Wycena projektu
Promowanie aplikacji mobilnych
5
(1)

Dlaczego w 2021 roku nie powinno się budować strategii App Store Optimization tylko pod pobrania z wyszukiwań organicznych? Która gra generuje grze Let’s Fish (Ten Square Games) największą liczbę wyświetleń na karcie Podobne aplikacje w Stanach Zjednoczonych? Czy beneficjentami wysokiej liczby wyświetleń na kartach Podobne aplikacje najpopularniejszych gier mogą być gry z dużą mniejszą liczbą pobrań? Dlaczego słowa kluczowe w wynikach organicznych w roku 2021 wciąż odgrywają tak ważną rolę? O tym wszystkim przeczytasz w poniższym artykule.

App Store Optimization (pozycjonowanie aplikacji mobilnych) to nie tylko działania zmierzające do zwiększenia widoczności gry lub aplikacji mobilnej (praca na słowach kluczowych, linkowanie do aplikacji lub gry w Google Play) w wynikach wyszukiwania i zwiększenia liczby organicznych pobrań. App Store Optimization to także działania polegające na budowaniu widoczności Twojej aplikacji na karcie Podobne aplikacje w Google Play.

Czym jest karta “Podobne aplikacje”?

Karta Podobne aplikacje jest dostępna w Google Play i pokazuje aplikacje powiązane tematycznie z daną aplikacją lub grą mobilną. Na karcie Podobne aplikacje Google Play pokazuje nawet do 170 aplikacji lub gier.

Sekcja Podobne aplikacje” widoczna jest pod opiniami od użytkownika na karcie produktowej aplikacji lub gry mobilnej. Odpowiednikiem sekcji Podobne aplikacje w App Store jest karta aplikacji Możesz też polubić.

Przy sekcji Podobne aplikacje możesz zobaczyć pozostałe karty aplikacji: Może Ci się też spodobać, Polecane do Ciebie, Podobne tematy, Nowe i zaktualizowane gry, reklamy Google z kampanii Uniwersalnej (Reklamy – powiązane z tą aplikacją) czy też polecane aplikacje na bazie Twojej ostatniej aktywności. Sekcji do przeglądania w Google Play jest naprawdę sporo.

Wszystkie te sekcje mogą posłużyć Ci przy budowaniu audiencji potencjalnych użytkowników jeżeli zamierzasz pozyskiwać użytkowników poprzez płatne kanały.

Gdzie mogę znaleźć liczbę pobrań z sekcji Podobne aplikacje?

Informacje o liczbie odwiedzin strony produktowej z przeglądania Google Play i liczbie instalacji znajdziesz w konsoli Google Play Console (Pozyskiwanie użytkowników -> Raporty dotyczące pozyskania -> Sposób pozyskania -> Odkrywaj).

Niestety na dzień dzisiejszy nie możesz oddzielić liczby pobrań osiągniętych za pomocą przeglądania np. kategorii, a liczbą pobrań aplikacji przy przeglądaniu aplikacji podobnych.

Jakie elementy decydują o tym czy dana aplikacja wyświetli się w karcie Podobne aplikacje?

Istnieje kilka elementów, które decydują o tym czy aplikacja pojawi się na karcie Podobne aplikacje.

Metadane (tytuł, krótki opis i opis) – To czy aplikacja wyświetla się w wynikach wyszukiwania zależy w głównej mierze od odpowiedniego zbudowania wagi danych słów kluczowych poprzez odpowiednią strategię użycia ich w tytule, krótkim opisie i opisie. Duży wpływ na wyniki organiczne mają także słowa kluczowe z recenzji użytkowników. Jak duży wpływ na wyniki organiczne mają słowa kluczowe pisałem wcześniej w tym artykule.

Jeżeli chcesz żeby Twoja aplikacja pojawiała się na kartach konkurencji w sekcji Podobne aplikacje, Twoja aplikacji musi być widoczna wynikach organicznych Google Play (pozycje 1-100) na te same słowa kluczowe co konkurencja.

Jeżeli chciałbyś pojawiać się na karcie Podobne aplikacje na stronie produktowej gry typu Match-3, Toon Blast, Twoja aplikacja musi być wysoko w wynikach wyszukiwania na te same słowa kluczowe co gra konkurencji.

Wspólnie rankowane  słowa kluczowe  w wynikach wyszukiwania to jeden z najważniejszych elementów decydujących o pojawieniu się aplikacji na karcie Podobne aplikacje.

Dane słowo kluczowe musi utrzymywać się na czołowych pozycjach przez dłuższy czas. Tymczasowe wejście na wysokie pozycje nie sprawi, że Twoja aplikacja zacznie pojawiać na karcie Podobne aplikacje.

Na powyższym przykładach na frazę “Fishing games” w Stanach Zjednoczonych wynikach wyszukiwania w Google Play na pozycji numer 1 jest gra ze studia Ten Square Games – Fishing Clash.

Ta aplikacja na karcie Podobne aplikacje wyświetla na pięciu czołowych pozycjach aplikacje (Let’s Fish, Monster Fishing, Rapala Fishing, Fishing Season, Professional Fishing).

Największą liczbę wyświetleń i pobrań z karty Podobne gry, Let’s Fish (estymacyjnie powyżej 3000 wyświetleń dziennie) otrzymuje od gry Fishing Clash.

Obie gry zostały wydane przez tego samego wrocławskiego developera (Ten Square Games).

Wyświetlenia na karcie Podobne aplikacje otrzymuje od Fishing Clash dla swoich gier (Professional Fishing i Ultimate Fishing Simulator) także inny polski developer – Playway.

Wszystkie 5 aplikacji wyświetlanych na karcie rankowane jest w wynikach wyszukiwania (pozycje na słowo kluczowe fishing games).

App Store Optimization Fishing Games

Na powyższym przykładzie beneficjentami pojawienia się na karcie Podobne aplikacje w grze mobilnej Coin Master (tzw. reffering app, dane Stany Zjednoczone) są gry takie jak: Coin Kingdom, Piggy Go, Coint Trip, Island King dla których Coin Master dziennie generuje (estymacyjnie) od 15 200 – 35 500 wyświetleń na swoje karcie Podobne aplikacje (Similar apps).

Gra Coin Kingdom ma dziennie generowane kilkadziesiąt tysięcy wyświetleń z różnych aplikacji.

Największą liczbę wyświetleń dla Coin Kingdom generują gry takie jak: Coin Master, Coin Dozer, Coin Trip, Coin Dozer Casino czy Piggy Go.

Rating aplikacji i liczba ocen – jednym z najważniejszych elementów to ocena od użytkownika. Dochodzi do tego także łączna liczba ocen.

Aplikacje pojawiające się na karcie Podobne aplikacje mają bardzo zbliżoną ocenę. Najlepsze gry i aplikacje osiągają oceny (4,5 – 4,9).

Gra Huuuge Casino Slots ze studia Huuuge Games z oceną 4,3. Czy aplikacje lub gry z oceną poniżej 4 mogą pojawiać się na kartach gier i aplikacji z oceną powyżej 4? Jak najbardziej.

Kategoria gry lub aplikacji mobilnej – większość aplikacji lub gier polecanych w karcie Podobne aplikacje jest w tej samej kategorii w Google Play.

Liczba pobrań aplikacji i liczba dziennych pobrań – Google Play wyświetla najwyżej na karcie Podobne aplikacje, gry i aplikacje, które mają podobną liczbę pobrań historycznych, a także podobną liczb pobrań dziennych.

Toon Blast wygenerował do tej pory około 62 mln pobrań. Aplikacja wyświetlające się na karcie Podobne aplikacje – Toy Blast 77 mln pobrań, Toy Collaps 2,6 mln pobrań, Toy Bomb 1,5 mln pobrań, Toy Brick Crush 4,5 mln pobrań i Jewel Blast 3,9 mln pobrań. Dziennie gry na pozycjach 1-5 generują od 1600 do 33 tyś. pobrań. Są to oczywiście dane estymacyjne na podstawie dostępnych narzędzi rynkowych.

Podsumowując decydującymi elementami o tym czy aplikacja lub gra pojawi się na karcie Podobne aplikacja są: rankowane wspólne słowa kluczowe (optymalizacja metadanych), ocena, kategoria, historyczna liczba pobrań i dzienna liczba pobrań.

Dlaczego widoczność w polecanych aplikacjach jest tak istotna?

Ruch organiczny w Google Play dzieli się na pobrania z wyników wyszukiwania i pobrania aplikacji z odkrywania aplikacji (przeglądanie kategorii, przeglądanie podobnych aplikacji) w Google Play.

W ostatnich latach liczba pobrań z wyników wyszukiwania spadła (przyczynia  się także do tego kanibalizacja słów kluczowych przez kampanie uniwersalne UAC). Optymalizacja pod słowa kluczowe jest jednak wciąż istotna jeżeli chodzi o pojawienie się aplikacji w wynikach organicznych.

Obecnie większość odwiedzin stron produktowych (nawet do 90% na rzecz odkrywania) gier i pobrań gier mobilnych odbywa się przez przeglądanie.

Widoczność aplikacji na czołowych pozycjach na karcie Polecane aplikacje w najpopularniejszych grach i aplikacjach jest bardzo ważna, ponieważ jest w stanie dostarczyć dziennie dużą liczbę pobrań organicznych.

A jak wygląda Twoja strategia App Store Optimization w 2021 roku? Optymalizujesz aplikacje i gry pod kątem pobrań z wyników wyszukiwania, czy także pod kątem odkrywania aplikacji w Google Play?

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

CEO, (User Acquisition Manager & App Store Optimization Manager), ARPU Brothers - agencja marketingu aplikacji i gier mobilnych

Następny post