Wycena projektu
Promowanie aplikacji mobilnych
5
(3)

W ciągu ostatnich kilku lat App Store Optimization w Google Play i App Store dość mocno się zmieniło. W 2021 roku widzimy coraz większe picki pozycji słów kluczowych w Google Play, trudniejsze wejście i wybicie na dane pozycje w App Store, dominacja ruchu z przeglądania w App Store i Google Play, dodawanie przez sklepy nowych kategorii, ograniczanie liczby znaków w tytule w Google Play. Przy zmianach w ASO nie zmieniają się jednak wskaźniki efektywności, które musisz obowiązkowo mierzyć przy różnych wersjach metadanych dla swojej gry lub aplikacji mobilnej.Poniżej możesz zapoznać się z najważniejszymi wskaźnikami efektywności, które musisz mierzyć przy pozycjonowaniu gier lub aplikacji mobilnych.

Pozycja na dane słowo kluczowe w wynikach wyszukiwania w App Store i Google Play

Optymalizując metadane dla iOS (tytuł, podtytuł, słowa kluczowe, słowa kluczowe w in-appach) , Androida (tytuł, krótki opis, opis, anchory w linkach) głównym celem jest poprawienie pozycji dla wybranych słów kluczowych i wybicie ich do top 10 w wynikach wyszukiwania. Wyższa pozycja słowa kluczowego oznacza wyższy CTR z wyświetlania do kliknięcia, większą liczbę odwiedzin strony produktowej i większą liczbę instalacji jeżeli Twoja aplikacja lub gra jest powiązana tematycznie z danym słowem kluczowym. W 2021 roku uzyskanie pozycji TOP 10 dla najlepszych słów kluczowym pod kątem wielkości wolumenu wyszukiwań jest trudnym zadaniem, nad którym trzeba pracować od kilku miesięcy do kilku lat.

Dzienna liczba wyświetleń gry lub aplikacji na karcie Podobne aplikacje

Oba sklepy mają sekcję Podobne aplikacje, dzięki której możesz uzyskać dodatkowe pobrania. Jeżeli Twoja aplikacja jest powiązana tematycznie, słowami kluczowymi, ma tych samych użytkowników wtedy wyświetli na stronie produktowej innej aplikacji. O tym co wpływa np. na widoczność na karcie podobne aplikacje w Google Play pisałem jakiś czas temu na blogu. Im większa liczba wyświetleń dziennych na stronach produktowych innych gier lub aplikacji tym większa liczba pobrań Twojej aplikacji.

Unikalna dzienna liczba wyświetleń / Unikalna liczba np. miesięczna wyświetleń aplikacji (gry) w wynikach wyszukiwania

Unikalna dzienna liczba wyświetleń aplikacji w sklepach pokazuje ile razy Twoja aplikacja lub gra była wyświetlana na różne frazy kluczowe (mogą być ich setki lub tysiące) w wynikach wyszukiwania. W App Storze jesteś w stanie sprawdzić dzienną liczbą wyświetleń aplikacji w wynikach wyszukiwania. Żeby generować dużą liczbę wyświetleń Twoja aplikacja musi być zaindeksowana na wiele słów kluczowych, które będą odznaczać się wysokim wolumenem wyszukiwań.

Unikalna dzienna liczba wyświetleń / Unikalna liczba wyświetleń aplikacji (gry) w wynikach przeglądania

Ruch organiczny w Google Play i App Store dzieli się na ruch z wyszukiwania i ruch z przeglądania (wysoka pozycja w danej sekcji, kategorii, featuring aplikacji lub gry). Zmiany w App Store Optimization są nieodwołalne i widać, że w ciągu kilku następnych lat ruch organiczny będzie budowany na ruchu z przeglądania. Już teraz dla większości aplikacji ruch z przeglądania wynosi 85%-75% vs 15%-25% ruchu organiczny. W 2021 roku budowanie ruchu z przeglądania jest podstawą App Store Optimization.

Unikalna dzienna liczba odwiedzin strony produktowej w wynikach przeglądania / Unikalna liczba odwiedzin strony produktowej w wynikach przeglądania

Duża liczba dziennych unikalnych odwiedzin z wyników wyszukiwania oznacza, że Twoje słowa kluczowe są na wysokich pozycjach w App Store i Google Play. Jeżeli generujesz wyświetlenia, ale nie generujesz odwiedzin strony produktowej bardzo prawdopodobne, że Twoja aplikacja na dane słowo kluczowe jest poza TOP 10. W takim przypadku warto zrobić audyt i zrobić priorytetyzację dla innych słów kluczowych (np. z mniejszym wolumenem i z mniejszą liczbą gier konkurencyjnych w wynikach wyszukiwania)

Jeżeli w App Store nie generujesz liczby odwiedzin z przeglądania oznacza to, że Twoja aplikacja nie jest rankowana np. w swojej kategorii, nie otrzymała featuringu od App Store lub nie wyświetla się na karcie podobne aplikacje.

Liczba wyróżnień aplikacji w App Store lub w Google Play / Liczba wyświetleń aplikacji w trakcie featuringu w App Store

Featuring w App Store i Google Play to dwie odrębne kwestie. Featuring w App Store to wypracowanie relacji z App Store i z jej edytorami. Słaba aplikacja pod kątem rozgrywki, grafiki, gameplay nie ma szans na feauturing. Aplikacje i gry są testowana przez edytorów. Jeżeli Twoja gra nie spodoba się edytorom nie otrzyma featuringu. Gra lub aplikacja, która otrzyma featuring może go otrzymywać lub utrzymywać się w featuringu przez następne kilka miesięcy lub lat. Featuring w App Store zaczyna się od wypełnienia formularza.

Jeżeli chodzi o featuring w Google Play to opiera się on głównie na liczbie dziennych pobrań. Jeżeli codziennie generujesz daną dzienną liczbę instalacji jesteś w stanie wejść do rankingu i otrzymać featuring od Google Play. Jeżeli w App Store Connect zauważysz zwiększoną liczbę wyświetleń w wynikach przeglądania będzie oznaczać to, że otrzymałeś featuring od App Store. Monitorować featuring w App Store możesz przez takie narzędzia jak Apptweak czy Appfollow. Większa liczba featuringów przekłada się na większą liczbę pobrań z przeglądania.

Konwersja z wyświetleń do odwiedzin strony produktowej

Konwersja z wyświetleń do odwiedzin stron produktowej jest jednym z najważniejszych wskaźników. Wysoki wskaźnik oznacza, że Twoje słowa kluczowe rankowane są na wysokich pozycjach lub to, że Twoja gra, aplikacja wyświetla się na często przy przeglądaniu App Store lub Google Play.

Konwersja z odwiedzin do pobrania

Wysoka konwersja z odwiedzin do pobrania oznacza, że Twoja strona produktowa (metadane, ikona, film promocyjny, screenshoty) mają wysoką jakość, a użytkownik, który trafił na stronę produktową z wyników wyszukiwania trafił za pomocą dobrze dopasowanego słowa kluczowego.

Liczba organicznych pobrań aplikacji

Najważniejszy wskaźnik przy pozycjonowaniu aplikacji mobilnych, który musi monitorowany przy iteracjach metadanych w Google Play i App Store. Możesz generować dużą wyświetleń aplikacji, liczbę odwiedzin, ale małą liczbę instalacji. W takim przypadku Twoja strategia wymaga zmian.

Sprzedaż

Na samym końcu jest pobranie aplikacji i sprzedaż w niej. Jeżeli nie sprzedajesz może oznaczać to, że docierasz do nie swojego targetu lub masz słaby produkt.

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 3

No votes so far! Be the first to rate this post.

CEO, (User Acquisition Manager & App Store Optimization Manager), ARPU Brothers - agencja marketingu aplikacji i gier mobilnych

Następny post