Wycena projektu
Promowanie aplikacji mobilnych
5
(1)

Począwszy od wersji iOS 11, Apple publikuje listy aplikacji i gier na swojej stronie głównej. Są to unikalne historie i kolekcje wyselekcjonowane przez redaktorów Apple: nowe gry, aplikacje, niestandardowe zbiory i historyjki developerów. Informują nas, jak aplikacja lub gra mogą poprawić naszą rzeczywistość, przyciągnąć nowych użytkowników i pomóc nam dowiedzieć się więcej o najnowszych wydaniach. W kolekcjach często wyróżniane są aplikacje związane z tematem dnia, takim jak święta lub z różnymi lokalnymi wydarzeniami.

How to increase mobile app downloads

Zwiększona liczba pobrań po wyróżnieniu aplikacji

 

To właśnie dzieje się z każdą aplikacją, która została uwzględniona w dziennej kolekcji lub otrzymała tytuł Aplikacji Dnia, właśnie dlatego wyróżnienie aplikacji w App Store jest marzeniem developerów aplikacji mobilnych. Przeprowadziliśmy analizę na temat tego, co łączy te gry i aplikacje, i znaleźliśmy pewne wzorce, które mogą pomóc Ci lepiej zrozumieć, czego potrzeba Twojej grze lub aplikacji, aby zwiększyć szanse na jej wyróżnienie.

 

Jaki rodzaj aplikacji jest najczęściej wyróżniany?

 

Apple nie wybiera aplikacji losowo. Jak każda inna komercyjna firma, również Apple jest zainteresowana jak największymi dochodami oraz tworzeniem wizerunku systemu iOS jako platformy z aplikacjami i grami najwyższej jakości. Z tego powodu aplikacje płatne lub aplikacje umożliwiające zakupy wewnętrzne (in-app purchases) będą częściej wyróżniane, szczególnie jeśli mają wysokie ratingi i są także dostępne dla innych urządzeń Apple’a, takich jak iPad czy Apple Watch.

 

Monetyzacja aplikacji

 

Dwie trzecie spośród aplikacji i gier wybranych do Karty Dziś to albo aplikacje płatne albo aplikacje z możliwością dokonywania zakupów wewnętrznych.

How to get your app featured in the app store: apps vs games

Aplikacje są wyróżniane częściej niż gry. W ciągu ostatnich sześciu miesięcy ich udział wyniósł 70%, a udział aplikacji darmowych jedynie 46%. Natomiast w przypadku gier, tylko 8% z nich było całkowicie bezpłatnych.

How to get featured on app store: free and paid apps

Dwie trzecie gier, które zostały wyróżnione na stronie głównej App Store, to gry bezpłatne z możliwością dokonywania zakupów w aplikacji. Nakłaniają one użytkowników do kupowania bonusów, odblokowywania kolejnych poziomów oraz wszelkich innych rzeczy, które powiększają dochody Apple.

How to promote your mobile game by getting featured

 

Średni rating i recenzje aplikacji

 

Aplikacje z ratingiem niższym niż 4 gwiazdki są bardzo rzadko wybierane przez Apple do wyróżnienia. Średni rating zaczyna się od 4,2 gwiazdki dla wyróżnionej aplikacji i 4,4 gwiazdki dla gry. Właśnie dlatego praca nad średnim ratingiem powinna być jedną z fundamentalnych czynności podczas planowania strategii ASO (App Store Optimization) dla każdego, kto chciałby zobaczyć swoją aplikację na stronie głównej App Store.

Low app rating doesn't let your app get featured

Chciałbyś dowiedzieć się jak pracować nad ratingiem i jak właściwie zdobywać recenzje użytkowników, aby odpowiadać na ich potrzeby? Możesz przeczytać o tym na naszym blogu:

Jak zdobyć 30K recenzji miesięcznie w App Store

Jak pracować nad ratingiem i recenzjami, aby uzyskać jak najwyższy współczynnik konwersji

 

Uniwersalność aplikacji

 

Innym sposobem na zwiększenie szans Twojej aplikacji na wyróżnienie jest dostosowanie jej nie tylko pod iPhone, ale także iPad, Apple Watch i inne produkty oparte na systemie iOS, jak Apple Pay. Będzie to wymagało trochę więcej wysiłku od zespołu developerskiego, ale dostępność aplikacji dla różnych urządzeń Apple’a z pewnością będzie ogromną zaletą dla redaktorów dokonujących wyboru.

Featured apps apple: iPhone vs iPad

79% aplikacji i gier wybranych do Karty Dziś jest dostępna dla obydwu urządzeń: iPhone i iPad

Karta Dziś jest jednakowa dla iPhone’a i iPada, dlatego preferowane są aplikacje dostępne również na iPad. W ten sposób użytkownicy obydwu rodzajów urządzeń będą widzieli te same kolekcje.

Jeśli Twoja aplikacja jest dostępna tylko na iPhone, szansa na wyróżnienie w Karcie Dziś jest stosunkowo niewielka. Jednocześnie Twoja aplikacja może zostać wybrana do Karty Aplikacje lub do Karty Gry, ponieważ dla tych kart aplikacje na iPhone i iPad są wybierane oddzielnie.

 

Dlaczego zdobycie wyróżnienia może być niebezpieczne?

 

Znalezienie się w zbiorach aplikacji lub uzyskanie tytułu Aplikacji Dnia jest marzeniem każdego developera aplikacji i gier mobilnych. Jednocześnie jednak zdobycie wyróżnienia może mieć negatywny wpływ na średni rating aplikacji mobilnej. Przykładowo, jeśli serwer gry mobilnej nie jest przygotowany na dużą liczbę użytkowników i gra się zawiesza, użytkownicy dadzą negatywne opinie, a wysoka liczba pobrań zamieni się w wysoką liczbę jednogwiazdkowych ocen. Konsekwencje w takim przypadku mogą być mocno niewesołe: niski średni rating i zmniejszona liczba użytkowników organicznych.

Weźmy za przykład aplikację QSun, która otrzymała tytuł Aplikacji Dnia w USA 4 lipca, co umiejscowiło ją w pierwszej pięćdziesiątce w ogólnym rankingu aplikacji bezpłatnych.

Increase app ratings before getting featured in App Store

23 czerwca aplikacja QSun pojawiła się w Karcie Dziś po raz pierwszy. Natychmiast jej pozycja skoczyła w górę z miejsca 1.300 do 50 w rankingu darmowych aplikacji. Podobna sytuacja miała miejsce, gdy aplikacja zdobyła tytuł Aplikacji Dnia 4 lipca.

Potem aplikacja ta bardzo szybko straciła pozycję wracając na 1000 miejsce. Stało się tak na skutek problemów połączenia z serwerem i braku podstawowej optymalizacji ASO (App Store Optimization): aplikacja nie była w stanie utrzymać się w rankingach.

If after getting featured your app got low rating, it negatively affects app user acquisition

Użytkownicy zgłaszali problemy z serwerem już następnego dnia po tym, jak aplikacja QSun otrzymała tytuł Aplikacji Dnia

Po tym jak aplikacja QSun została wyróżniona za drugim razem, jej pozycja w rankingu spadła poniżej 200 pozycji z jedynie dwugwiazdkowym ratingiem. Mówiliśmy o tym już wcześniej – z powodu niskiego ratingu (3 gwiazdki lub mniej), aplikacja traci nawet 70% potencjalnych pobrań. Żeby odpracować jedną jednogwiazdkową opinię, potrzebujesz minimum 10 pięciogwiazdkowych ocen, co nie jest łatwe. Mimo, że Apple przewiduje możliwość resetowania ratingu (ale nie recenzji) w momencie gdy wychodzi nowa wersja aplikacji, algorytmy App Store obniżą pozycję aplikacji, jeśli chodzi o wyświetlanie jej na liście najtrafniejszych wyników wyszukiwania, ze względu na niski rating.

Jeśli potrzebujesz wyróżnienia, które pomoże Ci zwiększyć liczbę instalacji dla Twojej aplikacji, polecamy zacząć od podstawowej optymalizacji ASO i grafiki, a dopiero później wypełnić formularz zgłoszeniowy. Jeśli nie jesteś pewny swojego ASO, ale chcesz by wyróżniona aplikacja funkcjonowała poprawnie, daj nam znać. Drużyna AppFollow ASO pomoże przygotować Twoją aplikację do wyróżnienia i opublikowania oraz zwiększyć jej konwersję pobrań, jak również zwiększyć zasięgi użytkowników.

Jak wypełnić formularz Apple’a aby uzyskać wyróżnienie

Zdobycie wyróżnienia wydaje się być czymś nieosiągalnym, a jednocześnie prawie każdy może je mieć. Wszystko, co musisz zrobić, to wypełnić specjalny formularz Apple’a i mieć trochę szczęścia. Możesz to zrobić zamieszczając informację na temat samej aplikacji, albo przy okazji udostępniania jej nowej wersji.

App Store ma trzy Karty z wyróżnionymi aplikacjami:

  • Dziś
  • Aplikacje – kolekcje najlepszych aplikacji
  • Gry – kolekcje wyselekcjonowanych gier

Na której karcie pojawi się Twoja aplikacja, to już zależy od załogi Apple Review. Ty musisz jedynie wypełnić wniosek. Linki do odpowiednich wniosków zabraliśmy w tym artykule.

Podczas wypełniania wniosku, zwróć uwagę na zakładkę Your Story. Nie musisz opisywać tam funkcjonalności swojej aplikacji. Napisz jak aplikacja może poprawić codzienne życie i aktywność użytkowników; na przykład o ile ludzie będą szczęśliwsi i spokojniejsi, jeśli skorzystają z Twojej aplikacji do yogi, albo jak wymyśliłeś zupełnie nową mechanikę game-play, która została zastosowana w Twojej grze – mów więcej o tego typu rzeczach.

Jeśli jesteś szczęściarzem, w ciągu dwóch tygodni otrzymasz od Apple’a wiadomość email o następującym temacie: “App Store: Promotional artwork request for…”. Taka wiadomość zawierać będzie specyfikację wymagań dla materiałów graficznych. Zazwyczaj masz tydzień na ich wgranie w zakładce Promotional Art w App Store Connect. Zwróć uwagę na Apple guidelines  – bo jeśli popełnisz błędy, Twoja aplikacja nie zostanie wyróżniona.

Jeśli podjąłeś już decyzję o wypełnieniu wniosku o wyróżnienie aplikacji, zrób double check i upewnij się, że wszystko działa poprawnie.

Jak przygotować się na zdobycie wyróżnienia?

Apple będzie rozpatrywać Twój wniosek przez dwa tygodnie. Możesz wykorzystać ten czas na przygotowanie swojej aplikacji do zdobycia wyróżnienia. Przykładowo, odśwież materiały marketingowe (ikony, screenshoty, teksty, film reklamowy) i przeprowadź testy obciążenia, aby nagły wzrost liczby użytkowników nie wpłynął negatywnie na wydajność aplikacji.

W naszej ocenie najlepszym sposobem na przygotowanie się do wyróżnienia, jest wcześniejsza wiedza o tym, że ono nastąpi. AppFollow daje wyjątkową możliwość zdobycia informacji o nadciągającym wyróżnieniu jedną noc wcześniej, około godz. 14:00 czasu GMT – wyślemy Ci informację na Slacku lub pokażemy nadchodzące wyróżnienie na stronie Today. Developer będzie miał wtedy czas, aby przygotować serwer i swój zespół suport na nadciągającą falę nowych użytkowników.

Wszystkie aplikacje i gry, które widzisz na stronie głównej App Store znajdą również odzwierciedlenie na stronie Featured: Today i na stronie aplikacji. Możesz śledzić informacje na temat każdej aplikacji i jej wyróżnień od listopada 2017 r.

How to get apple to feature your app - find about getting featured the day before
Link zawierający datę wyróżnienia otworzy stronę Today, na której aplikacja była wspomniana.

Aby nie przegapić faktu, że Twoja aplikacja została umieszczona w kolekcji, polecamy ustawić powiadomienia Slack. Poinformujemy Cię o aplikacjach wyróżnionych w różnych krajach oraz o tym, jaką pozycję aplikacja zdobyła w różnych kolekcjach. Zatem szykuj się, aby być gotowym na znalezienie się w wyróżnionej czołówce!

Jeśli chcesz zwiększyć szanse na wyróżnienie Twojej aplikacji, upewnij się, że jest wartościowa dla użytkowników. Kolejny plagiat Flappy Bird z grafiką pikselową, nawet jeśli dostępny na Apple Watch i Homepod, najpewniej nie będzie zbyt przekonujący dla Apple’a pod kątem oryginalności. Metryki aplikacji, takie jak wskaźnik wydajności, dostępna wersja na tablety, oraz brak błędów aplikacji również może wpłynąć na decyzję redaktorów Apple’a. Dobry rating (powyżej 4.0) i pozytywne recenzje z pewnością dadzą Ci też pewną przewagę nad konkurencją w wyścigu do umieszczenia na stronie głównej.
Tekst oryginalnie pojawił się na blogu Appfollow.

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Head of ASO w AppFollow

    Następny post