Zmiany w algorytmie App Store – nowy kierunek dla App Store Optimization?
W ostatnim tygodniu wielu wydawców aplikacji (w tym ja) zauważyło gwałtowne spadki pozycji na słowach kluczowych w App Store, szczególnie w krajach anglojęzycznych, takich jak USA, Wielka Brytania, Kanada czy Australia. Zmiany te dotknęły nawet długo utrzymujących się aplikacji, co może sugerować istotną aktualizację algorytmu wyszukiwania.
Te spadki znajdują odzwierciedlenie również w danych. Narzędzie AppTweak, które monitoruje anomalie w rankingach słów kluczowych, zarejestrowało bardzo wyraźne wzrosty tzw. Anomaly Score w dniach 5–9 czerwca 2025 roku. Wartości przekroczyły próg +3, a 7 i 8 czerwca sięgnęły nawet +6 – co jednoznacznie sugeruje silne przetasowania rankingów i potencjalną zmianę algorytmu App Store.
Na tle tych spadków pojawiła się interesująca analiza autorstwa Ariela Michaeli, CEO narzędzia do App Store Optimization – Appfigures. Według niego, Apple mogło wprowadzić do algorytmu nowy czynnik rankingowy – tekst z grafik aplikacji odczytywany za pomocą technologii OCR (optycznego rozpoznawania znaków). Pełny artykuł możesz znaleźć tutaj.
To istotna zmiana, która może znacząco wpłynąć na strategię App Store Optimization (ASO) w 2025 roku.
Na czym polega zmiana według Ariela Michaeli z Appfigures?
Zgodnie z jego analizą:
- Apple odczytuje tekst z podpisów widocznych na screenshotach aplikacji,
- ten tekst jest traktowany jako dodatkowy zasób słów kluczowych,
- aplikacje, które zawierają trafne słowa w grafikach, zyskały na widoczności,
- aplikacje bez takich podpisów lub z tekstem ogólnym odnotowały spadki pozycji.
W przeszłości na ranking według Ariela wpływały wyłącznie: nazwa aplikacji, podtytuł i lista słów kluczowych. Jeśli Apple rzeczywiście zaczęło uwzględniać teksty ze screenów – to mamy do czynienia z jedną z największych zmian w ASO od lat.
Dodatkowo od siebie mogę dodać, że na ranking – wpływają również słowa kluczowe użyte w eventach, a także słowa kluczowe w nazwach in-appów. Dodatkowo na pozycję słowa kluczowego wpływa liczba pobrań na dane słowo kluczowe i retencja na danym słowie kluczowym.
Najważniejsze wnioski z analizy Appfigures
1. Tekst z grafik wspiera pozycjonowanie aplikacji
Ariel wykazał, że aplikacje zawierające słowa kluczowe w podpisach do screenów notują wzrosty w wynikach wyszukiwania. W wielu przypadkach były to słowa, które wcześniej nie występowały w metadanych – a mimo to aplikacja zaczęła na nie rankować.
2. OCR analizuje tylko część obrazu
Prawdopodobnie Apple nie analizuje całych grafik, a jedynie obszary, w których spodziewa się tekstu – górne i dolne części screena. Dlatego podpisy powinny być tam właśnie umieszczane.
3. Styl graficzny ma duże znaczenie
Aby algorytmy Apple mogły skutecznie rozpoznać tekst:
- unikaj gradientów i tła o niskim kontraście,
- używaj prostych, czytelnych fontów bez ozdobników,
- zwiększ wielkość tekstu do minimum czytelności na ekranie telefonu.
Co zrobić, aby nie stracić widoczności w App Store według Ariela z Appfigures?
Przeanalizuj swoje screeny
Sprawdź, czy:
- zawierają realne słowa kluczowe, a nie tylko ogólne slogany,
- są one powiązane z nazwą i podtytułem aplikacji,
- podpisy są czytelne i dobrze rozmieszczone.
Optymalizuj podpisy
Zamiast fraz typu „Wszystko w jednym” czy „Najlepsza aplikacja”, stosuj konkretne zwroty wpisywane przez użytkowników, np.:
- “Sleep Tracker for Women”
- “Learn Spanish Fast”
- “Photo Editor with AI”
Obserwuj konkurencję
Użyj narzędzi ASO, aby zobaczyć, jakie podpisy wykorzystują aplikacje, które obecnie utrzymują wysokie pozycje. Porównuj ich styl graficzny, lokalizację tekstu i treść fraz.
Lista kontrolna – jak przygotować screenshoty OCR-ready
✔ Umieszczaj kluczowe frazy w górnej lub dolnej części screena
✔ Używaj wysokiego kontrastu między tekstem a tłem
✔ Wybieraj proste, czytelne fonty (unikaj ozdobnych)
✔ Zadbaj o odpowiednią wielkość tekstu
✔ Jeden screen = jedno słowo kluczowe lub fraza
✔ Unikaj powielania tej samej frazy na wielu grafikach
✔ Dopasuj podpisy do pozostałych elementów metadanych
Czy Ariel ma rację?
Osobiście nie zauważyłem jeszcze wpływu słów kluczowych na screenshotach. Nie sądzę, żeby Apple szło w tym kierunku jeżeli chodzi o wpływ screenshotów na pozycję w wynikach wyszukiwania. Taki kierunek mógłby wpłynąć na spadek jakości screenshotów w App Store, które zostałyby zalane słowami kluczowymi.
Skala anomalii wykazana przez AppTweak pokazuje jednak gwałtowne spadki pozycji w wielu krajach anglojęzycznych co wskazuje, że jednak jakieś zmiany zaszły w algorytmie. A może te spadki to bug? Jest temat na pewno warty monitorowania. A jak wyglądają zmiany w pozycjach słowach kluczowych dla Twojej aplikacji lub gry mobilnej?
Podsumowanie: App Store Optimization w 2025 wymaga szybkiej reakcji
Niezależnie od tego, czy jest to bug w App Store, eksperyment, czy trwała zmiana – warto już teraz zadbać o to, by Twoje screeny były zgodne z nowym podejściem.
Jeśli zanotowałeś spadki – zacznij od screenów. To może być kluczowy element, który zadecyduje o Twojej widoczności w App Store w najbliższych tygodniach.
Apple Search Ads w SKAN od 10 kwietnia
5 (2) W ostatnim tygodniu wielu wydawców aplikacji (w tym ja) zauważyło gwałtowne...