Wycena projektu
Promowanie aplikacji mobilnych

5 rzeczy, na które musisz zwrócić uwagę przed startem kampanii reklamowej dla aplikacji

Jeżeli w 2017 dopiero rozpoczynasz przygodę z promowaniem aplikacji lub gier mobilnych zapewne będziesz przerażony liczbą aplikacji, z którymi przyjdzie Ci rywalizować o użytkownika.
Do tego dochodzą dziesiątki narzędzi związanych z analityką danych, App Store Optimization czy też atrybucją konwersji do, których powinieneś mieć dostęp przed rozpoczęciem kampanii promującej aplikację.
Chciałbyś wprowadzić nową aplikację lub grę mobilną na rynek, ale nie wiesz od jakiego kraju zacząć, z jakich źródeł powinieneś korzystać przy akwizycji użytkownika i jakie narzędzia powinny zostać wdrożone w Twojej aplikacji? Radcy prawni mają powiedzenie, że umowę z klientem przygotowuje się na czas wojny, a nie pokoju. Podobnie jest w marketingu aplikacji mobilnych.
To jak przygotujesz się do kampanii będzie rzutować na Twoje wyniki, a także liczbę użytkowników, którzy Twoją aplikację będą pobierać i z niej korzystać.
W poniższym tekście przedstawiam 5 kwestii, na które, powinieneś zwrócić uwagę przed startem kampanii reklamowej dla aplikacji.

Kraj w, którym zamierzasz promować aplikację mobilną

Jeżeli Twoja aplikacja skierowana jest na rynek lokalny Twój problem “praktycznie” nie istnieje. Piszę praktycznie ponieważ może się okazać, że rynek lokalny jest za mały na Twoją aplikację, a użytkownicy na Twoim rynku nie są skłonni do monetyzowania Twojej aplikacji. W tym momencie będziesz musiał się otworzyć na inne rynki. Dziewięciu na 10 klientów, którzy trafiają do naszej agencji celują w rynek amerykański. W naszej agencji marketingu aplikacji mobilnych współpracujemy z klientami na 3 etapach:

  • Pre-Launch (etap kiedy aplikacji mobilnej jeszcze nie ma w App Store lub w Google Play)
  • Launch (etap kiedy aplikacja mobilna jest umieszczana w markecie i potrzebuje wsparcia przy akwizycji użytkowników, do 6 miesięcy)
  • Post-Launch (kiedy aplikacja lub gra mobilna jest powyżej 6 miesięcy w sklepach)
  • Na etapie launchu proponujemy klientowi tzw. Soft Launch aplikacji mobilnej.

    Czym jest Soft Launch aplikacji lub gry mobilnej?

    W skrócie Soft Launch aplikacji mobilnej to wprowadzenie aplikacji mobilnej na max 2-4 rynki podobne podobne ekonomicznie, kulturowo i językowo do rynku docelowego.
    Soft Launch ma na celu przetestowanie rynku “podobnego” pod kątem stabliności aplikacji mobilnej, retencji użytkownika i monetyzacji (+ koszty pozyskania użytkownika) przed globalnym wprowadzeniem aplikacji na rynek. Soft Launch aplikacji mobilnej pozwala na dopracowanie produktu mobilnego i świadome wprowadzenie aplikacji mobilnej na rynek docelowy.
    Jeżeli planujesz wprowadzić aplikację lub grę mobilną na rynek amerykański możesz rozpocząć Soft Launch od krajów takich jak Irlandia, Finlandia, Szwecja, Dania, Australia czy Nowa Zelandia, gdzie użytkownicy mówią płynnie lub bardzo dobrze w języku angielskim.
    Oczywiście przed Soft Launchem będziesz musiał zrobić analizę konkurencji i sprawdzić w jaki sposób oni wprowadzali aplikację mobilną na rynek i w jakich krajach mają największą liczbę użytkowników.
    Najwięksi gracze wśród developerów gier mobilnych także stosują strategię Soft Launchu wprowadzając je kolejno na poszczególne rynki.
    Przykładowo FoxNext wprowadzał ostatnio Marvel Strike Force na iOS zaczynając od Kanady i Nowej Zelandii czy Bandai Namco z grą Cartoon Squad (iOS) w Danii, Irlandii, Norwegii i Szwecji.

    Soft Launch Aplikacji Mobilnej

    Soft launch Marvel Strike Force dla iOS (dane App Annie)


    Jeżeli zamierzasz wprowadzać aplikację mobilnę w tzw. Soft Launchu w wyborze krajów pomocne będą takie narzędzia jak App Annie, GameRefinery czy Apptopia, które pokażą Ci strategie konkurencyjnych aplikacji mobilnych, a także informacje w jakich krajach Twoja konkurencja generuje największe przychody. Promując aplikację mobilną w tzw. Soft Launchu powinieneś się skupić na maksymalnie 5 źródłach pozyskania użytkowników.

    App Store Optimization (ASO) w języku ojczystym na danym rynku

    W roku 2017 opis aplikacji mobilnej i screenshoty z tekstem w Twoim języku ojczystym na rynku zagranicznym to za mało. Jeżeli kierujesz swoją aplikację na rynek niemiecki powinieneś przygotować tytuł, słowa kluczowe, opis aplikacji i screenshoty z tekstami w języku niemieckim.
    Lokalizacja aplikacji na danym rynku jest bardzo ważna, ponieważ ma wpływ na liczbę użytkowników odwiedzających Twoją aplikację w markecie, a także liczbę pobrań.
    Przygotowanie aplikacji mobilnej w języku dedykowanym dla każdego użytkownika w aplikacji nie ma sensu natomiast „zlokalizowanie” App Store Optimization jest jak najbardziej wskazane.
    Jeżeli chcesz zobaczyć jak wygląda np. opis aplikacja Twojej konkurencji w innych krajach możesz sprawdzić dodająć odpowiednią końcówkę języka w adresie url w sklepie Google Play.

    App Store Optimization w Niemczech dla aplikacji mobilnej Uber

    App Store Optimization w Niemczech dla aplikacji mobilnej Uber


    App Store Optimization dla Ubera na rynku niemieckim
    App Store Optimization dla Ubera na rynku polskim

    Odpowiedni dobór źródeł ruchu do aplikacji

    W doborze źródeł akwizycji użytkowników pomoże Ci The AppsFlyer Performance Index od AppsFlyer, w którym znajdziesz listę najlepszych źródeł instalacji aplikacji pod kątem (retencji, średniej liczby sesji na użytkownika, zwrotu z inwestycji ROI).

    AppsFlyer

    Fragment raportu The AppsFlyer Performance Index 2017


    Przy Soft Launchu aplikacji mobilnej lub pierwszych kampanii promocyjnych zalecam stosowanie do maksymalnie 5 źródeł instalacji aplikacji mobilnych.
    Przed startem kampanii w danej sieci reklamowej postaraj się nawiązać kontakt z ich supportem i dowiedz się:

  • Jaki jest minimalny próg budżetowy w danej sieci reklamowej?
  • Kim są ich wydawcy? W jakim krajach mają największy zasięg?
  • Jakie formaty i modele rozliczenia akceptują?
  • Czy będziesz wiedział dokładnie gdzie Twoje reklamy się wyświetlają czy wydawca będzie tylko liczbą w systemie?
  • W jaki sposób wykrywają fraudy (czy w ogóle są w stanie je wykryć) i jakie są najczęstsze fraudy w ich sieci?
  • W jaki sposób współpracują z platformami do atrybucji konwersji mobilnej i czy akceptują zwroty np. w przypadku kiedy platforma do atrybucji instalacji nie wykryje fraudów, a fraud zostanie odkryty przez Ciebie na podstawie danych np. z narzędzi analitycznych/antyfraudowych?
  • Przed startem kampanii dostarcz mobilnej sieci reklamowej jasnych kluczowych wskaźników jakości (ROAS – zwrot z inwestycji na reklamę w dniu 5, zwrot z inwestycji w dniu 7), których optymalizacja Cię interesuje.
    W trakcie prowadzenia kampanii instalacyjnych dla naszych klientów wielokrotnie spotykaliśmy i spotykamy się nadal z fraudami (czy to z fałszywymi kliknięciami czy instalacjami), które będziesz musiał nauczyć się wykrywać. W niektórych mobilnych sieciach reklamowych liczba fraudów wynosiła nawet powyżej 30%. Najpopularniejszym obecnie fraudem jest tzw. DeviceID Reset na, którym reklamodawcy tracą od $1.1-$1.3 billiona rocznie.
    Temat fraudów i oszustw przy marketingu aplikacji mobilnych jest rozległy, dlatego też postaramy się przygotować osobny artykuł lub ebook na ten temat.
    Zaczynaj od najmniejszych budżetów reklamowych aż do momentu przetestowania jakośći danego źródła.

    Odpowiedni dobór narzędzi analitycznych (dane użytkownika w aplikacji, atrybucja, fraudy)

    Wyruszając w góry na wędrówkę musisz przygotować się w odpowiedni plecak, buty, odzież i inny sprzęt. Podobnie wygląda kwestia przygotowania się do prowadzenia kampanii promującej aplikację lub grę mobilną.
    Prowadzenie działań marketingowych na urządzenia mobilne jest dużo bardziej skomplikowane niż na desktopie ze względu na liczbę jednostek biorących udział w kampanii.
    Jeżeli zamierzać promować aplikację mobilną będziesz powinieneś “uzbroić” się w takie narzędzia jak:

  • Platforma do atrybucji konwersji (AppsFlyer, Kochava, Adjust i inne)
  • Odpowiedni wybór sieci reklamowej (wydawcy)
  • Narzędzie do wykrywania fraudów (Fraudshield, FraudScore)
  • Narzędzie do analityki danych w aplikacji mobilnej (devtodev, Localytics, Upsight, Firebase)
  • Excel
  • W wielu przypadkach dane z platformy atrybucyjnej będą całkowicie inne niż dane ze sklepów. Wynika to z różnic zliczania instalacji przez sklepy i platformy atrybucyjne. Platformy atrybucyjne zliczają instalację w momencie uruchomienia aplikacji. Różnica w instalacjach aplikacji mobilnej może wynikach także z fraudów (App Install Frauds).

    W sklepie Google Play Twoja aplikacja zanotuje 100, natomiast w platformie atrybucji konwersji i sieci reklamowej będziesz miał informację o 800 instalacjach (płacisz sieci reklamowej, wydawcy i platformie atrybucyjnej za nieorganiczne pobranie). W takim przypadku będziesz musiał szybko reagować na te wydarzenia w sieci reklamowej jak i na platformie atrybucyjnej. Wiele z nich posiada swoje własne systemy do wykrywania fraudów tj. AppsFlyer Protect360, które są w tzw. pakietach premium.
    Jeżeli chodzi o dane wyjściowe od, których powinieneś zaczynać to są to dane z App Store i Google Play.
    Dostęp do platformy atrybucji, narzędzia do wykrywania fraudów i narzędzia do analityki danych to obecnie tzw. must-have każdego marketera zajmującego się marketingiem aplikacji mobilnych.

    Analityka danych ( użytkownik w aplikacji mobilnej)

    Kilka linijek wyżej wspomniałem o platformach do atrybucji mobilnej. Platformy takie jak AppsFlyer czy Adjust pozwalają Ci mierzyć jakość instalacji z danego źródła. Dzięki nim będziesz mógł sprawdzić, która sieć reklamowa dostarcza użytkowników z największą liczbą rejestracji lub zakupów w grze mobilnej.
    Jednym z większych problemów z jakimi borykają się developerzy aplikacji mobilnych jest retencja użytkownika, dlatego ważne jest żebyś w trakcie żywotności użytkownika w aplikacji monitorował jego Retencję Dnia 1, 7 i 28.

    Analityka danych - retencja w aplikacjach mobilnych

    Analityka danych – retencja w aplikacjach mobilnych


    Platformy atrybucyjne pozwolą Ci sprawdzić, która sieć reklamowa lub, który wydawca dostarcza najbardziej wartościowych użytkowników (Ci, którzy wracają najczęściej, Ci którzy dokonują najwięcej zakupów w grze mobilnej lub Ci, którzy rejestrują się w aplikacji) w zależności od tego jakie są Twoje kluczowe wskaźniki efektywności (KPI) w aplikacji mobilnej.
    Jeżeli wypuszczasz aplikację mobilną zacznij od konfiguracji kilku tzw. post-eventów na platformie atrybucyjnej.
    Mogę być to np.

  • Rejestracja w aplikacji mobilnej
  • Zakup (In-App Purchases)
  • Obejrzenie tutoriala w grze lub aplikacji
  • Ukończenie poziomu w grze
  • Nie twórz 30 post-eventów w aplikacji ponieważ kompletnie się pogubisz. Zacznij pracę na podstawowych i najważniejszych eventach w Twojej aplikacji. Na platformie do analityki mobilnej monitoruj i mierz w narzędziu do analityki danych jak wyglądają:

  • Instalacje (New Users)
  • Dzienna liczba użytkowników korzystających z Twojej aplikacji (DAU)
  • Jak długie są sesje użytkowników (Session Length)
  • Jak sam widzisz marketing aplikacji mobilnych to niezwykle ciężki proces, gdzie codziennie będziesz zmuszony do korzystaniu z wielu narzędzi marketingowych i ciągłej analityce danych. Wprowadzanie aplikacji mobilnej na rynek to proces kilkuetapowy, który powinien zostać dobrze zaplanowany.
    Powodzenia!
    Tekst w języku angielskim pojawił się u naszych partnerów z devtodev.

    Background vector created by Dooder – Freepik.com

    Promowanie aplikacji mobilnej – 5 najważniejszych kwestii przed startem kampanii
    4.8 (95.29%) 17 votes

    CEO, ARPU Brothers - agencja marketingu aplikacji i gier mobilnych

    Następny post