Wycena projektu
Promowanie aplikacji mobilnych
5
(3)

Które metadane mają wpływ na wyniki wyszukiwania słów kluczowych w sklepie Google Play? Które elementy wpływają na pozycję słów kluczowych w wynikach wyszukiwania sklepu Google Play i mogą być niezależne od developera? Czy słowa kluczowe z opinii użytkowników mogą przydać się przy budowaniu listy słów kluczowych? Jak wygląda pozycjonowanie aplikacji mobilnej (App Store Optimization) w Google Play? O tym więcej w poniższym tekście.

Wprowadzenie do App Store Optimization (zwiększenie widoczności aplikacji w Google Play)

App Store Optimization (ASO), czyli SEO dla aplikacji i gier mobilnych) to złożony proces mający na celu maksymalne zwiększenie widoczności aplikacji lub gry mobilnej w sklepie Google Play, a także zwiększenie konwersji liczby instalacji aplikacji lub gry (odwiedziny strony produktu -> do instalacji).

Cel zwiększenia widoczności aplikacji lub gry mobilnej jest prosty. Wyższa liczba odwiedzin strony produktowej, większa liczba użytkowników instalujących aplikację lub grę, a co za tym idzie, większa liczba aktywnych użytkowników w aplikacji lub w grze mobilnej. Większa liczba aktywnych oczywiście może przełożyć się na pozytywne wyniki monetyzacji aplikacji lub gry mobilnej.

Nie ma skuteczniejszej metody na zwiększenie organicznego ruchu niż właściwie prowadzony proces App Store Optimization (ASO). Dzisiejsza część na temat pozycjonowania aplikacji w Google Play poświęcimy zwiększeniu widoczności aplikacji w sklepie. Część druga, która wkrótce ujrzy światło dzienne zostanie poświęcona zwiększeniu konwersji instalacji aplikacji.

Co istotne App Store Optimization (ASO) z założenia równa się ruchowi organicznemu o wysokiej jakości. W przeciwieństwie do typowej, płatnej promocji aplikacji mobilnej opartej na różnych formatach reklamowych i w różnych sieciach reklamowych, zdecydowana większość organicznie pozyskanych użytkowników jest żywo zainteresowana tym, co oferuje dana aplikacja lub gra mobilna. Nie da się przecenić organicznego ruchu.

Często szukając konkretnych raportów i opracowań trafiamy na wydawałoby się całkiem świeże źródła, w których pojawiają się już nieaktualne dane i porady. Na rosnącym rynku aplikacji i gier mobilnych z każdym dniem pojawiają się zmiany i nowości. Dlatego tak istotna jest tutaj wciąż uaktualniana wiedza dotycząca funkcjonowania sklepu Google Play – tego jak działają listy, wyróżnienia i stojące za pozycjonowaniem algorytmy. Niezbędne jest trzymanie ręki na pulsie w odniesieniu do panujących trendów, a działania związane z App Store Optimization (ASO) tak naprawdę nigdy się nie kończą. Wielokrotnie używaliśmy już podobnych stwierdzeń, jednak te jeszcze nigdy nie były aż tak dobitnie prawdziwe, jak teraz – przy obecnej liczbie aplikacji w sklepie Google Play bycie na bieżąco to nie jest po prostu dobra praktyka, to konieczność.

Pomimo faktu, że App Store Optimization (ASO) może być sposobem na darmową promocję aplikacji mobilnych, może kosztować nas sporo zaangażowania i poświęconego czasu. Są to jednak wysiłki, które na pewno zostaną wynagrodzone zwiększonym ruchem i wyższym wskaźnikiem konwersji. Optymalizacja aplikacji w Google Play musi zostać zrobiona jednak z głową i rozwagą.

Metadane – podstawowe elementy zależne od developera wpływające na pozycję aplikacji w wynikach wyszukiwania Google Play

Nie wszystkie czynniki wpływające na pozycję aplikacji w sklepie Google Play są dokładnie znane. Jednymi z lepiej zbadanych zmiennych są metadane. Mamy tutaj na myśli właściwie wszystkie elementy, na których optymalizację możemy mieć bezpośredni wpływ, czyli m.in:. Nazwa developera, nazwa aplikacji, krótki i pełen opis, URL aplikacji.

Czynniki zewnętrzne, niezwiązane z metadanymi, są elementami, na które developer może nie mieć bezpośredniego wpływu i są to m.in.: ilość i przyrost instalacji na dane słowo kluczowe , oceny i recenzje, liczba odinstalowań aplikacji. Nad tymi aspektami oczywiście da się pracować, ale faktem jest, że w tym przypadku nie są to wartości, które edytuje się w jakimś panelu, a pośredni wynik promocji i optymalizacji aplikacji lub gry w Google Play.

Nazwa aplikacji: + słowa kluczowe w tytule (do 50 znaków)

W polu tytuł developer powinien dążyć do użycia 50 znaków (Nazwa aplikacji + Słowa Kluczowe)

Bardzo ważną kwestią jest nazwa aplikacji (brandu), która powinna być jak najkrótsza. Średnia długość słowa w języku angielskim to 4.7 znaków – daje to nam niewiele ponad 10 słów przy 50 znakowym limicie sklepu Play. W tych kilku wyrazach należałoby zawrzeć całą “istotę” aplikacji wraz z wybranymi słowami kluczowymi. Dla algorytmów Google tytuł aplikacji wraz słowami kluczowymi ma ogromne znaczenie w pozycjonowaniu aplikacji w sklepie Play. Nazwa, podobnie jak ikona aplikacji, jest najbardziej “na froncie” do użytkowników. Tych dwóch wyróżników nie można przeoczyć, bo to one tworzą pierwsze wrażenie. Zauważyłem, że developerzy aplikacji i gier mobilnych bardzo często zapominają o możliwości wykorzystania 50 znaków (słów kluczowych) w polu tytuł.

Nazwa aplikacji lub gry powinna być możliwie jak najprostsza i zrozumiała, a użycie w niej słów kluczowych precyzyjne – w tytule pojawić powinno się to, co niezbędne i “mocne” z punktu widzenia konkurencyjności danych wyrażeń. Waga słów kluczowych w tytule jest największa – dlatego jego potencjał powinien być wykorzystany w pełni.

Jeśli chcemy, aby z naszej aplikacji lub gry mobilnej skorzystał jakikolwiek użytkownik, ten musi w ogóle wiedzieć, że ta znajduje się w sklepie. Dotarcie do użytkowników jest tożsame z “daniem-się-znaleźć”, a najłatwiej zrobić to wybierając odpowiednie słowa kluczowe.

Jakie możemy nazwać odpowiednimi? Takie, które są bezpośredni powiązane z naszą aplikacją lub grą mobilną. Przykładowo jeżeli promujesz grę mobilną, która jest typowym slotem (grą Social Casino) bardzo prawdopodobne, że użyjesz w sekcji tytuł następującej sekwencji: Nazwa gry: Free Casino Slots, Las Vegas lub bardzo podobnej.

“Odpowiednie” w znaczeniu – dla użytkownika, to takie, które odpowiadają na jego zapytania. Dla developera aplikacji lub gry odpowiednie słowa kluczowe to takie, dzięki którym może rywalizować z konkurentami o jak najwyższą pozycję w sklepie. Z tego biznesowego punktu widzenia, ważne jest znalezienie wyrażeń trafnych, będących przy okazji mniej obleganymi (będzie ciężko). Dla gracza lub użytkownika aplikacji wyniki wyszukiwań muszę po prostu mieć sens i być bezpośrednio związane z typem gry lub rozgrywką jakiej szuka użytkownik.

W poszukiwaniach optimum uwzględnić należy różne czynniki. Inaczej będzie wyglądał dobór słów kluczowych dla aplikacji lub gry, która dopiero startuje w sklepie, inaczej ich optymalizacja już po pewnej czasie na rynku. W tym pierwszym przypadku, przede wszystkim poleca się wybór słów kluczowych na tzw. długi ogon – czyli dłuższych fraz, najlepiej o jak najmniejszej konkurencji. Dopiero z czasem łatwiej jest odnaleźć się wśród innych aplikacji pozycjonując się na te dokładne, bardziej oblegane hasła. Wybór słów kluczowych w tytule aplikacji lub gry zależy od wolumenu wyszukiwań danego słowa kluczowego w danym kraju, trudności wejścia na dane słowo kluczowe do rankingu i wskaźnika efektywności (KEI), który wskaże Ci czy warto pozycjonować aplikację na dane słowo kluczowe. Słowa kluczowe w sekcji Tytuł nie powinny być nigdy wybierane w ciemno, tylko na podstawie researchu w specjalnie przygotowanych pod to narzędziach App Store Optimization. Jeżeli Twoja gra mobilna wypuszczona jest globalnie powinieneś także lokalizować tytuł, krótki opis, opis i screenshoty pod dany język i kraj. Nazwa aplikacji powinna być niezmienna. Jeżeli zamierzasz wypuścić aplikację globalnie staraj się nie nadawać jej polskiej nazwy. W przypadku poniższych słów kluczowych research słów powinien być przeprowadzony w docelowym kraju.

Jeżeli gra mobilna dostępna jest na rynku polskim, amerykańskim i niemieckim tytuł powinien być formatowany w następujący sposób:

Polska: Nazwa aplikacji(brandu): Słowa kluczowe w języku polski, Słowa kluczowe w języku polskim

USA: Nazwa aplikacji(brandu): Słowa kluczowe w języku angielskim, Słowa kluczowe w języku angielskim

Niemcy: Nazwa aplikacji(brandu): Słowa kluczowe w języku niemieckim, Słowa kluczowe w języku niemieckim

Tytuł aplikacji Scatter Slots (gra Social Casino) zlokalizowany jest w języku niemiecki (słowa kluczowe w tytule).

Krótki opis w sklepie Google Play (do 80 znaków)

Tinder używa jedynie 29 znaków na 80 możliwych w krótkim opisie Match, Chat & Meet New People.

Poza ikoną aplikacji uwagę użytkowników najbardziej przykuwa nazwa i krótki opis. Do dyspozycji Google oddało miejsce na 80 znaków, które mogą dodatkowo posłużyć do przekonania użytkownika, że właśnie trafił na dokładnie to, czego szukał.

Algorytmy Google w tym miejscu znajdują za to wyrażenia, z którymi powiążę naszą aplikację. Waga tych wyrażeń jest znacząca dla pozycji – dlatego wielu developerów stawia w tym miejscu bardziej na aspekt “optymalizacji”, a nie “marketingu treści”. Słowa kluczowe w krótkim opisie są także bardzo ważne i warto wykorzystać już użyte słowo kluczowe w tytule. Umieszczając słowo kluczowe w tytule i w krótkim opisie zwiększamy jego siłę. Jeżeli przygotowałeś listę słów kluczowych i nie udało Ci się użyć wszystkich słów kluczowych w polu Tytuł (Nazwa) warto użyć tych słów kluczowych w krótkim opisie. W polu krótki opis lepiej jest użyć słów kluczowych, które będą miały wpływ na wyniki organiczne niż pokazania korzyści z korzystania z aplikacji? Dlaczego tak właśnie? O korzyściach wynikających z korzystania z Twojej aplikacji mobilnej możesz poinformować użytkownika poprzez film reklamowy lub np. Pierwszy screenshot umieszczony w Google Play.

Tytuł, krótki opis i opis powinny Ci służyć przy zwiększaniu widoczności aplikacji mobilnej. Inne elementy jak film reklamowy czy screenshoty powinny decydować o liczbie instalacji.

Podobnie jak w przypadku pola Tytuł jeżeli aplikację lub grę wypuszczasz globalnie poza lokalny market krótki opis musi zostać zlokalizowany pod dany język i dany kraj.

Długi opis aplikacji (do 4000 znaków)

Google Play umożliwia wykorzystanie Emoji w długim opisie.

Pomimo zdecydowanie większej objętości, obszar ten ma mniejszy “ciężar” niż krótki opis. Jednak mniejsze skondensowanie treści to większe pole do popisu. Więcej miejsca sprzyja też kilkukrotnym powtarzaniu tych samych, ważnych zwrotów – tych nie trzeba “upychać” w nienaturalny sposób. Musimy pamiętać, że poza algorytmami sklepu Google Play, opis czytają też użytkownicy – stąd istotne, aby ten tworzony był nie tylko dla “robotów”, ale też dla ludzi. Według różnych źródeł długi opis w Google Play czyta około 2% użytkowników, czyli obecnie opis nie ma większego wpływu na instalację aplikacji, ponieważ o tym decyduje zazwyczaj film krótki film reklamowy gry mobilnej i screenshoty z gry. Tytuł ze słowami kluczowymi, słowa kluczowe z krótkiego opisu powinny zostać użyte także w opisie. Istotną kwestią w przygotowaniu opisu (do 4000 znaków) w Google Play jest priorytetyzacja słów kluczowych, czyli wybór słów kluczowych, będą w stanie dostarczyć Ci pobrań organicznych z krótkiego i długiego ogona. Słowa te kluczowe powinny mieć odpowiednią wagę, którą możesz budować przez umieszczenie ich w tytule i krótkim opisie.

Do zwiększenia atrakcyjności długiego opisu w Google Play możesz wykorzystać także emoji, które najczęściej wykorzystywane są w opisach gier mobilnych.

Po polu tytuł, krótki opis, pole opis należy także zlokalizować (przygotować w danym języku pod dany kraj) jeżeli gra lub aplikacja mobilna jest dostępna globalnie.

URL aplikacji (nazwa paczki)

Na powyższym zdjęciu widzimy, że developer użył celowo słów kluczowych w nazwie pakietu (URL).

Szlak, który gdy już zostanie obrany, nie pozwala by z niego zboczyć. Niestety, kiedy wybierzemy adres prowadzący do naszej aplikacji (nazwa pakietu), nie mamy możliwości jego zmiany. Jest to o tyle istotne, że dla App Store Optimization (ASO) URL ma istotną wagę w wynikach wyszukiwania Google Play. Dlatego warto dobrze się nad nim zastanowić i postawić na konkretne słowa kluczowe w nazwie pakietu. Warto umieścić w nim najważniejsze dla nas słowo kluczowe.

Nazwa developera

Nazwa developera (słowa kluczowe) w nazwie developera biorą także udział w wynikach wyszukiwania. W wielu przypadkach developerzy wykorzystują te pole dodając najważniejsze słowa kluczowe. Staraj się wykorzystać te pole używając strategii: Nazwa developera: Słowo kluczowe, Słowo kluczowe 2, Słowo kluczowe 3.

Backlinki i anchory prowadzące do aplikacji w Google (linkowanie z serwisów zewnętrznych)

Linkowanie zewnętrzne dla aplikacji mobilnych nie jest tak dobrze zbadane, jak w przypadku klasycznego SEO w wyszukiwarce Google. Łatwo znaleźć scenariusze, w których użytkownik trafia na naszą aplikację z miejsc innych, niż Google Play. Użytkownicy zresztą często szukają aplikacji na androida, robiąc research w Internecie z pozycji PC. Strony są pełne zestawień, porównań i “TOPów” w stylu:

“10 najlepszych klikaczy na telefony”, “Niezbędnik turysty z Androidem” i tym podobne zestawienia, jak i recenzje w tematycznych serwisach zawierają URL aplikacji. Okazuje się jednak, że linki zewnętrzne mają bezpośredni wpływ na wyniki w sklepie Play, a niektóre efekty są niespodziewane i nieoczywiste. Wpływ linków zewnętrznych na wyniki w sklepie Play zapewne związane z faktem, iż Google tworzy cały ekosystem serwisów, usług i urządzeń. Warto budować dużą liczbę linków z zaufanych serwisów z wysokim współczynnikiem jakości domeny (do analizy możesz zastosować Ahrefs lub Moz). Warto analizować z jakich serwisów korzysta Twoja aplikacji. Dzięki temu będziesz mógł zbudować listę serwisów, które mogą być pomocne przy wprowadzeniu aplikacji mobilnej na rynek lub przy PR aplikacji. Najważniejszym czynnikiem powiązanym z linkami prowadzącym do aplikacji w Google Play, wpywającym na pozycję aplikacji na dane słowo kluczowe są anchory w linkach. Sprawdziliśmy jak wygląda sytuacja naszych klientów gdy linki prowadzące mają wybrane przez nas anchory i zauważyliśmy, że aplikacje i gry mobilne zaczęły pojawiać się w wynikach wyszukiwania Google Play na słowa kluczowe, które używaliśmy w anchorach.

Backlinki i domeny prowadzące do jednej z czołowych aplikacji randkowych.

Elementy wpływające na pozycję aplikacji w Google bez wpływu developera lub przy ograniczonych możliwościach

Istnieją elementy wpływające na pozycję aplikacji w wynikach wyszukiwania Google Play, które niekoniecznie są zależne od developera aplikacji mobilnejo. Można oczywiście powiązać pewne działania z konkretnym atrybutem, ale jak wspominaliśmy wcześniej – nie są to wartości, które tak po prostu możemy zmienić.

Liczba instalacji aplikacji

Rosnąca liczba instalacji w przy optymalizacji App Store Optimization (ASO) może stać się swoistym perpetuum mobile dla wyższej pozycji aplikacji mobilnej. Im wyższa pozycja, tym większa widoczność w sklepie, im większa widoczność w sklepie i w rankingach. Tym samym więcej pobrań aplikacji lub gry mobilnej. Dla sklepu Google Play aplikacja lub gra mobilna, która została pobrana wielokrotnie, zyskuje na wiarygodności, a co za tym idzie w wynikach wyszukiwania na dane słowo kluczowe pnie się w rankingu. Przy wprowadzeniu aplikacji mobilnej na rynek warto połączyć działania App Store Optimization z płatną akwizycją użytkowników. Obecnie obserwujemy, że jedna płatna instalacja dostarcza 1,5 organicznej instalacji lub gry mobilnej.

Instalacje na dane słowo kluczowe

Innym ciekawym, “samonapędzającym się” mechanizmem w sklepie Google Play, który należy uwzględnić optymalizacji ASO, jest instalacja na dane słowo kluczowe. Jeżeli aplikacja wyszukiwana jest przez użytkowników z użyciem konkretnego słowa kluczowego, a wyszukiwanie kończy się instalacją, wyraz ten zyskuje wyższą pozycję w rankingu.

Oceny użytkowników w Google Play

Ocena aplikacji ma istotny wpływ przy wyniku wyszukiwań w Google Play jak i przy konwersji instalacji aplikacji.

Aplikację mobilne chętnie “proszą” swoich użytkowników o wystawienie im oceny i opinii w Google Play. Właściwie w większości dostępnych w sklepie pozycji istnieje jakiś mechanizm – czy to notyfikacja push, czy zachęta połączona z mechaniką rozgrywki w grze. Developerom zależy na dobrych ocenach nie tylko z powodów wizerunkowych.

W przypadku ocen aplikacji badania pokazują, że ściągalność produkcji o średniej mniejszej niż 3 jest właściwie marginalne – użytkownicy zwyczajnie nie są zainteresowani takimi produkcjami. Dla odmiany wysoka ocena to możliwość pojawienia się w aplikacji w zestawieniach “top” dla różnych kategorii , większa widoczność i lepsza konwersja. Gdyby dwie podobne aplikacje pozycjonować na dokładnie te same wyrażenia, wyższa ocena dla jednej z nich oznaczałaby też wyższą pozycję na liście wyników.

Recenzje użytkowników w Google Play

Support aplikacji mobilnej Esky wchodzi w interakcję z każdym użytkownikiem, niezależnie od negatywnej lub pozytywnej oceny. Bardzo dobry ruch!

Recenzje, poza byciem doskonałym źródłem rzetelnych informacji, są znakiem zaangażowania użytkowników dla Google, a algorytmy kochają zaangażowanie. Aktywni użytkownicy chętniej dokonują zakupów w sklepie Play, od których firma pobiera 30% prowizję – więc oczywistym jest, że Google zależy na tych, “którym zależy”. Co więcej, użycie słów kluczowych przez użytkowników w recenzjach ma znaczenie dla pozycjonowania. W przypadku Play Store, algorytmy sklepu działają również w tym miejscu, a ich obecność pomaga poprawić rankingi.

Jeżeli szukasz słów kluczowych do tytułu, krótkiego opisu i opisu warto przyjrzeć się słowom kluczowym w komentarzach użytkowników. Bardzo często obserwujemy, że słowa kluczowe z wysokim wolumenem wyszukiwań umieszczane są także w recenzjach aplikacji lub gier. Jeżeli masz problem ze znalezieniem właściwych słów kluczowych dla swoje gry lub aplikacji warto zacząć od przejrzenia recenzji użytkowników. Jedną z najważniejszych rzeczy przy pracy nad jakością obsługi użytkownika aplikacji jest wchodzenie w interakcję w recenzjach i reagowanie na problemy graczy i użytkowników. Z doświadczenia wiem, że negatywne opinie mogą zmienić się w pozytywną opinię, jeżeli pokażesz, że zależy Ci na zdaniu użytkownika i reagujesz sprawnie na zgłoszone uwagi. Staraj się zawsze wchodzić z użytkownikiem w interakcję nawet wtedy kiedy jego opinia jest kompletnie oderwana od rzeczywistości lub się z nią nie zgadzasz. Zauważyliśmy, że większość developerów aplikacji mobilnych zaniedbuje lub w ogóle nie wchodzi w interakcję z użytkownikiem. Żeby usprawnić interakcję z użytkownikiem możesz skorzystać z narzędzia AppFollow.

Liczba odinstalowań aplikacji lub gry mobilnej

Wiele można wywnioskować, obserwując dane dotyczące liczby instalacji, jak i deinstalacji aplikacji. Tego typu metryka daje nam konkretny “inside” w naszych użytkowników aplikacji. Pozwala ona wyciągać wnioski z ich zachowań. Jeśli jakiś developer gry lub aplikacji mobilnej nie przykłada należytej uwagi do tego aspektu, na pewno robi to Google. Algorytmy bacznie przyglądają się liczbie instalacji i deinstalacji, z chęcią wysuwając na pierwszy plan te aplikacje i gry mobilne, które w ocenie sklepu Google Play mogą pochwalić się najlepszymi wskaźnikami. Liczba instalacji aplikacji lub gry mobilnej wydaje się bardziej oczywistym czynnikiem w wyższym rankingu. Jednak tak jak wspominaliśmy wcześniej, sklep Play “nie lubi” aplikacji, które goszczą u użytkowników krótko (słaba retencja aplikacji lub gry mobilnej). Duża liczba deinstalacji wpływa na obniżenie pozycji Twojej aplikacji lub gry w organicznych wyniki wyszukiwania sklepu Google Play.

W następnej części “Pozycjonowanie aplikacji w Google Play – jak poprawić konwersję instalacji aplikacji?” przybliżymy Ci elementy, które wpływają na wysoką konwersję liczby instalacji lub gry mobilnej.
Do zobaczenia w następnym artykule.

FAQ Sekcja:

⭐ Jak często zmieniać metadane dla gry lub aplikacji mobilnej w Google Play?

⭐ Czy słowa kluczowe w komentarzach biorą udział w wynikach wyszukiwania w Google Play?

⭐ Ile kosztuje pozycjonowanie (App Store Optimization) aplikacji lub gry mobilnej w Google Play?

⭐ Czy słowa kluczowe w anchorach w linkach prowadzących do aplikacji w Google Play mają wpływ na pozycje organiczne?

⭐ Wprowadziłem zmiany w metadanych, ale nie widzę zwiększenia liczby pobrań organicznych. Jak długo muszę czekać na pierwsze pozytywne wyniki?

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 3

No votes so far! Be the first to rate this post.

CEO, (User Acquisition Manager & App Store Optimization Manager), ARPU Brothers - agencja marketingu aplikacji i gier mobilnych

Następny post