentyfikować. To fundamentalna zmiana w podejściu do marketingu mobilnego.

Opóźnione raportowanie: Dane o kampaniach (postbacki) są dostarczane z pewnym opóźnieniem. Choć może to wydawać się niedogodnością, w rzeczywistości jest dodatkowym zabezpieczeniem prywatności użytkowników.

Ograniczona szczegółowość danych: Zamiast informacji o pojedynczych użytkownikach, reklamodawcy otrzymują dane zagregowane. To zmusza do nowego spojrzenia na analizę kampanii. Marketerzy muszą nauczyć się optymalizować kampanie, mając do dyspozycji mniej szczegółowe dane. Konieczne jest wypracowanie nowych wskaźników skuteczności kampanii, które będą działać w ramach ograniczeń SKAN. Potrzebne jest kreatywne podejście do wykorzystania dostępnych danych, aby nadal osiągać cele marketingowe.

SKAdNetwork (SKAN), mimo że stawia przed marketerami nowe wyzwania, otwiera jednocześnie drzwi do bardziej etycznego i innowacyjnego podejścia do płatnej akwizycji użytkowników iOS. To szansa na budowanie głębszych, opartych na zaufaniu relacji z użytkownikami, przy jednoczesnym osiąganiu celów biznesowych. To także większa szansa na przepalanie budżetów na marketing aplikacji lub gier.

Model SKAN, który priorytetyzuje anonimowość użytkowników, wprowadza pewne ograniczenia dotyczące monitorowania wskaźników takich jak retencja użytkowników. Ze względu na wysokie standardy prywatności, SKAN nie gromadzi identyfikatorów indywidualnych urządzeń, co jest kluczowe dla śledzenia długoterminowej aktywności użytkownika. Dodatkowo, sesje urządzeń nie są rejestrowane domyślnie, a te które są uwzględnione, muszą być precyzyjnie zdefiniowane w ustalonym schemacie danych i przypadać na wyznaczone okresy pomiaru.

Informacje zwrotne, czyli postbacki od SKAN 4.0, dostarczane są dla specyficznych okien czasowych (Dzień 0-2, Dzień 3-7, Dzień 8-35) i traktowane jako odrębne przypadki, co uniemożliwia połączenie danych z różnych okresów. Taka struktura zdecydowanie utrudnia analizę retencji użytkowników, stawiając przed analitykami wyzwanie w ocenianiu i poprawie długoterminowej wartości użytkownika w aplikacjach i serwisach internetowych. W rezultacie, chociaż SKAN skutecznie zabezpiecza prywatność użytkowników, staje się to barierą w efektywnej analizie ich zachowań.

Source: Appsflyer.com

Source: Appsflyer.com

SKAN 3.0

SKAdNetwork 3.0 (SKAN 3.0) to framework iOS stworzony przez Apple do prywatnego śledzenia kampanii reklamowych, działający niezależnie od zgody użytkownika na śledzenie. Jego główną cechą jest wysyłanie pojedynczego postbacku dla każdej instalacji aplikacji.

Gdy użytkownik instaluje aplikację po interakcji z reklamą, SKAN 3.0 określa kanał reklamowy odpowiedzialny za tę instalację. Okno aktywności w SKAN 3.0 i wcześniejszych wersjach trwa od 12 godzin do 63 dni (okno aktywności może być wydłużone do 63 dni przy aktualizacji konwersji i resecie licznika). Po tym okresie, SKAN 3.0 wysyła jeden postback zawierający dane o atrybucji do odpowiedniego kanału reklamowego.

Ten pojedynczy postback zawiera kluczowe informacje, takie jak identyfikator kampanii, identyfikator aplikacji oraz wartość konwersji. Wartość konwersji to liczba z zakresu od 0 do 63, która koduje informacje o aktywności użytkownika po instalacji.

Wysyłka postbacku nie następuje natychmiast po 24-godzinnym okresie śledzenia. Zamiast tego, postback jest wysyłany w losowym momencie w ciągu następnych 0-24 godzin, co dodatkowo zwiększa prywatność użytkowników.

Warto podkreślić, że w SKAN 3.0 wartości konwersji są aktualizowane tylko na wyższe wartości numeryczne. Oznacza to, że jeśli system zarejestrował już wyższą wartość konwersji, nie zostanie ona obniżona, nawet jeśli użytkownik później wykona działanie o niższym priorytecie.

SKAN 3.0, poprzez wysyłanie tylko jednego postbacku z ograniczonymi informacjami, stanowi kompromis między potrzebami reklamodawców a prywatnością użytkowników iOS. Zapewnia podstawowe dane o skuteczności kampanii reklamowych, jednocześnie znacznie ograniczając ilość przekazywanych informacji o indywidualnych użytkownikach.

Source: Airbridge.io

Source: Airbridge.io

Kompatybilność SKAN z różnymi wersjami iOS

Wdrażając system mierzenia kampanii reklamowych SKAN, należy pamiętać o kilku ważnych kwestiach. Przede wszystkim, nie zawsze będziemy mogli korzystać z najnowszej wersji tego narzędzia.

Na dostępność konkretnej wersji SKAN wpływają dwa główne czynniki:

  1. Wsparcie ze strony kanału reklamowego (warto zapoznać się np. z danymi od Singular)
  2. Wersja systemu iOS na urządzeniu użytkownika

Oto krótkie zestawienie, wersji SKAN:

  • Najnowszy iOS (16.1+) używa SKAN 4.0
  • Środkowe wersje iOS (14.6 – 16.0) korzystają z SKAN 3.0
  • Starsze systemy (iOS 14.5 i wcześniejsze) działają na SKAN 2.2 lub starszych

Warto mieć to na uwadze przy planowaniu kampanii reklamowych i analizie ich wyników.

5. SKAN 4.0 – Rewolucja w mobilnej atrybucji

SKAdNetwork 4.0 (SKAN 4.0) wprowadza fundamentalne zmiany w sposobie mierzenia i analizowania kampanii mobilnych na platformie iOS. Jedną z kluczowych innowacji jest wprowadzenie systemu wielu postbacków (3 postbacki) w porównaniu do jednego postbacku w SKAN 3.0 , który znacząco rozszerza możliwości śledzenia zachowań użytkowników w czasie.

Nowy system postbacków i okien konwersji

SKAN 4.0 oferuje trzy postbacki, każdy z własnym oknem konwersji:

Ta struktura pozwala marketerom na śledzenie zachowań użytkowników w znacznie dłuższym okresie niż wcześniej, co jest szczególnie istotne dla aplikacji z dłuższym cyklem konwersji.

Konwersje drobnoziarniste (Fine conversion value) i gruboziarniste (Coarse conversion value)

SKAN 4.0 wprowadza rozróżnienie między konwersjami drobnoziarnistymi i gruboziarnistymi, co stanowi znaczący krok w kierunku bardziej precyzyjnego, a jednocześnie chroniącego prywatność, pomiaru konwersji.

Konwersje w SKAdNetwork dzielą się na drobnoziarniste i gruboziarniste, co pozwala na zrównoważone śledzenie aktywności użytkowników przy jednoczesnym zachowaniu ich prywatności.

Konwersje drobnoziarniste są wykorzystywane są w pierwszym postbacku. Oferują one szeroki zakres wartości od 0 do 63, co umożliwia dokładne śledzenie wczesnych interakcji użytkownika z aplikacją. Są idealne do mierzenia krótkoterminowych, kluczowych wydarzeń, takich jak rejestracja, ukończenie samouczka, pierwszy zakup czy osiągnięcie określonego poziomu w grze w ciągu 1 okna aktywności po instalacji (0-2 dni). Dzięki temu reklamodawcy mogą szybko ocenić początkowe zaangażowanie użytkownika.

Source: Adjust.com

Source: Adjust.com

Z kolei konwersje gruboziarniste znajdują zastosowanie w drugim i trzecim postbacku. Oferują one trzy poziomy wartości: niski, średni i wysoki. Zapewniają ogólny obraz zaangażowania użytkownika w dłuższym okresie, jednocześnie chroniąc jego prywatność. Warto zauważyć, że konwersje gruboziarniste są również wykorzystywane w pierwszym postbacku w przypadku niskiego poziomu anonimowości tłumu, określanego jako Tier 1.

Ta dwupoziomowa struktura konwersji umożliwia reklamodawcom uzyskanie szczegółowych informacji o wczesnych działaniach użytkownika, a jednocześnie zapewnia ochronę prywatności w dłuższej perspektywie. Kombinacja obu typów konwersji dostarcza wartościowych danych o trendach i zachowaniach użytkowników, zachowując równowagę między potrzebami marketingowymi a prywatnością.

SKAN 4.0, mimo znaczących ulepszeń, wciąż stawia przed marketerami pewne wyzwania. Opóźnienia w raportowaniu postbacków (1 postback do 4 dni po instalacji, 2 postback do 13 dni po instalacji, 3 postback do 41 dni po instalacji) wymagają dostosowania strategii optymalizacji kampanii. Ograniczona granularność w późniejszych postbackach zmusza do nowego podejścia w analizie długoterminowych trendów. Złożoność implementacji SKAN 4.0 wymaga ścisłej współpracy między zespołami marketingowymi, deweloperskimi i analitycznymi.

Aby skutecznie wykorzystać możliwości SKAN 4.0, marketerzy powinni skupić się na kilku kluczowych strategiach. Przede wszystkim, niezbędne jest staranne projektowanie schematów konwersji (ustawienie prawidłowo wartości konwersji np. na swoich platformach MMP), które uwzględniają zarówno krótko-, jak i długoterminowe cele kampanii. Rozwijanie zaawansowanych modeli analitycznych do interpretacji danych z różnych postbacków staje się kluczowe dla pełnego zrozumienia zachowań użytkowników.

Podsumowując, SKAN 4.0 stanowi znaczący krok naprzód w dziedzinie mobilnej atrybucji, oferując marketerom nowe możliwości przy jednoczesnym zachowaniu prywatności użytkowników. Skuteczne wykorzystanie jego potencjału wymaga jednak głębokiego zrozumienia nowych mechanizmów i kreatywnego podejścia do analizy danych.

Żeby zostały wysłane 3 postbacki w SKAN 4.0 muszą być spełnione pewne warunki (np. wersja iOS na urządzeniu musi być 16.1 lub nowsza, poziom danych postbacku musi być Tier1, Tier2 lub Tier3, kanał reklamowy musi wspierać SKAN 4.0).

lockWindow

Funkcja lock window, wprowadzona w najnowszej wersji Apple SKAdNetwork, stanowi przełom w sposobie, w jaki reklamodawcy mogą kontrolować i optymalizować swoje kampanie reklamowe na iOS. Ta innowacyjna funkcjonalność daje marketerom możliwość elastycznego zarządzania okresami pomiaru konwersji, co jest szczególnie istotne w dynamicznym świecie reklamy mobilnej.

W poprzednich wersjach SKAdNetwork, reklamodawcy byli ograniczeni sztywnymi ramami czasowymi dla pomiaru konwersji. Nowa funkcja lock window zmienia tę sytuację, pozwalając na wcześniejsze zamknięcie okna pomiarowego. Dzięki temu reklamodawcy mogą szybciej reagować na zachowania użytkowników i dostosowywać swoje strategie marketingowe w czasie niemal rzeczywistym.

Source: Apple.com

Source: Apple.com

Praktyczne zastosowanie lock window może wyglądać następująco: jeśli kampania osiągnie swój główny cel (np. rejestracja na trialu w aplikacji do nauki języków) wcześniej niż przewidywano, reklamodawca może zamknąć okno pomiarowe i natychmiast rozpocząć analizę danych. To znacznie przyspiesza cykl optymalizacji kampanii, umożliwiając szybsze podejmowanie decyzji opartych na aktualnych danych.

Jednakże, korzystanie z funkcji lock window wymaga przemyślanej strategii. Zbyt wczesne zamknięcie okna pomiarowego może prowadzić do pominięcia istotnych późniejszych konwersji. Z drugiej strony, umiejętne wykorzystanie tej funkcji może znacząco zwiększyć efektywność kampanii reklamowych, szczególnie w przypadku krótkoterminowych lub sezonowych promocji.

Chcę otrzymywać postbacki w SKAN 4.0, a otrzymuję postback SKAN 3.0

W dynamicznym świecie reklamy mobilnej, pełna adaptacja Apple’s SKAdNetwork 4.0 (SKAN 4.0) wciąż stanowi wyzwanie dla branży. Nawet liderzy rynku, tacy jak Reddit, osiągają jedynie 95% (dane od Singular) wykorzystania SKAN 4.0. Główną przeszkodą okazują się być starsze urządzenia iOS, które nie spełniają wymagań najnowszego systemu.

SKAN 4.0 wymaga nie tylko odpowiedniego kodowania kliknięć przez sieci reklamowe, ale również systemu iOS w wersji 16.1 lub nowszej na urządzeniu użytkownika. Problemem jest to, że aż 19% urządzeń iOS wciąż działa na starszych systemach, co uniemożliwia pełne przejście na SKAN 4.0.

Choć osiągnięcie 100% adaptacji SKAN 4.0 zajmie jeszcze wiele lat, branża stale zbliża się do tego celu. Proces ten będzie postępował naturalnie wraz z wymianą starszych urządzeń na nowsze przez użytkowników. W międzyczasie, sieci reklamowe powinny aktywnie przygotowywać się do pełnego wdrożenia SKAN 4, aby być gotowymi na przyszłe zmiany w krajobrazie reklamy mobilnej.

SKAdNetwork (SKAN) Apple’a, narzędzie stworzone do ochrony prywatności użytkowników, niedawno ujawniło swoją złożoność poprzez poważny błąd w wersji SKAN 4.0. Problem, odkryty w roku 2023, polegał na nieoczekiwanym resetowaniu wartości konwersji (CV) do zera.

Błąd tkwił w funkcji AAAttribution.attributionToken frameworku Apple AdServices. Zamiast tylko pobierać token atrybucji dla Apple Search Ads, funkcja ta nieoczekiwanie resetowała obie wartości konwersji SKAN 4.0 – zarówno dokładną, jak i przybliżoną. W rezultacie, dokładne wartości konwersji były ustawiane na zero, a przybliżone na “none”.

Singular (platforma do atrybucji mobilnej) odkryła, że niektóre aplikacje, zwłaszcza te z wieloma SDK, nieświadomie wywoływały problematyczną funkcję AdServices w różnych momentach, tworząc “wyścig”, w którym ostatnie wywołanie resetowało wszystkie wcześniejsze aktualizacje SKAN.

Singular zgłosił bug do Apple, podkreślając pilną potrzebę rozwiązania. Firma zaobserwowała, że własne SDK Singular pozostało odporne na ten problem, ale kolizje między różnymi SDK w aplikacjach klientów mogły prowadzić do utraty cennych danych o konwersjach.

Dla marketerów i deweloperów sytuacja ta jest ostrzeżeniem o konieczności ciągłego monitorowania kampanii i weryfikacji używanych SDK. Niewyjaśnione spadki efektywności kampanii iOS mogły być bezpośrednim rezultatem tego buga.

Ten przypadek doskonale ilustruje, jak skomplikowany i wymagający jest świat marketingu aplikacji mobilnych. Pokazuje, że nawet zaawansowane rozwiązania mogą nieoczekiwanie zawieść, a kluczem do sukcesu jest nie tylko wiedza techniczna, ale przede wszystkim czujność, elastyczność i gotowość do szybkiego reagowania na nowe wyzwania.

6. Anonimowość tłumu

Jedną z najważniejszych innowacji wprowadzonych w SKAdNetwork 4.0 (SKAN 4.0) jest koncepcja “Crowd Anonymity” (Anonimowość tłumu). Ta funkcja stanowi przełom w sposobie, w jaki Apple balansuje między dostarczaniem użytecznych danych marketingowych a ochroną prywatności użytkowników.

Czym jest Crowd Anonymity?

Crowd Anonymity to mechanizm, który dostosowuje ilość i szczegółowość danych atrybucji udostępnianych reklamodawcom w zależności od wolumenu instalacji aplikacji. Zasada jest prosta: im więcej instalacji generuje kampania, tym więcej szczegółowych danych otrzymuje reklamodawca.

Source: Apple.com

Source: Apple.com

Jak działa Crowd Anonymity?

System Crowd Anonymity opiera się na czterech poziomach (tierach), od 0 do 3. Poziom przypisany do kampanii zależy od liczby instalacji, jakie generuje. Oto, jak to wpływa na dane w postbackach:

  1. Tier 0 (najniższy poziom anonimowości tłumu):
    • Postback 1: Brak wartości konwersji (null)
    • Postback 2 i 3: Niedostępne
  2. Tier 1:
    • Postback 1: Gruboziarnista wartość konwersji + 2-cyfrowy identyfikator źródła
    • Postback 2 i 3: Gruboziarnista wartość konwersji + 2-cyfrowy identyfikator źródła
  3. Tier 2:
    • Postback 1: Drobnoziarnista wartość konwersji + 2-4 cyfrowy identyfikator źródła
    • Postback 2 i 3: Gruboziarnista wartość konwersji + 2-cyfrowy identyfikator źródła
  4. Tier 3 (najwyższy poziom anonimowości tłumu):
    • Taka sama konfiguracja jak w Tier 2

Source ID (identyfikator źródła) w kontekście SKAdNetwork 4.0 to rozwinięcie wcześniejszego konceptu Campaign ID, oferujące marketerom i sieciom reklamowym znacznie większe możliwości w zakresie śledzenia i analizy kampanii mobilnych. Ten unikalny identyfikator może teraz składać się z 4 cyfr, co umożliwia obsługę do 10 000 różnych wartości, znacząco zwiększając granularność dostępnych danych.

Kluczową cechą Source ID jest jego hierarchiczna struktura, która pozwala na bardziej szczegółowe monitorowanie różnych aspektów kampanii, takich jak sama kampania, lokalizacja geograficzna czy umiejscowienie reklamy. Jednakże, dostępność tych informacji jest ściśle powiązana z poziomami “anonimowości tłumu”, które Apple wprowadziło w celu ochrony prywatności użytkowników.

Dla kampanii o dużym zasięgu, 4-cyfrowy Source ID może dostarczyć cennych informacji, które pomogą w optymalizacji działań marketingowych. Niemniej jednak, pełne wykorzystanie potencjału Source ID może być wyzwaniem ze względu na mechanizmy ochrony prywatności. Marketerzy muszą brać pod uwagę, że faktyczna ilość danych dostępnych poprzez Source ID będzie zależeć od skali kampanii i spełnienia odpowiednich progów prywatności.

Według Appsflyer aby uzyskać bardziej szczegółowe dane w postbackach SKAN, kluczowe jest osiągnięcie 20 instalacji na kampanię według Appsflyer (według Adjust 25 instalacji na kampanię), na dzień, na aplikację, co daje możliwość wejścia na poziomy 2 i 3 anonimowości tłumu, które dostarczają więcej wartościowych informacji. Poziomy te zawierają bardziej szczegółowe dane o kampaniach, w tym identyfikatory źródła z 4 cyframi, co pozwala na większą granularność w raportowaniu. Facebook zaleca np. 88 instalacji dziennie na kampanię żeby uniknąć tzw. null conversion.

Mechanizm Crowd Anonymity wprowadza nową dynamikę w świecie marketingu aplikacji mobilnych, stawiając przed marketerami zarówno wyzwania, jak i nowe możliwości. Kluczowym aspektem tego rozwiązania jest jego wpływ na skalę i planowanie kampanii reklamowych.

Skala jako kluczowy czynnik

Crowd Anonymity premiuje kampanie o większej skali, dostarczając bardziej szczegółowe dane dla działań marketingowych o większym zasięgu. To naturalnie motywuje marketerów do rozszerzania swoich kampanii, jednocześnie chroniąc prywatność użytkowników w przypadku mniejszych inicjatyw. Taka struktura wymusza na specjalistach ds. marketingu przemyślane podejście do planowania i realizacji kampanii.

Adaptacja strategii

W obliczu nowych realiów, marketerzy muszą dostosować swoje strategie. Obejmuje to:

  1. Konsolidację mniejszych kampanii w większe (łączenie tzw. GEO’s w jedną kampanię), aby osiągnąć wyższe poziomy Crowd Anonymity. Łączenie różnych lokalizacji do jednej kampanii może być też problemem ponieważ duża większość sieci reklamowych nie udostępnia danych GEO.
  2. Przemyślenie alokacji budżetów, koncentrując się na kampaniach, które mają potencjał do generowania bardziej szczegółowych danych.
  3. Opracowanie nowych metod testowania i eksperymentowania, szczególnie dla kampanii o mniejszej skali.
  4. Zwiększenie roli modelowania statystycznego w analizie danych, zwłaszcza dla kampanii na niższych poziomach Crowd Anonymity.

Zróżnicowane poziomy szczegółowości danych wymagają innowacyjnego podejścia do ich analizy. Marketerzy muszą rozwijać umiejętności interpretacji i wykorzystania danych o różnym stopniu granularności. To otwiera drogę do innowacji w dziedzinie analizy marketingowej i może prowadzić do odkrycia nowych, wartościowych insightów.

7. Apple Search Ads: Unikalna platforma reklamowa w erze post-IDFA

W erze post-IDFA, gdzie większość platform reklamowych musi polegać na SKAdNetwork (SKAN) do śledzenia i atrybucji instalacji, Apple Search Ads (ASA) wyróżnia się jako wyjątkowe narzędzie. Kluczowym aspektem ASA jest jego niezależność od SKAdNetwork, co daje mu unikalne możliwości w zakresie mierzenia skuteczności kampanii i dostarczania danych. Warto zapoznać się z artykułem od Kochava “State of Mobile Measurement 2023“, który pokazuje jak platforma reklamowa Apple Search Ads zyskała mocno na znaczeniu.

Niezależność od SKAdNetwork

Apple Search Ads działa na zupełnie innych zasadach niż pozostałe platformy reklamowe w w obrębie iOS. Zamiast korzystać z SKAdNetwork, ASA używa własnego systemu atrybucji, który funkcjonuje bezpośrednio w ramach ekosystemu App Store. Ta niezależność oznacza, że Apple Search Ads (ASA) nie podlega ograniczeniom SKAN, takim jak opóźnione postbacki czy ograniczona liczba wartości konwersji. Dzięki temu ASA może dostarczać szczegółowe informacje o instalacjach i wydarzeniach po instalacji, bez konieczności stosowania skomplikowanych schematów konwersji wymaganych w SKAN. Po instalacji aplikacji z kampanii Apple Search Ads nie będziesz musiał czekać kilka dni na postback z wartością konwersji.

Source: Appsflyer Performance Index 16

Source: Appsflyer Performance Index 16

Unikalne możliwości Apple Search Ads

ASA oferuje szereg unikalnych funkcji, które wyróżniają go na tle innych platform reklamowych. Jedną z nich jest dedykowane API do raportowania, które umożliwia bezpośrednie pobieranie danych o wynikach kampanii. To API daje dostęp do szczegółowych informacji, których nie można uzyskać przez SKAN.

W przeciwieństwie do zagregowanych danych dostarczanych przez SKAN, ASA może oferować bardziej granularne informacje o użytkownikach (możesz sprawdzać, które słowa kluczowe doprowadzają do zakupów w aplikacji lub rejestracji). Co więcej, podczas gdy SKAN wprowadza opóźnienia w raportowaniu, Apple Search Ads (ASA) dostarcza dane o konwersjach w czasie rzeczywistym.

Kolejną zaletą Apple Search Ads (ASA) jest rozszerzone okno atrybucji. Może śledzić działania użytkowników przez dłuższy okres, co jest szczególnie ważne dla aplikacji z dłuższym cyklem konwersji.

Niezależność Apple Search Ads od SKAN ma istotne implikacje dla marketerów. Przede wszystkim, dzięki bardziej szczegółowym danym, mogą oni precyzyjniej optymalizować swoje kampanie. ASA pozwala na głębszy wgląd w zachowania użytkowników po instalacji, co jest trudne do osiągnięcia w ramach SKAN (mierzenie retencji w SKAN 💀💀💀).

Wyzwania i konsekwencje

Mimo licznych zalet, niezależność ASA od SKAN niesie ze sobą pewne wyzwania. Przede wszystkim, może ona dawać Apple Search Ads przewagę nad innymi platformami reklamowymi, co budzi pewne kontrowersje w branży (myślę, że jednym z celów wprowadzenia SKAdNetwork było przekierowanie reklamodawców z takich platform jak Google czy Facebook do Apple Search Ads).

Marketerzy stają przed wyzwaniem efektywnego łączenia danych z Apple Search Ads z informacjami z innych kanałów działających w ramach SKAN.

Niezależność Apple Search Ads od SKAdNetwork stawia tę platformę w unikalnej pozycji w ekosystemie marketingu aplikacji i gier mobilnych na iOS. Oferuje ona możliwości niedostępne dla innych platform reklamowych, takie jak szczegółowe dane o użytkownikach, natychmiastowe raportowanie i rozszerzone okno atrybucji. Jednocześnie wymaga od marketerów specyficznego podejścia i umiejętności, aby w pełni wykorzystać jej potencjał. W erze post-IDFA, gdzie dane stają się coraz cenniejszym zasobem, ASA może stać się kluczowym narzędziem w arsenale marketerów aplikacji mobilnych.

Działania w Apple Search Ads mają także wpływ na App Store Optimization i widoczność aplikacji na słowa organiczne w wyszukiwaniach w App Store. Problemem moim zdaniem przy Apple Search Ads jest niska i szybka możliwość skalowania kampanii. Przy akwizycji graczy na iOS prawdziwych game changerem byłaby sieć reklamowa od Apple jak Google Ads od Google. Na razie się nią nie zapowiada.

9. Wyzwania i najlepsze praktyki w erze SKAN i ATT

Wraz z wprowadzeniem przez Apple SKAdNetwork (SKAN) i App Tracking Transparency (ATT), branża gier i aplikacji mobilnych weszła w nową erę. Te zmiany, zaprojektowane z myślą o ochronie prywatności użytkowników, przyniosły marketerom nie tylko wyzwania, ale także szanse na kreatywne podejście do reklamowania aplikacji.

Jednym z najpoważniejszych wyzwań stała się ograniczona dostępność danych użytkowników po instalacji aplikacji. SKAN znacząco zmniejsza ilość informacji dostępnych dla reklamodawców, co utrudnia precyzyjne optymalizowanie kampanii, które wcześniej opierały się na dogłębnej analizie zachowań użytkowników.

Dodatkowo, samo zrozumienie i efektywne wykorzystanie SKAN wymaga dużego nakładu pracy, nawet od doświadczonych marketerów. Nowy system jest skomplikowany, a proces adaptacji do niego może wiązać się z wieloma trudnościami.

Kolejnym problemem jest krótkie okno konwersji, które utrudnia śledzenie długoterminowego zaangażowania użytkowników, co jest szczególnie istotne w aplikacjach o dłuższym cyklu konwersji, jak np. subskrypcje czy gry złożone mechaniką monetyzacji (np. większość pierwszych zakupów IAP po kilkudziesięciu dniach od instalacji)

Nieprecyzyjne raportowanie przychodów w kampaniach na iOS również komplikuje proces analizy. Przychody są raportowane w przedziałach, co utrudnia obliczanie kluczowych wskaźników, takich jak ROI i ROAS, a to z kolei wpływa na podejmowanie decyzji dotyczących budżetów reklamowych.

Source: Appsflyer.com

Source: Appsflyer.com

Modelowanie wartości konwersji zerowych to zaawansowana technika, która kompensuje brakujące dane, poprawiając dokładność kluczowych wskaźników, takich jak eCPA i ROAS. Wykorzystując zaawansowane techniki statystyczne, w tym uczenie maszynowe i statystykę bayesowską (wykorzystywana np. przez Appsfler), specjalisci ds. user acquisition mogą estymować brakujące wartości, co pozwala na bardziej kompleksową analizę wyników kampanii.

Różne aplikacje wymagają zróżnicowanego podejścia. W przypadku aplikacji subskrypcyjnych kluczowe jest mierzenie zdarzeń, które wskazują na wysoką wartość użytkownika (rejestracja na trialu, zakup subskrypcji). Wśród gier mobilnych warto skupić się na eventach związanych z przychodami czy z pokonywaniem danych poziomów w grze (pokonane pierwsze poziomy w trakcie pierwszego okienka 0-2).

Przejście na SKAN 4.0 wprowadza nowe możliwości, jak rozszerzone okresy pomiarowe i wielokrotne postbacki, które marketerzy powinni wziąć pod uwagę, aby jeszcze lepiej dostosować swoje strategie.

Wreszcie, optymalizacja komunikatów ATT oraz testowanie różnych rozwiązań może znacząco wpłynąć na zwiększenie wskaźników opt-in, co z kolei przekłada się na większą dostępność danych dla marketerów.

Podsumowując, mimo wyzwań, jakie niesie za sobą wprowadzenie SKAN i ATT, pojawiają się również liczne możliwości dla rozwoju marketingu mobilnego. Kluczem do sukcesu jest adaptacja, testowanie nowych rozwiązań i ciągłe doskonalenie strategii, aby skutecznie funkcjonować w nowym ekosystemie.

10. Mierzenie revenue w SKAN np. w Appsflyer (platforma MMP)

W świecie marketingu aplikacji mobilnych, mierzenie przychodów stało się nie lada wyzwaniem. Pokażę Wam teraz, jak AppsFlyer (platforma do atrybucji mobilnej) radzi sobie z tym wyzwaniem.

Dwa sposoby na mierzenie przychodów

Ogólny przychód – to jak zbieranie wszystkich jajek do jednego koszyka. Liczymy tu wszystkie przychody z aplikacji, włączając te z reklam. Proste i skuteczne!

Przychody ze zdarzeń w aplikacji – to bardziej jak sortowanie jajek według koloru. Możemy śledzić różne źródła przychodów osobno. Świetne, gdy chcemy wiedzieć, które części naszej aplikacji przynoszą najwięcej zysków.

Przedziały przychodów – jak to działa?

Wyobraźcie sobie, że macie trzy pudełka na monety:

Pudełko A: od 0 centa do 5 dolarów

Pudełko B: od 5 do 10 dolarów

Pudełko C: od 10 do 20 dolarów

Teraz, gdy ktoś wrzuca monetę, SKAN nie mówi nam dokładnie ile to było. Zamiast tego, pokazuje nam, do którego pudełka trafiła moneta i daje nam średnią wartość z tego pudełka.

Przykład:

Ktoś wydał 5$ → SKAN mówi: “Pudełko A” → Zapisujemy: 2.5$ (mediana)

Ktoś wydał 6$ → SKAN mówi: “Pudełko B” → Zapisujemy: 7.5$ (mediana)

Ktoś wydał 125$ → SKAN mówi: “Pudełko C” → Zapisujemy: 15$ (mediana z $10-$20)

Ciekawe, prawda? To trochę jak zgadywanka, ale daje nam ogólny obraz bez naruszania prywatności użytkowników.

Co to oznacza dla Ciebie?

Mniej dokładności, więcej prywatności: Tak, tracimy mnóstwo precyzji.

Kreatywne myślenie: Teraz bardziej niż kiedykolwiek liczy się umiejętność interpretacji danych.

Planowanie ma znaczenie: Dobrze przemyślane przedziały przychodów mogą dać Wam lepszy obraz sytuacji.

Mierzenie przychodów w erze SKAN to jak próba odgadnięcia, ile cukierków jest w słoiku – nie wiemy dokładnie, ale możemy mieć dobre przybliżenie. Z odpowiednim podejściem i narzędziami takimi jak AppsFlyer, Singular, Tenjin, Adjust, Airbridge nadal możecie podejmować mądre decyzje marketingowe.

Pamiętajcie, w świecie marketingu aplikacji adaptacja jest kluczem do sukcesu. SKAN to nowe wyzwanie, ale też szansa na innowacje w sposobie analizy danych!

11. AdAttributionKit (AAK): Nowa era atrybucji reklam od Apple – hit czy kit?

W dynamicznym świecie technologii mobilnych, Apple po raz kolejny wychodzi naprzeciw oczekiwaniom marketerów i deweloperów. Podczas tegorocznej konferencji WWDC, gigant z Cupertino zaprezentował AdAttributionKit (AAK) – innowacyjne narzędzie, które może zrewolucjonizować sposób, w jaki podchodzimy do atrybucji reklam w aplikacjach mobilnych.

Co kryje się za AdAttributionKit?

AdAttributionKit (AAK) to zaawansowany framework, który łączy w sobie najlepsze cechy swojego poprzednika – SKAdNetwork (SKAN), jednocześnie wprowadzając szereg usprawnień. Jego głównym celem jest zapewnienie efektywnych narzędzi do analizy skuteczności reklam, przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów ochrony prywatności użytkowników.

Kluczowe innowacje AAK:

  1. Otwartość na różnorodność platform: AdAttributionKit (AAK) otwiera nowe możliwości dla marketerów, umożliwiając lepszą integrację z różnymi sklepami z aplikacjami. To krok w kierunku bardziej elastycznego ekosystemu, choć jego pełny potencjał dopiero się ujawni.
  2. Zaawansowane śledzenie ponownych interakcji: Dzięki AAK, marketerzy zyskują narzędzia do analizy zachowań użytkowników, którzy już posiadają daną aplikację. To znaczące rozszerzenie możliwości w porównaniu do poprzednich rozwiązań.
  3. Udogodnienia dla deweloperów: AAK wprowadza specjalny tryb deweloperski, który znacząco upraszcza proces testowania i wdrażania nowych rozwiązań reklamowych. To prawdziwy przełom dla zespołów zajmujących się rozwojem aplikacji.

Choć AdAttributionKit jawi się jako obiecujące narzędzie, eksperci zalecają ostrożny optymizm. Na obecnym etapie, marketerzy powinni kontynuować korzystanie z dotychczasowych rozwiązań SKAN, jednocześnie śledząc rozwój AAK i przygotowując się do potencjalnej transformacji w przyszłości. Czy AAK będzie zyskiwać na znaczeniu czas pokaże.

12. Quo Vadis, SKAdNetwork?

Ewolucja marketingu aplikacji mobilnych na iOS w ostatnich latach przyniosła bezprecedensowe wyzwania. Zmiany wprowadzone przez Apple, mające na celu wzmocnienie ochrony prywatności użytkowników, fundamentalnie przekształciły krajobraz mobile user acquisition, stawiając przed specjalistami ds. akwizycji użytkowników szereg złożonych problemów do rozwiązania.

Centralnym punktem tych zmian stał się SKAdNetwork (SKAN), który zrewolucjonizował podejście do atrybucji i analizy kampanii. Tradycyjne metody, opierające się na szczegółowych danych użytkowników, ustąpiły miejsca bardziej zagregowanemu podejściu. Ta transformacja wymusiła na marketerach radykalne przemyślenie strategii, z naciskiem na wykorzystanie zaawansowanych technik analitycznych i predykcyjnych.

Nowa rzeczywistość SKAN przyniosła ze sobą szereg technicznych komplikacji. Wydłużone okna aktywności, sięgające nawet 63 dni (+ dodatkowy licznik ustawiony na 24 godziny) w SKAN 3, z jednej strony dają więcej czasu na zbieranie danych, z drugiej jednak znacznie utrudniają szybką interpretację wyników. Dodatkowo, wprowadzenie opóźnień w raportowaniu postawiło przed marketerami nowe wyzwania w zakresie optymalizacji kampanii w czasie rzeczywistym.

Kluczowym elementem nowej strategii stała się analityka predykcyjna i modelowanie danych. W środowisku, gdzie bezpośredni pomiar ROI i LTV stał się praktycznie niemożliwy, umiejętność ekstrapolacji wartościowych wniosków z ograniczonych danych nabrała krytycznego znaczenia.

Dodatkowym utrudnieniem jest równoległe funkcjonowanie różnych wersji SKAN. Podczas gdy SKAN 4.0 wprowadza nowe możliwości, wiele sieci reklamowych wciąż operuje na SKAN 3.0 (warto zapoznać się z danymi od Singular), zmuszając marketerów do jednoczesnego zarządzania kampaniami w dwóch różnych systemach.

Mechanizmy takie jak Crowd Anonymity dodatkowo komplikują sytuację, uzależniając dostępność danych od skali kampanii (od liczby dziennych instalacji dla danej kampanii) To z kolei wymaga od marketerów elastycznego podejścia i umiejętności dostosowywania strategii do zmieniających się warunków.

Mimo tych trudności, nowa era marketingu mobilnego na iOS otwiera również drzwi do innowacji. Sukces w tym środowisku wymaga nie tylko technicznej biegłości, ale także kreatywnego podejścia do analizy danych i optymalizacji kampanii. Firmy, które potrafią sprawnie nawigować w tych skomplikowanych warunkach, rozwijając jednocześnie zaawansowane kompetencje analityczne, mają szansę wyróżnić się na tle konkurencji.

Podsumowując, choć marketing aplikacji i gier mobilnych na iOS stał się znacznie bardziej złożony, otworzył również nowe ścieżki do innowacji i bardziej etycznego podejścia do reklamy mobilnej. Firmy, które potrafią dostosować się do nowych realiów, efektywnie wykorzystując ograniczone dane i rozwijając zaawansowane zdolności analityczne, mają szansę nie tylko przetrwać, ale i prosperować w tej nowej, dynamicznej rzeczywistości marketingu mobilnego.

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

CEO, (User Acquisition Manager & App Store Optimization Manager), ARPU Brothers - agencja marketingu aplikacji i gier mobilnych

Następny post