Wycena projektu
Promowanie aplikacji mobilnych
5
(2)

Jesteś o krok od publikacji swojej gry mobilnej? Dziś przyjrzymy się dwóch stronom publikacji – zarówno tej samodzielnej, jak i z udziałem wydawcy. Jeśli czytasz ten wpis, z pewnością rozważasz wydanie swojej własnej gry mobilnej (gratulacje!). Zanim jednak skoczysz na głęboką wodę i zaczniesz zarabiać, musisz dokonać ważnego wyboru. Publikować samodzielnie, czy znaleźć wydawcę gier mobilnych?.
Obecnie jeszcze nigdy nie było tak łatwo publikować samemu, zwłaszcza teraz, gdy developerzy gier mają dostęp do Steam oraz sklepów z aplikacjami mobilnymi (App Store, Google Play), a także do ogromnej wiedzy innych developerów.

Niemniej jednak, łatwość ta wiąże się z konkurencją; jak zapewne wiesz, rynek nigdy nie był bardziej konkurencyjny (tu właśnie przydają się wydawcy aplikacji mobilnych).

Jak więc być pewnym, że wybrało się najlepszą opcję dla swojej gry? Aby pomóc Ci w tej ważnej decyzji, wyszczególniliśmy najważniejsze zalety każdej ścieżki oraz omówiliśmy kluczowe kroki jakie należy podjąć, by wprawić machinę w ruch. Ten wpis zawiera wiele użytecznych informacji, możesz więc śmiało przejść do sekcji, która najbardziej Cię interesuje:

Jakie są więc zalety?

Self publishingWydawca
Pełna odpowiedzialność za sukces (lub porażkę) gry mobilnejDostęp do szerokiej puli zasobów i kontaktów, od wsparcia marketingowego do sieci dystrybucyjnych
Zachowujesz wolność w wyrazie swobody twórczej w swojej pracyWydawca zwraca uwagę na zwrot z inwestycji oraz optymalizację gry
Elastyczne terminy i samodzielnie określane etapy kluczoweRozległa faza testów oraz prototypowania, zgodnie z wymaganiami oraz metodami wydawcy
Mniejszy nacisk ze strony partnerów zewnętrznychMożliwość czerpania z rozległej wiedzy oraz bazy wiedzy wydawcy
Pełny udział w ogóle zyskówDostęp do bogatych zasobów danych oraz analiz
Poczucie dumy wynikające z samodzielnego przeprowadzenia procesu od początku do końcaPoczucie satysfakcji z bycia częścią prestiżowego wydawcy
Możliwość pracy we własnym tempiePłatność z góry (w zależności od umowy)

Z samodzielną publikacją własnej gry wiąże się pewna doza satysfakcji oraz przygody. Zasadniczo, możesz z nią robić co chcesz, a sukces lub porażka to w pełni Twoja zasługa. To właśnie jest ekscytujące. Jednak w zależności od Twoich celów, ścieżka ta może okazać się nie najlepsza dla Twojej produkcji.

Praca z wydawcą wiąże się także z pewnymi korzyściami. Począwszy od wsparcia, doradztwa, finansowania oraz prestiżu, wyznacza popularną trasę do sukcesu dla wielu niezależnych developerów gier mobilnych. Przy odrobinie szczęścia, powyższa lista rozjwieje Twoje wątpliwości co do oczekiwań, jakie możesz mieć wobec każdej ze ścieżek.

Zanim jednak weźmiesz pod uwagę publikację swojej gry, upewnij się, że jest ona funkcjonalna (co stanowi dość zgrabne wprowadzenie do kolejnej części artykułu).

Zanim zaczniesz, przeprowadź ocenę funkcjonowania swojej gry!

Pierwszą rzeczą, jaką należy zrobić zanim rozważysz publikację jest upewnienie się, że Twoja gra jest grywalna że jest wystarczająco dopracowana, by ją zmonetyzować, a także by zaangażować i zatrzymać graczy.

Zazwyczaj wydawcy najbardziej opierający się na analizie danych spojrzą na konkretne wskaźniki (zanim w ogóle rozważą akceptację Twojej gry). Co więcej, wskaźniki te stanowią kluczowe wyznaczniki, które pomogę Ci zrozumieć potencjał Twojej gry – jeśli zdecydujesz się sam wydać i opublikować grę.

1. Beta test (i faza soft-launch) Twojej gry

Testowanie beta oraz tzw. soft launch to genialny sposób na zweryfikowanie, ile Twoja gra jest tak naprawdę warta. Poprawne przeprowadzenie tych etapów pozwoli Ci nie tylko wyeliminować wszelkie bugi, ale także stworzyć solidny raport na temat wszystkich kluczowych wskaźników (tych, na których zwykle zależy wydawcom).

Możesz rekrutować testerów ze swojej społeczności prelaunchowej, jeśli takowa istnieje, lub ogłosić, że potrzebujesz pomocy przez kanały social media. Jakkolwiek to zrobisz, spróbuj zebrać około 200 testerów gier do beta testu, w zależności od rozmiaru i rodzaju Twojego projektu (tak „na marginesie” – przy większych projektach, im więcej testerów, tym lepiej; to pomoże Ci wykryć ukryte bugi, czające się w zakamarkach Twojej gry).

Jeśli chodzi natomiast o soft launch, lepiej, abyś rozważył kwestie takie, jak na przykład wybór konkretnych krajów (z podobną demografią), które mógłbyś zbadać i zoptymalizować przed wejściem na globalny rynek. Tak się składa, że omówiliśmy te kroki w poprzednim wpisie, który możesz znaleźć tutaj.

W idealnym świecie, wybrani przez Ciebie testerzy okażą się także zapalonymi graczami. Albo lepiej, niezależnymi developerami (tzw. indie developers), mającymi doświadczenie w wykrywaniu błędów w rozwoju gry mobilnej. Miej jednak na uwadze, że opinie kolegów po fachu, przyjaciół i rodziny to dobry punkt startowy. Jednak niekoniecznie stanowią prawdziwe odbicie jakości Twojej produkcji.

Oto kilka przydatnych źródeł w tematyce testów beta oraz testowania gier.

· Jak przeprowadzić skuteczny test gry

· Jak znaleźć testerów beta dla gry mobilnej

2. Popraw retencję (to naprawdę ważne)

Retencja pozostaje jednym z najważniejszych wskaźników potencjału gry. Mówi o tym, jak grywalna i angażująca jest Twoja gra mobilna. Wydawcy gier mobilnych zawsze chcą poznać Twoje dane w tym obszarze, zanim rozważą złożenie Ci propozycji.

Tak się składa, że zebraliśmy najważniejsze statystyki dotyczące retencji w naszym ostatnim wpisie na blogu 5 kluczowych lekcji, aby zwiększyć retencję i zaangażowanie, ale poniżej znajdziesz też przyspieszony kurs:

Uśrednione dane dla najpopularniejszych gier
Retencja – Dzień 135% – 40%
Retencja – Dzień 715%
Retencja – Dzień 286,5%
Średni czas trwania sesji15 minut na sesję
Lepkość20%

Jeśli chcesz sięgnąć głębiej, omówiliśmy te statystyki oraz więcej we wpisie Standardy w branży na rok 2018. Upewnij się jednak, że użyjesz ich jako drogowskazu, ponieważ tak naprawdę wszystko zależy od rodzaju gry mobilnej, w którą grasz. W przypadku gier typu hyper-casual, retencja w pierwszym dniu będzie wyższa w porównaniu do większości innych gatunków, dlatego upewnij się, że Twój research jest dokładny.

3. Obserwuj skuteczność monetyzacji

To prawdopodobnie jedna z najważniejszych kwestii dla Ciebie i Twojego wydawcy: czy Twoja gra mobilna jest w stanie zarobić pieniądze?

Oczywiście najpierw musisz określić, w jaki sposób Twoja gra mobilna będzie przynosić przychód. Czy Twoja gra mobilna jest F2P (free to play), która opiera się o zakupy wewnątrz aplikacji? Czy może Twoja gra mobilna monetyzowana jest głównie przez reklamy? Zastanów się nad tym i sprawdź, na jakiej zasadzie działają podobne gry, jeśli nie jesteś pewien.

Istnieje kilka strategii monetyzacji, z którymi możesz się zapoznać, ale by oszczędzić Twój czas, wybraliśmy kilka, które możesz przejrzeć:

· Reklamy natywne w grach mobilnych – Wszystko, co musisz wiedzieć

· Złote standardy dla zakupów wewnątrz gry: Jak sprawić, by gracze stali się klientami

· Mądra monetyzacja – jak Space Ape Games uzyskało 4-krotny wzrost

Stosując się do tych trzech kroków, łatwiej będzie Ci określić, czy Twoja gra jest gotowa na publikację lub wysłanie do wydawcy. Dostęp do danych i statystyk ułatwi Ci kontakt z potencjalnym wydawcą; Łatwiej będzie Ci pokazać, że Twoja gra ma „to coś” i udowodnić samemu sobie, że Twoja produkcja jest gotowa na kolejny etap.

Kroki dla każdej ze ścieżek

Na tym etapie powinieneś już mieć funkcjonalną grę, gotową do wprowadzenia na rynek (juhu!). Aby dokładniej przedstawić Ci, co wiąże się z przeniesieniem Twojej gry z fazy testów do fazy publikacji, przedstawiamy kroki wchodzące w skład każdej ze ścieżek:

Jak publikować samemu…

1. Zrób rozeznanie rynku

Najlepiej byłoby, gdybyś zrobił to na początku rozwoju swojej gry mobilnej, ważne jest jednak, by pamiętać, dla kogo ją tworzysz.

2. Testuj swoją grę mobilną

Jak wspomniano wcześniej, testowanie beta oraz soft launch pozwala odkryć problemy związane z produkcją, a także problematyczne bugi. Dodatkowo zbadaj, jak Twoja aplikacja działa na wybranym systemie operacyjnym. Możesz to sprawdzić zarówno na iPhonie, jak i iPadzie, w zależności od tego, gdzie zdecydujesz się publikować oraz przetestować ją na różnych wersjach Androida. Czy znalazłeś jakieś problemy? Jeśli tak, napraw je.

3. Przygotuj swoją grę na sklep z aplikacjami

Rozważ kwestie takie jak przygotowanie screenshotów, trailera gry oraz lokalizacja opisów, jeśli celujesz w wiele krajów. Nawet coś tak prostego jak testy A/B może mieć duży wpływ na Twój współczynnik konwersji oraz CPI (koszt za instalację aplikacji)

4. Zbuduj społeczność wokół gry i podkręć hype

Jeśli chcesz, ten krok możesz rozpocząć wcześniej. Powinieneś jednak dobrze przygotować się na podkręcenie hype na Twoją grę. Rozważ sposoby na zbudowanie społeczności dla Twojej produkcji oraz sposób informowania potencjalnych graczy na kontach społecznościowych.

5. Zoptymalizuj grę w oparciu o feedback użytkowników

Ponownie, ten krok można przeprowadzić na różnych etapach cyklu życia Twojej gry. Upewnij się tylko, że dokonujesz dokładnego rozkładu na czynniki pierwsze w odpowiednich fazach optymalizacji, w trakcie których wdrożysz zmiany na podstawie feedbacku od użytkowników. Celem jest stworzenie jak najlepszej wersji.

6. Monitoruj komentarze po publikacji

Reakcje mogą się różnić w zależności od sklepu z aplikacjami, na którym zdecydujesz się opublikować swoją grę. Nie ważne jednak, gdzie się znajduje, czujnie obserwuj jej wyniki nawet po tym, jak zacznie przybywać nowych graczy. Obserwuj rzeczy takie jak komentarze użytkowników. Monitoruj wskaźniki w narzędziu do analityki. Częste aktualizacje i ulepszenia to najlepszy sposób, by zachować wysoką jakość produkcji.

… jak znaleźć wydawcę?

1. Określ cele

Każdy wydawca gier mobilnych ma coś innego do zaoferowania. Upewnij się więc, że masz jasny obraz tego, co szukasz. Przykładowo, czy potrzebujesz wsparcia w akwizycji nowych użytkowników? Czy raczej poszukujesz wydawców, którzy pomogą Ci lepiej monetyzować grę?

2. Zapoznaj się z dostępnymi wydawcami

Gdy będziesz już wiedział, czego potrzebujesz, rozpocznij poszukiwania najlepszego wydawcy dla Twojej gry. Konkurencja nie śpi, dlatego warto poznać oczekiwania i wytyczne wydawców. Oto kilka przykładów wytycznych od różnych z nich:

· Voodoo O nas -> Przydatne informacje o tym, w czym mogą pomóc Ci wydawcy.

· Voodoo Studium przypadku -> Oto kilka użytecznych uwag o tym, jak Voodoo stosuje GameAnalytics

· Round Zero Formularz wniosku -> Lista kontrolna tego, czego będziesz potrzebował przy pierwszym kontakcie z wydawcą

· Homa Publishing -> Więcej informacji o tym, czego możesz spodziewać się od wydawców.

· AMANOTES -> Skupiają się na grach z elementami muzycznymi.

3. Przygotuj swój Pitch

Każdy z powyższych wydawców gier mobilnych posiada inny zestaw atutów oraz unikatowy styl pracy, jeśli chodzi o współpracę z developerami gier. Niektóre z nich są bardziej dopasowane do Twojej gry. Upewnij się, że weźmiesz to pod uwagę – pomoże Ci to znaleźć najlepszy sposób, aby zaprezentować swoją produkcję i jej kluczowe atuty.

Jeśli postępowałeś zgodnie z naszymi wskazówkami powinieneś dysponować kilkoma kluczowymi wskaźnikami i statystykami, którymi będziesz mógł podzielić się z potencjalnym partnerem. Przy odrobinie szczęścia pomoże Ci to wyróżnić się z tłumu i da Ci lepszą pozycję wyjściową.

4. Uzgodnij warunki

Kiedy odnajdziesz już obiecujący, wspólny grunt z potencjalnym wydawcą, uzgodnij wszystkie szczegóły. Czasami może to być długi i skomplikowany proces. Upewnij się, że od początku jasno wyrażasz, czego chcesz, aby dotrzeć bezpiecznie do mety.

Etap ten jest przeznaczony na wyrażanie wszelkich wątpliwości oraz przysłowiowe „wyłożenie kawy na ławę”. Nie pomijaj go, pomoże Ci uniknąć nieporozumień i konfliktów w przyszłości. Niektóre z tematów, które omówisz, to:

· Terminy i kluczowe etapy

· Podział przychodów oraz zaliczki

· Ochrona praw własności intelektualnej oraz ustalenia dotyczące przyszłych publikacji

· Warunki wyjścia z projektu

Twoja gra, Twój wybór

Nie ma jednej prawidłowej odpowiedzi kiedy przychodzi do wyboru drogi publikacji aplikacji. Zależy to całkowicie od tego, w którym miejscu z projektem, gdzie się znajdujesz, jaka jest Twoja wiedza o branży, kogo znasz, jakimi środkami finansowymi dysponujesz.

Jeśli zrobisz krok do tyłu i spojrzysz na swoje cele, być może będziesz w stanie podjąć przemyślaną decyzję na temat tego, co jest dla Ciebie najlepsze.

Jeśli zdecydujesz się działać sam, oto lista sklepów, które oferują możliwość samodzielnej publikacji oraz ich zalecenia:

· Apple

· Microsoft

· Google

· Steam

· Switch

Jeśli natomiast zdecydujesz się szukać wydawcy, upewnij się, że wziąłeś pod uwagę cztery kluczowe kwestie:

1. Jak bardzo wydawca jest skłonny się zaangażować?

2. Czy wydawca pasuje do mojej gry mobilnej?

3. Czy wydawca zaoferuje mi odpowiednie wsparcie oraz doświadczenie, którego potrzebuje?

4. Czy umowa jest rozsądna i sprawiedliwa?

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 2

No votes so far! Be the first to rate this post.

Content Marketing Manager w GameAnalytics

    Następny post