Wycena projektu
Promowanie aplikacji mobilnych
5
(1)

Liczba aplikacji i gier mobilnych w Google Play i App Store już dawno przekroczyła pułap 2 milionów w każdym ze sklepów. W takim tłumie nie tylko trudno jest się wyróżnić, co po prostu dać się odnaleźć potencjalnym klientom. Z pomocą przychodzi tutaj ASO (App Store Optimization), czyli optymalizacja aplikacji pod kątem mobilnych sklepów.

App Store Optimization – pozycjonowanie aplikacji mobilnych

App Store Optimization (ASO) przypomina w swoich założeniach SEO-im lepiej zoptymalizowane meta dane aplikacji w Google Play lub App Store, tym wyższa jest jej pozycja w wynikach wyszukiwania. Więcej wyświetleń to szansa na kolejne instalacje, a im lepsze wyniki konwersji, tym łatwiej o sukces naszej aplikacji.

App Store Optimization to wiele różnych działań, z których poza doborem odpowiedniej nazwy, najważniejsza jest optymalizacja słów kluczowych. Ogólne przeglądanie zawartości sklepu przez jest odpowiedzialne za około 60% instalacji aplikacji. Właściwy dobór słów w opisie pomaga nie tylko naszym użytkownikom. W przypadku Google Play konkretne wyrażenia zbierane są przez sam sklep, a o słowach kluczowych promujących naszą aplikację decyduje algorytm. W App Store od Apple proces ten jest prostszy, gdyż sklep daje nam możliwość ręcznego wprowadzenia najważniejszych słów kluczowych w osobnym polu (100 znaków na słowa kluczowe w App Store).

Kolejnym ważnym aspektem App Store Optimization (ASO) jest optymalizacja współczynnika konwersji. Wszystkim twórcą zależy nie tylko na tym, aby ich aplikacja została odkryta w sklepie, ale przede wszystkim, żeby została zainstalowana na kolejnych urządzeniach. U podstaw pracy nad konwersją stoją odpowiednio dobrana ikona, zrzuty ekranu i wideo demonstrujące działanie aplikacji. Najczęściej wyboru między różnymi wariantami dokonuje się na podstawie testów A/B.

Jeśli nasza ikona i materiały graficzne wyróżniają się na tle konkurencji, są spójne i regularnie aktualizowane, wisienką na torcie powinien być opis aplikacji. Dobrze przygotowany, merytoryczny i przejrzysty – właściwy opis służy nie tylko jako nośnik słów kluczowych, ale też rozwiewa ostateczne wątpliwości użytkownika przed instalacją aplikacji.

W dalszej kolejności w optymalizacji App Store Optimization (ASO) liczą się oceny wystawione przez użytkowników. Nie tylko ich treść, ale ogólna średnia punktowa ma wpływ na widoczność naszej aplikacji, nie tylko w wynikach wyszukiwania, ale też różnych rankingach. Mimo że nie mamy bezpośredniego wpływu na to, co napiszą o nas inni, warto słuchać naszych klientów i reagować na ich uwagi i sugestie. Ukłonem w stronę klientów będzie też lokalizacja naszej aplikacji w szczególności, jeśli ta ma trafić na rynek międzynarodowy. Przygotowanie innych wersji językowych strony ofertowej może wiązać się z pewnymi wyzwaniami – dosłowne tłumaczenie słów kluczowych może nie sprawdzić się na lokalnym rynku, co wymaga dalszych testów i badań.

Ciemna strona App Store Optimization – jak działą Black HAT ASO?

Google Play i Apple App Store przygotowało dla swoich klientów szereg zasad, których ci powinni trzymać się przy promowaniu aplikacji mobilnych. Jednak ich liczba rośnie z dnia na dzień i w pogoni za sukcesem, wielu twórców gotowych jest nagiąć zasady. Z Black Hat ASO (App Store Optimization) mamy do czynienia wtedy, kiedy marketerzy świadomie stosują niedozwolone techniki w celu zwiększenia widoczności aplikacji w sklepie.

Najczęściej wykorzystywane Techniki Black HAT ASO (App Store Optimization)

Keyword stuffing to technika, z którą możemy spotkać się najczęściej, polegająca na promowaniu aplikacji poprzez nadmierne wysycenie tytułów, podtytułów i opisów słowami kluczowymi. Używane są również słowa kluczowe, których często szukają użytkownicy, a które nie mają nic wspólnego z daną aplikacją. Jest to najprostsza metoda na manipulacje wynikami i algorytmami.

Marketerzy decydują się również na podszywanie się pod inne marki. Kopiowanie nazw popularnych aplikacji oraz wykorzystywanie podobnych czy nawet identycznych ikon to od pewnego czasu nagminny proceder w sklepach. Wiele firm liczy na to, że nieświadomi użytkownicy pomylą inny produkt z ich aplikacją. Ryzyko może się opłacać, zważywszy na fakt, że około 50% użytkowników szuka w sklepie konkretnych tytułów.

Inny sposób na zdobycie lepszej pozycji w sklepie to tworzenie przez developera własnych recenzji i ocen. Przy stosunkowo niewielkim nakładzie pracy, możliwe staje się realne wpłynięcie na to wysokie pozycje w rankingach sklepu, jak i polepszenie odbioru aplikacji przez potencjalnych użytkowników. Jeśli jednak developer nie ma czasu i zasobów do tworzenia nieuczciwych recenzji, może takowe kupić. Dodatkowo takie recenzje mogą zawierać w sobie określone słowa kluczowe, które wpłyną pozytywnie na indeksowanie aplikacji (Android).

Developerzy poza ocenami mogą zdecydować się również na płatne instalacje aplikacji (tzw. ruch motywowany – incentivized traffic). Im większa liczba instalacji, tym wyższa pozycja aplikacji w rankingach. Sama instalacja nie musi być nawet dokonana przez prawdziwego użytkownika – tych mogą wyręczyć specjalne boty. Najlepsze jest to, że kupując ruch motywowany możesz zostać oszukany ponieważ instalacja aplikacji będzie widoczna na platformie reklamowej, w Google Play już nie (fakowa instalacja aplikacji). Bardziej złożoną metodą jest kupowanie ruchu dla danego słowa kluczowego (search incentivized installs). Bez problemu znajdziesz platformy reklamowe, gdzie będziesz mógł zakupić instalacje aplikacji lub gry na dane słowo kluczowe. Takie działanie poprawia wskaźnik CTR (klikalnośći) i zwiększa pozycję słowa kluczowego w organicznych wynikach wyszukiwania. Niektórzy developerzy aplikacji mobilnych dopuszczają się fabrykowania negatywnych komentarzy i ocen dla aplikacji konkurencji.

Developerzy aplikacji mobilnych manipulują wynikami, wykorzystujc nazwę wydawcy. Mogą użyć emoji i wykorzystując 5 znaków gwiazdki dać użytkownikom mylne wrażenie wysokiej oceny aplikacji. Znam przypadki gdzie za manipulowanie polem nazwy developera były usuwane bezpowrotnie konta developerskie w Google Play.
Inny sposób to nazwa, która mówi o dużej ilości pobrań – wydawca „+500 000 ściągnięć” spowoduje, że aplikacja mobilna będzie wyglądała na bardziej popularną.

Manipulowanie trendami wyszukiwania (Bot trending Searches) jest najbardziej złożone z dotychczas przedstawionych zagadnień Black HAT ASO (App Store Optimization). Wykorzystywana w sklepie Apple technika polega na tworzeniu trendów poprzez „sztuczne” wyszukiwanie danego wyrażenia i późniejsze pozycjonowanie na nie danej aplikacji. Prostszym sposobem na podniesienie pozycji jest częsta optymalizacja słów kluczowych pod trendy panujące w danym czasie.

Ciekawym sposobem manipulacji jest też wpływanie na ranking najlepiej zarabiających aplikacji. Zakupiona aplikacja przez pewien czas może być zwrócona przez użytkowników, którzy otrzymują środki z powrotem. Pozwala to pojawić się wysoko w rankingu, dokonując zakupów i zwrotów za zawyżoną kwotę i późniejsze przywrócenie ceny do normy.

Istnieje jeszcze szereg technik określanych jako Gray HAT ASO (App Store Optimization). Przykładem takiej nie do końca etycznej, jednak popularnej metody jest zachęcanie użytkownika do pozytywnej oceny aplikacji przez specjalne nagrody, najczęściej w grach, chociaż można spotkać konkursy z nagrodami na „najlepszą ocenę aplikacji w sklepie”.

Black HAT ASO (App Store Optimization) – dlaczego nie warto?

Optymalizacja App Store Optimization (ASO) jest podstawowym sposobem na zwiększenie widoczności aplikacji i gier mobilnych mobilnych w sklepie Google Play i App Store. Właściwie przeprowadzone działania mogą spowodować, że nasza aplikacja mobilna zostanie zauważona przez większą ilość użytkowników, a gdy nasz produkt przekona ich do siebie, Ci staną się naszymi klientami.

Główne platformy wciąż ewoluują – dotychczasowe metody pozycjonowania zmieniają się, powstają nowe. Developerzy, chcąc osiągnąć sukces, muszą nadążąć za trendami i cały czas pracować nie tylko nad swoją aplikacją mobilną, ale także nad marketingiem aplikacji.

Próbując prześcignąć konkurencję, nie warto jednak korzystać z wątpliwych metod, które mogą doprowadzić do usuniącia aplikacji lub usunięcia konta Google Play lub w App Store. Black Hat ASO (App Store Optimization) to praktyka nie tylko nieuczciwa, ale też ryzykowna. Manipulacja wynikami wyszukiwania w Google Play lub w App Store może skończyć się usunięciem aplikacji ze sklepu, jak i całkowitym zbanowaniem (usunięciem konta) nieuczciwego developera. Osiągnięcie szybkich wyników może być naprawdę kuszące, jednak Black Hat ASO (App Store Optimization) niesie za sobą równie dużo ryzyka co korzyści.

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

CEO, (User Acquisition Manager & App Store Optimization Manager), ARPU Brothers - agencja marketingu aplikacji i gier mobilnych

Następny post