Wycena projektu
Promowanie aplikacji mobilnych
5
(4)

Jakie narzędzia analityczne i marketingowe powinny znaleźć się w planie biznesowym aplikacji mobilnej? Jakie benchmarki musisz znać żeby przygotować plan biznesowy aplikacji lub gry mobilnej? Jakie informacje dokładnie musisz zawrzeć w planie biznesowym aplikacji mobilnej? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w poniższym tekście.

Jednym z najczęstszych kroków przed pozyskiwaniem finansowania dla aplikacji lub gry mobilnej lub przed rozpoczęciem prac developerskich jest przygotowanie planu biznesowego dla aplikacji. Przygotowanie planu biznesowego dla aplikacji mobilnej jest dużo trudniejsze niż przygotowanie planu dla małego biznesu działającego lokalnie ze względu na skalę działania i liczbę zmiennych.

Przed rozpoczęciem tworzenia planu biznesowego dla aplikacji mobilnej powinieneś mieć przygotowany mockup aplikacji mobilnej z dokładną liczbę ekranów i funkcjonalności, które mają znaleźć się w aplikacji mobilnej. Na podstawie dokumentu software house będzie w stanie wycenić koszt stworzenia aplikacji mobilnej, a wycena z dokładną rozpiską musi znaleźć się w planie biznesowym w sekcji Koszty development aplikacji mobilnej (Koszty developmentu / zespołu + w rozbiciu miesięcznym).

Zakładam, że znasz koszty developmentu aplikacji mobilnej więc w artykule skupimy się na aspektach akwizycji i monetyzacji w planie biznesowym aplikacji mobilnym.

Plan biznesowy dla aplikacji mobilnej powinien mieścić się w jednym dokumencie Excel.

W dzisiejszym poście opiszę 4 podstawowe sekcje, które powinny znaleźć się w planie biznesowym aplikacji mobilnej:

Koszty narzędzi marketingowych i analitycznych w rozbiciu miesięcznym

W 2021 roku wprowadzając aplikację lub grę mobilną do sklepu App Store lub Google Play będziesz musiał zainwestować w narzędzia. Które narzędzia powinieneś brać pod uwagę przy tworzeniu planu biznesowego dla aplikacji lub gry mobilnej?

Narzędzia do analityki mobilnej – jedno z najważniejszych narzędzi dzięki któremu zrozumiesz swojego użytkownika, jego zachowanie w grze, w aplikacji mobilnej i poznasz wskaźniki KPI (retencja, ARPPU, ARPDAU itd). Na rynku istnieje kilkanaście narzędzi do analityki mobilnej (Firebase – Google Analytics, GameAnalytics, devtodev, DeltaDna, Unity Analytics i inne) w grach i w aplikacjach mobilnych. Część narzędzi jest darmowych, część narzędzi jest darmowych do pewnej liczby aktywnych użytkowników miesięcznie.

Jeżeli promujesz aplikację mobilną wystarczającą opcją dla Ciebie będzie Firebase / Googe Analytics. Jeżeli zajmujesz się grami warto dodatkowo wykorzystać inne platformy do analityki mobilnej.

Atrybucja mobilna (Mobile Measurement Partner) – jedno z najważniejszych narzędzi jeżeli będziesz prowadzić działania akwizycyjne i pozyskiwać płatne instalacje aplikacji, gry z sieci reklamowych (Facebook, Google Ads, Apple Search Ads, Unity Ads, Vungle, Applovin, Adcolony i innych). Narzędzie do atrybucji mobilnej służy do analizy skuteczności poszczególnych kampanii, grup reklamowych i kreacji reklamowych pod kątem zwrotu z inwestycji na reklamę. Dzięki platformie MMP będziesz wiedział ile kosztuje Cię jedna instalacje, koszt rejestracji użytkownika czy koszt płacącego użytkownika. Jeżeli zarabiasz na reklamach w grze mobilnej będziesz wiedział ile dokładnie zarabiasz na jednym użytkowniku dziennie lub jaka jest jego wartość w ciągu np. 7 dni (np. gry Hyper-Casual).

Na rynku atrybucji mobilnej najważniejszymi platformami są (Tenjin, Singular, Appsflyer, Adjust). Przykładowo Tenjin jest darmowy do 1 miliona eventów. Dodatkowy milion eventów w grze lub w aplikacji w ciągu miesiąca to koszt $150.

Inne narzędzia MMP mają inny model pricingowy (koszt za płatną instalację, koszt miesięczny w zależności od miesięcznego budżetu marketingowego na promocję gry lub aplikacji). Platforma MMP do atrybucji mobilnej jest obowiązkowym narzędziem jeżeli zamierzasz wprowadzić grę lub aplikację mobilną na rynek.

Narzędzia App Store Optimization – jednym z podstawowych źródeł pobrań aplikacji w Google Play i App Store jest ruch organiczny, który dzieli są na ruch organiczny z wyszukiwania i ruch organiczny z przeglądania. Ruch organiczny z wyszukiwania i ruch organiczny z przeglądania sklepu (kategorie, aplikacje, podobne gry, Może Ci się też spodobać) a dokładnie liczbę wyświetleń aplikacji, liczbę odwiedzin strony produktowej i liczbę instalacji można poprawiać dzięki optymalizacji metadanych (tytuł, krótki opis i opis dla Google Play i tytuł, podtytuł, słowa kluczowe, in-appy dla iOS).

Appfollow – narzędzie App Store Optimization

Pozycjonowanie aplikacji mobilnych i optymalizacja metadanych jest długofalową strategią przy marketingu aplikacji mobilnych. Na rynku marketingu mobilnego istnieje kilkanaście narzędzi (Appfollow, Appradar, MobileAction, Apptweak, Appannie) do App Store Optimization. Jeżeli jesteś indie developerem warto żebyś zainwestował w narzędzie do ASO marketingu. Wszystkie narzędzia do App Store Optimization działają w modelu subskrypcyjnym.

Narzędzia do wykrywania fraudów instalacyjnych – jeżeli planujesz promować swoją aplikację lub grę przez Facebooka czy przez Uniwersalne kampanie promujące aplikacje w Google Ads i działasz na małą skalę (mała liczba partnerów i mała liczba instalacji płatnych miesięcznie) nie będziesz potrzebował narzędzia do wykrywania fraudów w kampaniach.

Scalarr – narzędzie do wykrywania fraudów w kampaniach reklamowych

Jeżeli jednak działasz na dużą skalę i chcesz promować swoją grę, aplikację w kilkunastu sieciach reklamowych video, za pomocą ruchu motywowanego i za pomocą afiliacji będziesz musiał zainwestować w narzędzia do wykrywania fraudów jak Scalarr czy Fraudscore.

Hurtownia danych (Big Data, data warehouse) – Podstawą systemów do BI (analityki biznesowej) jest hurtownia danych. Podstawowe narzędzie dla każdego większego developera, który chce zrozumieć użytkownika w swojej grze, a także podejmować tzw. smart decisions jeżeli chodzi o rozwój gry np. pod kątem retencji i zwiększenia przychodu z użytkownika. Najpopularniejsze hurtownie danych dla aplikacji, gier mobilnych to obecnie BigQuery czy AWS Amazon.

Analityka biznesowa (BI – Business Intelligence) – do wizualizacji danych z hurtowni danych będziesz potrebował narzędzia do analityki biznesowej. Najpopularniejsze obecnie narzędzia do analityki biznesowej dla gier i aplikacji to Looker i Tableau.

Looker – narzędzie Business Intelligence (BI)

Największe studia developerskie budują własne systemy do analityki biznesowej (BI).

Automatyzacja kampanii reklamowych – jeżeli będziesz prowadził ogromną ilość kampanii w kilku sieciach reklamowych warto postawić na automatyzację działań akwizycyjnych na podstawie wybranych wskaźników.

Bidshake – narzędzie do automatyzacji kampanii reklamowych dla gier i aplikacji mobilnych

Jedną z takich platform jest Bidshake. Akwizycja użytkowników do gier i aplikacji mobilnych w przyszłości będzie opierać się głównie na automatyzacji.

Koszty instalacji, rejestracji, koszt pozyskania użytkownika płacącego (kampania reklamowe, przygotowywanie materiałów reklamowych)

Jedną z najważniejszych sekcji w planie biznesowym aplikacji jest sekcja z kosztami akwizycyjnymi w wybranych kanałach reklamowych. Koszty te powinny być podzielone na kilku poziomach w zależności od modelu biznesowego. Jeżeli promujesz grę hyper-casual to Twoim głównym kosztem będzie (CPI lub ECPI), a jeżeli promujesz aplikację mobilną w modelu subskrypcyjnym to Twoim głównymi wskaźnikami będą (koszt rejestracji użytkownika, koszt pozyskania użytkownika płacącego).

Cześć arkusza z estymacją liczby pozyskanych instalacji

Żeby przygotować te dane będziesz musisz znać benchmarki rynkowe jeżeli chodzi o daną sieć reklamową (np. koszt pozyskania instalacji w Stanach poprzez sieć reklamową Applovin) lub np. jaki % użytkowników dokonuje zakupów w aplikacji randkowej. Takie dane możesz znaleźć w raportach sieci reklamowych, narzędzi do analityki, atrybucji mobilnej.

Estymacja liczby pobrań, przychodów i ROAS w rozbiciu miesięcznym

Jeszcze trudniejszym zadaniem w planie biznesowym jest estymacja miesięcznych przychodów przy zastosowaniu wskaźników retencji D1, D7 i dziennej liczbie wyświetleń reklamy przy znanym ECPM. Gra jest grze nierówna i czasami estymacje developerów gier mobilnych są po prostu zawyżone. Jeżeli Twoja aplikacja mobilna lub gra monetyzuje się za pomocą IAP’s będziesz potrzebował innych wskaźników do estymacji swoich przychodów.

Estymacja przychodów dla gry mobilnej (monetyzacja reklamy)

Trzy powyższe arkusze powinny być wyjściową do stworzenia planu biznesowego aplikacji. Możesz go oczywiście rozbudować o inne sekcje w zależności od tego czy zamierzasz wprowadzić na rynek grę lub aplikację mobilną. Jeżeli potrzebujesz profesjonalnego planu biznesowego dla swojej aplikacji lub gry mobilnej skontaktuj się z nami: hello@arpubrothers.com lub wypełnij ten formularz.

⭐ Jak długo trwa przygotowanie planu biznesowego dla aplikacji mobilnej?

Czas przygotowania planu biznesowego dla aplikacji mobilnej trwa zazwyczaj około 14 dni roboczych

⭐ Na co warto jeszcze zwrócić uwagę przy tworzeniu planu biznesowego dla aplikacji mobilnej?

Przy tworzeniu planu biznesowego aplikacji mobilnej warto zwrócić uwagę na etapy wprowadzania aplikacji na rynek. Istnieje kilka możliwości wprowadzenia aplikacji na rynek (np. globalny launch we wszystkich krajach, soft launch w wybranych krajach, wstępna rejestracja w wybranych krajach i launch w wybranych krajach).

⭐ Jakie dodatkowe informacje warto umieścić w planie biznesowym aplikacji?

W planie biznesowym aplikacji oprócz wyżej wymienionych warto przygotować analizę konkurencji pod kątem liczby pobrań, przychodów, strategii marketingowej, Live Ops jeżeli mówimy o grze mobilnej, LTV użytkownika w danym kraju.

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 4

No votes so far! Be the first to rate this post.

CEO, (User Acquisition Manager & App Store Optimization Manager), ARPU Brothers - agencja marketingu aplikacji i gier mobilnych

Następny post