Wycena projektu
Promowanie aplikacji mobilnych
5
(1)

Który model rozliczeniowy wybrać przy wprowadzaniu aplikacji mobilnej na rynek? Jakie pytania warto zadać danej mobilnej sieci reklamowej przed rozpoczęciem współpracy? Czym są krótkookresowe i długookresowe sygnały, które będą decydować o dalszej współpracy z daną siecią reklamową? Odpowiedzi na powyższe pytania znajdziesz w naszym artykule.

Najpopularniejsze modele rozliczeniowe przy marketingu aplikacji

Chciałbyś pozyskać pierwszych użytkowników do swojej aplikacji mobilnej poprzez płatne działania i nie wiesz jaki model rozliczeniowy przy promowaniu aplikacji mobilnej wybrać? Przed tym dylematem staje każdy developer lub właściciel aplikacji mobilnej, który dopiero zaczyna poznawać ekosystem reklamowy aplikacji mobilnych, a chciałby ją wypromować.
Od kilku lat na rynku aplikacji mobilnych w kwestii modelów rozliczeniowych nie zmieniło się kompletnie nic.
CPM – (Cost per Mile) Niestety wciąż sieci reklamowe dalej mocno trzymają się modelu CPM, czyli koszt rozliczenia za 1000 wyświetleń reklamy. Z naszego doświadczenia jest to model opłacalny jedynie dla sieci reklamowej lub wydawcy (aplikacja lub gra mobilna). Reklamodawcy bardzo ciężko jest uzyskać zwrot z tego modelu ze względu na niski CTR. Rozmawiając bezpośrednio z wydawcami (aplikacje mobilne) zauważyłem, że najchętniej rozlicząją się w tym modelu, który dla reklamodawcy jest mało atrakcyjny. Nie polecamy tego modelu rozliczeniowego ze względu na brak rezultatów przy promowaniu aplikacji mobilnej, a także wysoki procent fraudów przy tym modelu.
Jest to model rozliczeniowy, który dawno powinien zniknąć z rynku.
CPC – (Cost Per Click – koszt za kliknięcie w reklamę) – Obok modelu CPI najpopularniejszy model rozliczeniowy, czyli koszt za kliknięcie w jednostkę reklamową. Jak pokazują statystyki reklamodawcy każdego roku tracą biliony dolarów przy fraudach (20%-60% mobilnego ruchu reklamowego to ruch fakowy). Istotnym jest, żebyś przy tym modelu rozliczeniowym starannie dobierał sprawdzonych partnerów, wchodził na mniejszych budżetachi analizował ruch za pomocą takich narzędzi jak np. FraudScore.
CPI – (Cost Per Install – koszt za instalację aplikacji lub gry mobilnej) – Najczęściej wybierany model rozliczeniowy, szczególnie przy wprowadzaniu aplikacji mobilnej na rynek. W tym przypadku reklamodawca rozlicza się z siecią reklamową za jedną instalację aplikacji od unikalnego użytkownika. Dodadtkowo dochodzi koszt za jedną instalację po stronie platformy do atrybucji konwersji (wszystko zależy od pakietu, który wybierzesz przy współpracy z danym partnerem). Ten model rozliczeniowy możnarozbić na dwa mniejsze: instalacje incentive (tzw. instalacje wspomagane) ins – gdzie użytkownik otrzymuje nagrodę za instalację aplikacji np. w postaci punktów, nagród, bonusów i instalacje non-incentive, gdzie użytkownik za instalację aplikacji lub gry mobilnej nie otrzymuje gratyfikacji. Pracując w tym modelu uważaj na fakowe instalacje (instalacja będzie widoczna po stronie platformy do atrybucji, nie będzie widoczne pobranie aplikacji w Google Play). Zwracaj szczególną uwagę na GAID (Google Advertising ID) danego użytkownika z platformy atrybucyjnej i porównuj z danymi na platformie do analityki danych w grach i aplikacjach mobilnych wewnątrz aplikacji np. devtodev.
Chartboost Koszt za instalację
CPA, CPE – (Cost Per Action, Cost Per Engagement – koszt za wykonaną akcję w aplikacji mobilnej) – W tym przypadku rozliczasz się z siecią reklamową za każdego użytkownika, który wykona jakąś akcję w aplikacji. Model koszt za akcję lub zaangażowanie przeznaczony jest dla aplikacji i gier mobilnych, które mają już renomę na rynku, a także są w stanie zagwarantować duży wolumen np. rejestracji, osiągnięcia levelu 10 w grze lub np. zakupu w aplikacji mobilnej. Sieć reklamowa i ich wydawcy chcą zarabiać dlatego nie dziwimy się, że ten model przeznaczony jest dla dojrzałych aplikacji na rynku, które dysponują dość znacznymi budżetami na pozyskiwanie użytkowników do aplikacji mobilnej.
Jeżeli wprowadzasz aplikację mobilną na rynek, a Twoja gra mobilna nie ma historii pobrań, zakupów w aplikacji (in-app purchases) będzie Ci ciężko rozmawiać z siecią reklamową. Przeszkodą może być także bariera finansowa wejścia do sieci reklamowej jako reklamodawca.

Wybór sieci reklamowych i partnerów do promocji aplikacji

Od kilku lat w branży mobilnej platformy atrybucyjne dostarczają materiały dotyczące najlepszych sieci reklamowych. Dobrym przykładem jest tutaj Appsflyer Performance Index, w którym znajdziesz listę najlepszych sieci reklamowych pod kątem volumenu, retencji czy też zwrotu z inwestycji.
Ogromną bazę sieci partnerów reklamowych posiada Thalamus.co, gdzie będziesz w stanie sprawdzić jakie modele rozliczeniowe ma dany partner czy też jakie formaty reklamowe akceptuje.
To, że dana sieć reklamowa znalazła się w takim rankingu nie oznacza, że nie powinieneś starannie monitorować jakości ruchu czy też instalacji z danej sieci reklamowej.
Według Granta Cohena z Kochavy w niektórych sieciach reklamowych ponad 50% ruchu to ruch fakowy.

Zanim zaczniesz rozmawiać z siecią reklamową musisz wiedzieć jaki jest Twój dokładny cel wejścia do współpracy z nią i jej wydawcami.
Czy chcesz uzyskać 1000 instalacji na Filipinach w celu przetestowania stabilności aplikacji np. w fazie Soft Launchu aplikacji lug gry mobilnej?
Czy chcesz pozyskać pierwszych 5000 użytkowników w UK czy Australii żeby sprawdzić ile dziennie jesteś w stanie zarobić na jednym użytkowniku dziennie (ARPDU)?
Rozmawiając z siecią reklamową wskaż jaki Twój cel kampanii i do kogo kierujesz swoją aplikację. Dowiedz się jak najwięcej o możliwościach Twojego partnera (volumen jeżeli chodzi o użytkowników w danych krajach, modele rozliczeniowe, formaty reklamowe). Zapytaj o benchmarki rynkowe jeżeli chodzi o dane modele rozliczeniowe.
Ważną kwestią jest także w jaki sposób dana sieć reklamowa podchodzi do fraudów i w jaki sposób są w stanie na nie reagować oprócz zablokowania podejrzanego wydawcy w danej kampanii.
Zadaj pytanie danemu partnerowi, w jaki sposób reaguje na dowody, że dany wydawca generuje fakowe kliknięcia lub instalacje aplikacji, chociaż np. platforma atrybucyjna (często platformy atrybucyjne nie są w stanie wyłapać fraudów, szczególnie przy najtańszych pakietach subskrypcyjnych) rozpoznaje ruch jako prawidłowy.

TESTY

Wchodząc we współpracę z mobilną siecią reklamową zaczynaj od najmniejszych stawek i testuj jakość ruchu oraz instalacji. Żeby sprawdzić jakość danego wydawcy lub sieci reklamowej korzystaj z tzw. sygnałów krótkookresowych i długookresowych.
Przykłady sygnałów krótkookresowych (tzw. Short-term signals):

  • przejście tutoriala
  • rejestracja w aplikacji
  • osiągnięcie poziomu 1 w grze mobilnej
  • ROAS D1, ROAS D2 (zwrot z inwestycji na reklamę po 2 dniach)
  • Retencja D1

Przykłady sygnałów długookresowych (tzw. Long-term signals) :

  • retencja D7, D14, D30 (28)
  • ARPU (Average Revenue Per User – średni przychód z użytkownika);
  • ROAS D7  / ROAS D14 / ROAS D30 (zwrot z inwestycji na reklamę po 7, 14 i 30 dniach)

Tnij ruch i blokuj wydawcę jeżeli generuje tylko instalację aplikacji bez wygenerowania rejestracji w aplikacji mobilnej.
Pracując na tzw. short-term signals i long-term signals nie obejdzie się bez platformy atrybucyjnej gdzie będziesz miał podgląd do wdrożonych przez Ciebie post-eventów (ważnych wydarzeń w aplikacji jak np. zakup żetonów, żyć lub np. rejestracja w aplikacji lub grze) i wyników z danej kampanii.

Podsumowanie

Wprowadzając na rynek nową aplikację lub grę mobilną na rynek będziesz na pewno musiał testować modele rozliczeniowe. Po pewnym czasie bazując na wynikach z kampanii i wynikach od poszczególnych wydawców, sieci będziesz wiedział w, którą stronę powinieneś iść.
Jeżeli jesteś “nowy na rynku” ustaw limity i zacznij współpracę w modelach CPC, CPI z zaufanymi partnerami z listy np. Appsflyer, ale monitoruj od dnia pierwszego wyniki i jakość ruchu. Pamiętaj żeby optymalizacjować cały czas kampanie (Start, Analiza, Optymalizacja, Start etc).
Nie polecamy ruchu i instalacji tzw. incentivized, ponieważ oprócz instalacji w Twojej aplikacji nie wydarzy się kompletnie nic. Ogromna liczba płatnych instalacji tzw. incentivized to fakowe instalacje, które będą widoczne tylko po stronie platformy atrybucyjnej. Nie zauważysz jednak wzrostów w konsolach administracyjnych dla iOS i Androida.
Pamięaj:

Przy prowadzeniu kampanii (CPC czy też CPI) płacisz kilku podmiotom: sieci reklamowej, wydawcy i platformie atrybucyjnej.

Jeżeli instalacja aplikacji mobilnej jest fakowa tracisz po prostu pieniądze, dlatego istotne jest żebyś dobierał starannie partnerów do akwizycji użytkowników i cały czas monitorował przebieg i wyniki kampanii promocyjnej.
Jeżeli potrzebujesz pomocy przy marketingu aplikacji mobilnej skontaktuj się.

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

CEO, (User Acquisition Manager & App Store Optimization Manager), ARPU Brothers - agencja marketingu aplikacji i gier mobilnych

Następny post