3 trendy w marketingu aplikacji i gier mobilnych w 2021 roku
Czy w 2021 roku będzie spadać liczba pobrań z ruchu wyszukiwania w App Store i Google Play? Czy developerzy gier mobilnych bez nakładów marketingowych mają szansę na generowanie dużej liczby pobrań z ruchu organicznego? Czy Apple będzie rozbudowywał swój ekosystem reklamowy? Jakie trendy w marketingu aplikacji mobilnych będą widoczne w obecnym roku? O tym wszystkich w poniższym tekście.
Spadek ruchu organicznego z wyszukiwania w App Store i Google Play
Obserwując App Store Optimization w 2021 roku już teraz widzę spadek znaczenia metadanych (tytuł, krótki opis, podtytuł, słowa kluczowe, słowa kluczowe w opisie) jeżeli chodzi o ich wpływ na pozycje w wynikach wyszukiwania. Nie tak dawno Google Play zapowiedział ograniczenie w ciągu kilku najbliższych miesięcy tytułu aplikacji do 30 znaków.
Już od dłuższego czasu widać w App Store, że osiągnięcie pozycji TOP 10 w wynikach wyszukiwania wymaga kilku miesięcy, a nie kilkunastu dni lub jednego miesiąca. Obecnie skoki pozycji słów kluczowych po zmianach w metadanych nie są tak wysokie jak w poprzednich latach. W App Store obecne skoki pozycji słów kluczowych zanikają po kilku dniach po zmianach. Tutaj istotny wpływ na widoczność danych słów kluczowych w wyniku wyszukiwania będą mieć kampanie Apple Search Ads Advanced za pomocą, których można polepszyć pozycję słów organicznych. Moim zdaniem Apple Search Ads nie jest jednak kanałem reklamowym dla wszystkich wydawców gier i aplikacji ze względu na wysoki koszt pozyskania użytkownika.
Dużo znacznie większe znaczenie będzie miał ruch z przeglądania App Store i Google Play. App Store Optimization w ciągu kilku najbliższych latach będzie opierał się na ruchu z przeglądania w połączeniu z ruchem płatnym (dostarczenie dziennej liczby płatnych pobrań instalacji do utrzymania miejsca w rankingu) .
Zapewne dodatkowo będą dodawane nowe kategorie i nowe zakładki promocyjne z wybranymi grami lub aplikacjami. Tutaj wygranymi będą gry i aplikacje z najlepszą jakością (retencja, wysoki ARPPU) , ale także i budżetem na akwizycję użytkowników.
Apple (Apple Search Ads) – rozbudowa ekosystemu reklamowego
W roku 2021 i w kolejnych latach myślę, że ekosystem reklamowy App Store będzie rozbudowywany i wyniki wyszukiwania będą coraz mocniej korelować z Apple Search Ads. Prawdopodobnie przeglądając App Store nie będziesz w stanie wyłapać czy dane wyświetlenie jest wynikiem płatnym czy wynikiem organicznym.
Bardzo możliwe, że Apple pójdzie w rozwój sieci reklamowej video i stanie się mocną konkurencją dla Facebook Audience Network i Admob. Na dzień dzisiejszy przyciągnięcie reklamodawców do Apple Search Ads jest bardzo ciężkie ze względu na wysoki koszt pozyskania użytkownika na tej platformie. Stworzenie własnej sieci reklamowej (rewarded video ads) byłoby świetnym posunięciem.
Crosspromocja reklamowa pomiędzy grami jednego developera
Ze względu na zmiany w atrybucji w iOS w 2021 roku i pójście przez Apple w stronę SKAdNetwork developerzy gier mobilnych będą mocniej cross promować swoje gry mobilne. Po zmianach w atrybucji aplikacji i mobilnych przez Apple budżety marketingowe będą przerzucane z iOS do Androida, developrzy będą crosspromować gry mobilne na iOS w swoim ekosystemie reklamowym.
Jak sprawdzić liczbę pobrań i przychody aplikacji lub gry mobilnej w Google Play i App Store?
5 (1) Czy w 2021 roku będzie spadać liczba pobrań z ruchu wyszukiwania w App Store i...