Wycena projektu
Promowanie aplikacji mobilnych
5
(2)

Czy słowa kluczowe użyte w opiniach Google Play i App Store przez Twoich użytkowników są w stanie zwiększyć widoczność i liczbę pobrań Twojej aplikacji? Jaki wpływ na wyniki organiczne mają słowa kluczowe w opiniach w Google Play i w App Store? Czy można pojawić się na czołowych pozycjach w wynikach organicznych bez użycia słów kluczowych w tytule, krótkim opisie i opisie gry? Czy przy audycie App Store Optimization warto przeanalizować opinie użytkowników aplikacji konkurencyjnych? O tym wszystkim w poniższym tekście.

Przygotowując audyt App Store Optimization dla naszych klientów często analizujemy opinie w sklepie Google Play i App Store. Opinie od użytkowników w obu sklepach analizujemy pod kątem słów kluczowych, które można następnie wykorzystać przy zmianach w metadanych lub sprawdzić na jakie słowa kluczowe konkurencja ma najwyższe pozycje i największą liczbę pobrań. Narzędzia do App Store Optimization (zwiększenie widoczności aplikacji i liczby pobrań organicznych) nie są w stanie wyłapać wszystkich rankowanych w wynikach organicznych App Store i Google Play czołowych słów kluczowych. Ostatnią i najważniejszą kwestią jest wartość słów kluczowych zostawianych przez użytkowników w App Store i Google Play. Słowa kluczowe w opiniach od użytkowników są rankowane w wynikach organicznych. Czy słowa kluczowe w opiniach w Google Play mają taką samą siłę jak słowa kluczowe w opiniach w App Store? O tym wszystkim dowiesz się w poniższym tekście.

Na tapetę weźmiemy sobie grę mobilną naszego klienta. Gra nazywa się Armed Heist i jest typową strzelanką TPS (third-person shooter – strzelanka w trzeciej osobie). Gra jest obecnie dostępna w obu sklepach (Google Play i App Store). Swojego czasu wersja iOS była w App Store w Chinach numerem 1 w kategorii gry akcji i numerem 2 w kategorii Gry. Gra ma powyżej 2 milionów instalacji na obu platformach.

Jedną z gier konkurencyjnych jest gra ze studia Starbreeze Studios AB (szwedzki developer). Jeżeli siedzisz w branży gamingowej napewno kojarzysz gry Payday: The Heist i Payday 2. Ich produkcja na urządzenia mobilne nazywa się Payday: Crime War i jest dostępna w App Store i Google Play. Obecnym wydawcą gry od kilku miesięcy jest NBCUniversal, które wydało takie gry jak Fast & Furious Takedown czy Series: Your Story Universe. Gra obecnie jest w fazie Soft Launchu na iOS (Słowacja, Polska i w Czechach) i we wczesnym dostępie w sklepie Google Play.

Słowa kluczowe w opiniach w Google Play

Obie gry porównywane są często przez użytkowników pomimo różnicy (FPS, PvP i TPS). W komentarzach w sklepach przy grze Armed Heist przy frazach w opiniach jak (game, good, like, fun, play, love, awesome, amazing) często pojawia się słowo Payday. Gracze Armed Heist porównują mechanikę gry do mechaniki Payday.

Czy developerzy ze studia SOZAP powinni się tym faktem martwić? Absolutnie nie. Użytkownicy wystawiając opinie w Google Play i używając słowa kluczowego Payday boostują ją w wynikach organicznych. Jeżeli kiedykolwiek przy Waszej grze lub aplikacji mobilnej użytkownik użyje nazwy aplikacji konkurencyjnej podziękujcie mu za to 🙂

W sklepie Google Play strzelanka Armed Heist ma 624 opinii ze słowem kluczowym Payday. Jak to wygląda pod kątem lokalizacji (języka).

Gra pomimo tego, że w metadanych w sklepie Google Play (głównie tytuł, krótki opis i opis gry) nie jest wykorzystywana fraza Payday jest rankowana w wynikach organicznych. Jak wyglądaja pozycje w Google Play w danym kraju dla tego słowa kluczowego na dzień 24 lipca 2019 roku?

Opinie Google Play Android

Jak możesz zobaczyć na powyższych przykładach fraza użyta przez użytkownika w opiniach w Google Play ma ogromny wpływ na wyniki wyszukiwania, pomimo braku użycia jej w miejscach gdzie waga słowa kluczowego powinna być największa (tytuł, krótki opis i opis gry). Przy wolumenie wyszukiwań 41 w Stanach Zjednoczonych gra generuje na frazę całkiem niezłą liczbę instalacji organicznych. Ten wolumen na pewno wzrośnie w ciągu kilku następnych miesięcy (przy pełnym launchu gry w Google Play). W tym przypadku Armed Heist będzie miało wypracowaną bardzo dobrą pozycję. Spadek na drugą pozycję i kolejne będzie jednak nieunikniony. W Polsce czy na Słowacji gdzie obecnie Payday jest dostępny na słowo kluczowe payday gra mobilna Armed Heist notuje czwartą pozycję.

Jeżeli użytkownik będzie używał w opiniach nazwy Twojej konkurencji lub innych słów kluczowych, które są dla Ciebie istotne powinieneś się cieszyć. Jeżeli dana fraza jest dla Ciebie ważna, pojawia się w opiniach, możesz wzmocnić jej wagę używając jej w metadanych bez narażania się na konsekwencje (nie używaj zastrzeżonych znaków towarowych!), zrób to!

Słowa kluczowe w opiniach w App Store

Na powyższym przykładzie pokazaliśmy jak wyglądają rankingi dla słowa Payday w Google Play. Jaką wartość mają słowa kluczowe użyte w opiniach w App Store?

W App Store gra ma globalnie 263 opinie ze słowem Payday. Jak to wygląda pod kątem lokalizacji. Na poniższym przykładzie pokazuję lokalizacje (App Store) z największą liczbą opinii z danym słowem kluczowym.

Słowa kluczowe w opiniach w App Store

A tak wyglądają wyniki organiczne dla danej frazy w danym kraju w App Store.

Opinie użytkowników Google Play

Jak widać na powyższych wynikach słowo kluczowe w opiniach w App Store nie wpłynęło na wyniki organiczne pomimo tego, że jest to fraza o niskiej konkurencyjności wejścia do TOP 10 w każdym z powyższych krajów. Moim zdaniem słowa kluczowe w opiniach w App Store nie mają wpływu na pozycje organiczne. Pozostaje Ci wyboostować takie słowa kluczowe za pomocą kampanii Apple Search Ads lub przy użyciu danego słowa kluczowego w konsoli developera (słowa kluczowe = 100 znaków).

Budując strategię App Store Optimization dla swojej gry lub aplikacji mobilnej warto analizować opinie i słowa kluczowe aplikacji konkurencyjnych pod kątem znalezienia nowych słów kluczowych do metadanych i kampanii Apple Search Ads.

W przypadku Google Play i opinii jesteś w stanie zwiększyć liczbę opinii z danym słowem kluczowym za pomocą ruchu motywowanego (pobranie aplikacji + komentarz od danego użytkownika). Nie polecam jednak takiego działania ponieważ powinieneś myśleć długofalowo. Google Play potrafi masowo usuwać fałszywe recenzje.Takie działanie może skutkować usunięciem konta developera lub usunięciem aplikacji ze sklepu. Dodatkowo bez ochrony antyfraudowej (w czasie rzeczywistym) na platformie atrybucyjnej ruch motywowany nie ma sensu ze względu na ogromną liczbę fraudów (przeważa fraud Device ID Reset).

A jak wyglądają Twoje pozycje na wybrane słowa kluczowe z komentarzy i opinii użytkowników?

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 2

No votes so far! Be the first to rate this post.

CEO, (User Acquisition Manager & App Store Optimization Manager), ARPU Brothers - agencja marketingu aplikacji i gier mobilnych

Następny post