Jak promować płatną grę mobilną na iOS w App Store?
Czy warto umieścić płatną grę mobilną w Przedsprzedaży w App Store 6 miesięcy przed publikacją? Dlaczego warto optymalizować metadane w App Store i pozycjonować grę mobilną na etapie Pre-Orderu? Czy płatne UA (user acquisition) dla płatnej gry mobilnej na iOS jest opłacalne? Jakie kroki należy podjąć żeby zdobywać bezpłatny ruch do strony produktowej w App Store 6 miesięcy przed oficjalnym launchem gry?
Czy warto umieścić płatną grę mobilną w Przedsprzedaży w App Store 6 miesięcy przed publikacją? Dlaczego warto optymalizować metadane w App Store i pozycjonować grę mobilną już na etapie Pre-Orderu? Czy płatne UA (user acquisition) dla płatnej gry mobilnej na iOS jest opłacalne? Jakie kroki należy podjąć żeby zdobywać bezpłatny ruch do strony produktowej w App Store 6 miesięcy przed oficjalnym launchem gry? O tym wszystkim piszę w poniższym tekście.
Pre-Order (Przedsprzedaż) 6 miesięcy wcześniej
App Store od dłuższego czasu umożliwia developerem publikowanie płatnej gry mobilnej w trybie przedsprzedaży (Pre-Order). W trybie Pre-Orderu nie musisz mieć opublikowanej końcowej wersji swojego produktu. Dzięki przedsprzedaży na 6 miesięcy przed publikacją płatnej gry mobilnej możesz mieć już globalnie widoczną stronę produktową gdzie użytkownicy będą zapisywać się na listę (opłata zostanie potrącona przez Apple po publikacji aplikacji). Jeszcze rok temu Pre-Order trwał 90 dni. W październiku 2021 roku grę w przedsprzedaży możesz trzymać do 180 dni.
Wielu developerów gier nie wie o możliwości Pre-Orderów i wypuszcza grę na ostatnią chwilą blokując sobie tym samym pozyskanie setek graczy na 6 miesięcy przed oficjalną publikacją. Płatne gry mobilnej trybie przedsprzedaży (Pre-Order) są widoczne w wynikach wyszukiwania więc warto lokalizować metadane (tytuł, podtytuł, tekst promocyjny, opis, słowa kluczowe – 100 znaków) pod różne kraje, języki i pozycjonować grę mobilną już na etapie Pre-Orderu.
App Store na etapie Pre-Order jak możesz zobaczyć na powyższej grafice promuje wybrane gry i dostarcza za darmo deweloperom potencjalnych kupujących.
App Store Optimization na etapie przedsprzedaży i launchu gry
Najważniejszych ruchem dla płatnych gier jest ruch organiczny z wyszukiwania i przęgladania App Store. App Store na etapie Pre-Orderu daje możliwość zlokalizowania strony produktowej pod kątem metadanych i pod kątem wizualnym (ikona, trailer gry, screenshoty). Na etapie Pre-Orderu wskaźniki takie jak liczba dziennych unikalnych wyświetleń w wynikach wyszukiwania, liczba unikalnych odwiedzin strony produktowej i liczba zapisanych będa miały dla Ciebie największe znaczenie.
App Store Optimization (poprawa widoczności gry w wynikach wyszukiwania i konwersji do zapiski) na tym etapie będzie opierać się na przygotowaniu metadanych jak tytuł, podtytuł, słowa kluczowe (100 znaków) na podstawie researchu i odpowiedniej priorytetyzacji słów kluczowych. Oczywiście dodatkowo musisz mieć przygotowane takie metadane jak tekst promocyjny czy opis. Te metadane nie mają żadnego wpływu na wyniki wyszukiwania.
Wpływ na wyniki wyszukiwania gry mobilnej w App Store ma tytuł, podtytuł i słowa kluczowe (100 znaków). Do researchu słów kluczowych dla swojej płatnej gry mobilnej możesz użyć takich narzędzi App Store Optimization jak Appfollow czy Apptweak. Appfollow jest narzędziem freemium z ograniczoną liczbą darmowych narzędzi. Apptweak jest natomiast narzędziem płatnym w rozliczeniu za miesięczną subskrypcję.
Na etapie Pre-Orderu warto żebyś zlokalizował strony produktowe dla wszystkich języków. Wyższe koszty możesz ponieść na etapie przygotowywania tłumaczeniu opisu przez native speakerów. Opis płatnej gry mobilnej nie musi być długi ponieważ nie ma żadnego wpływu na wyniki wyszukiwania i pobrania. Możesz go ograniczyć do kilkunastu zdań żeby nie ponosić ogromnych kosztów już na starcia. Do przygotowania tytułu, podtytułu, krótkiego opisu i słów kluczowych (100 znaków) nie potrzebujesz native speakera.
Jednym z najważniejszych wskaźników efektywności działań App Store Optimization jest także konwersja na stronie produktowej (liczba odwiedzin -> liczba zapisanych, liczba odwiedzin -> liczby zakupów gry). Żeby zachęcić użytkownika do zapisania się w Pre-Orderze w App Store musisz przygotować bardzo dobrą ikonę, screenshoty pod kątem wizualnym. Na tym etapie musisz kupić użytkownika wizualnie!
Featuring na etapie przedsprzedaży i launchu
Obok ruchu darmowego z przeglądania i wyszukiwania jednym z najważniejszych “źródeł” pobrań jeżeli Twoja gra spodoba się edytorom z App Store będzie featuring czyli wyróżnienie w sklepie np. w kategorii Najpopularniejsze Płatne Gry lub np w zakładce Dzisiaj w tzw. Stories.
Gra raz wyróżniona raz może zostać na długo w featuringu (nawet do kilku lat jeżeli będzie się rozwijać, a developerzy będą robić aktualizacje). Co zrobić żeby otrzymać featuring w App Store? Pierwszym i najważniejszym krokiem jest wypełnienie formularza na stronie App Store. Wypełniając formularz masz do wyboru 4 kategorie zgłoszenia do featuringu:
- Nowa gra, która zostanie wydana wkrótce
- Eventy, które odbędą się w Twojej grze mobilnej
- Znacząca aktualizacja w Twojej grze mobilnej
- Historię o Twojej grze obecnej w App Store lub informacje na temat gry, która jest w developmencie
Jeżeli publikujesz płatną grę mobilną bez Pre-Orderu wypełnij formularz 3-4 tygodnie przed publikacją gry w App Store. Standardowo musisz dać edytorom App Store do 30 dni na zapoznanie się z Twoją grą, a także przygotowanie miejsca w kolejce gier na featuring.
Jeżeli publikujesz grę w Pre-Orderze zaznacz w formularzu gdy piszesz na temat planów marketingowych, że gra będzie w przedsprzedaży przez kilka miesięcy i zamierzasz pozyskiwać graczy już na etapie Pre-Orderu.
Po wysłaniu formularza będziesz musiał czekać na maila potwierdzającego możliwość otrzymania featuringu. Obecnie App Store bardzo szybko kwalifikuje wybrane gry do featuringu (odpowiedź od kilku godzin do 2 dni roboczych). Jeżeli App Store wstępnie zaakceptuje Twoją gre do featuringu otrzymasz maila z tytułem Your app, xxx , may be featured on the App Store o następującej treści.
Dear xxx xxx,
Good news! Your app is being considered for featuring on the App Store, where we regularly showcase amazing apps and the developers who create them.
App Name: xxxxx
App Apple ID: xxxx
Our global editorial and marketing teams aim to help, inform, and inspire users while helping you drive downloads, re-downloads and awareness of your in-app events. To take advantage of this opportunity, please follow the steps below to provide visual elements that we can use if your app is featured:
- Review the Workflow, Policies, Formatting and Uploading sections of the App Store Promotional Artwork Guidelines.
- See below to find out what types of artwork to provide, and follow the links for important details on composing your artwork.
- Import your artwork into the provided Photoshop templates from the guidelines.
W mailu otrzymasz odnośniki do wytycznych materiałów graficznych, które będziesz musiał przygotować i uploadować na koncie App Store Connect w zakładce Promotional Artwork. Pamiętaj o jednym! Nie musisz przygotowywać wszystkich materiałów graficznych. Przygotuj tylko te o, które jesteś proszony i wyślij je w wybranym terminie o, który proszą. Po wysłaniu materiałów graficznych otrzymasz maila o akceptacji grafik promocyjnych lub maila o odrzuceniu materiałów promocyjnych. Przy odrzuceniu grafik promocyjnych będziesz musiał je wykonać jeszcze raz.
To, że otrzymałeś powyższy email nie oznacza, że Twoja gra mobilna otrzyma featuring w App Store. Jest na to duża szansa, ale gra ostatecznie można nie dostać wyróżnienia jeżeli nie spodoba się edytorom. Oni grę mobilną będą ogrywać i sprawdzać pod kątem grywalności, jakości, funu i błędów w grze. Jeżeli robisz płatną grę mobilną, która jest 500 setnym klonem innej gry na featuring nie będziesz miał szans.
Jeżeli nie otrzymasz maila o potencjalnym featuringu w App Store po wypełnieniu formularza będzie oznaczać, że Twojej grze mobilnej brakuje dużo pod kątem jakości, rozgrywki, funu, grafiki itd. Nie szukaj edytorów App Store na Linkedinie i nie wysyłaj im pitchu. Oni tego nie cierpią.
Po akceptacji materiałów graficznych powinni do Ciebie zgłosić się edytorzy z App Store, z którymi od tej pory będziesz miał kontakt mailowy. Powodzenia!
Budowa listy kontaktów, serwisów, forów, grup dyskusyjnych
Płatne user acquisition dla płatnej gry mobilnej w 2021 roku się nie opłaca. Możesz oczywiście testować np. niskie biddowanie stawek za kliknięcie w Apple Search Ads Advanced do podniesienia rankingu w App Store dla wybranego słowa kluczowego. Jest to jednak proces długofalowy i musisz mieć doświadczenie przy kampaniach Apple Search Ads Advanced i przy App Store Optimization. Inne płatne źródła user acquisition nie będą Ci się opłacać ze względu na wysoki CPI (nawet powyżej 100 zł za jedną płatną instalację) przy marketingu płatnej gry mobilnej.
Jednym z najważniejszych źródeł pozyskiwania gracza w płatnej grze mobilnej są odesłania do App Store z:
- serwisów na temat gier mobilnych
- forów dyskusyjnych (np. TouchArcade Community, Reddit itd).
- grup dyskusyjnych na Facebooku / zaprzyjaźnionych developerów gier mobilnych i ich FB
- Twittera (z Twojego konta gdzie przez cały okres developmentu możesz pokazać wyniki swojej pracy)
Na samym Reddicie jest takich grup kilkadziesiąt. Promowanie płatnej gry mobilnej w App Store powinieneś zacząć kilka miesięcy przed launchem gry. W jaki sposób możesz zbudować sobie listę serwisów (kontakty do dziennikarzy), forów dyskusyjnych czy grup dyskusyjnych na FB. Grupy dyskusyjne na Facebooku poświęcone grom mobilnych możesz znaleźć poprzez wyszukiwarkę Facebooku.
Do przygotowania serwisów na temat gier lub forów będziesz musiał użyć narzędzia do SEO tj. Ahrefs, Moz czy też Semrush.
Przygotuj sobie listę
- najpopularniejszych płatnych gier mobilnych w historii (np. Monument Valley, Minecraft itd)
- płatnych gier mobilnych obecnych w przedsprzedaży (Pre-Orderze) i wyróżnionych w featuringu na tym etapie
- listę aktywnie promowanych płatnych gier np. na forum na TouchArcade
- podobnych gier do Twojej
i zacznij analizować, które strony, serwisy, grupy prowadzą do tych aplikacji w App Store.
Buduj listę kontaktów, nawiązuj kontakty z dziennikarzami, zbieraj pierwszych testerów do gry, rejestruj się na forach i pisz jak najwięcej o postępach w swojej grze! Będziesz potrzebował ruchu ze stron odsyłających do swojej strony produktowej w App Store.
Marketing płatnej gry mobilnej nie jest łatwy. W porównaniu do gier freemium będziesz ograniczony pod kątem liczby wyświetleń w wynikach wyszukiwania w App Store, a także pod kątem doboru ruchu, ale jak przeanalizujesz rankingi w App Store to sprzedaż płatnych gier mobilnych na iOS dalej jest możliwa! 🙂
Powodzenia!
Grzegorz Regliński (TapNice): Prowadzenie kampanii reklamowych bez odpowiedniego BI i narzędzi jest coraz trudniejsze dla nowych developerów
4.5 (2) Czy warto umieścić płatną grę mobilną w Przedsprzedaży w App Store 6 miesięcy...