Wycena projektu
Promowanie aplikacji mobilnych

Last Updated on

Czy są Live Ops w grach mobilnych? W jaki sposób zwiększyć retencję użytkowników w grze mobilnej? W jaki sposób warto promować Live Ops w grach mobilnych? O tym wszystkich przeczytasz w poniższym tekście.

Uruchomienie nowej gry mobilnej to niezaprzeczalnie ekscytujący moment. Po włożeniu w nowy tytuł wysiłku, wyobraźni oraz ciężkiej pracy, w końcu możesz posłać go w świat. Ale tak naprawdę praca ledwo się rozpoczęła, szczególnie jeśli uruchamiasz grę free to play (F2P), której monetyzacja opiera się na przychodach z reklam i/lub zakupach w grze.

Po uruchomieniu gry powinieneś optymalizować, dostosowywać, aktualizować i raportować postępy przez cały okres jej „żywotności” lub istnienia, pracować nad poprawą retencji graczy, a także zwiększać liczbę pobrań, sprawiać, że gracze, którzy opuścili grę będą chcieli powrócić oraz zwiększać liczbę i długość sesji gracza. Wszystkie te działania i zdarzenia mające na celu zwiększenie retencji graczy i maksymalizację LTV grze można nazwać Live Ops.

Czym są Live Ops w grach F2P?

Live ops to nowe ulepszenia w rozgrywce, które nie są niezbędne dla ogólnej funkcjonalności lub grywalności, jak na przykład poprawki kosmetyczne, weekendowe eventy, oferta ograniczona czasowo lub płatna kampania UA (pozyskiwanie użytkowników).

Zasadniczo są to zmiany wprowadzone w grze po jej uruchomieniu i takie, które występują bez zmiany podstawowego kodu lub ingerencji w doświadczenie użytkownika.

Tego typu zmiany są szczególnie ważne w grach F2P, ponieważ monetyzacja zaczyna się dopiero po pobraniu przez gracza i rozpoczęciu jego przygody z grą. Wszystko zaczyna się oczywiście od first time user experience (pierwszego doświadczenia użytkownika), ale jest też poszerzone o solidny program live ops. W rzeczywistości live ops mogą być sekretem do sukcesu dla gier F2P.

Czym Live Ops nie są?

Aktualizacjami poprawiającymi rozgrywkę, optymalizującymi wyświetlanie reklam lub wszelkimi innymi działaniami mającymi na celu utrzymanie gry i zapewnienie płynności jej działania. Powyższe działania powodują konieczność zmiany kodu źródłowego gry, na przykład dla wprowadzenia nowej funkcjonalności, nowej mechaniki wytwarzania przedmiotów, nowej mechaniki viralowej lub nowego trybu turniejowego (to tylko kilka przykładów). Operacje związane z reklamami lub utrzymaniem gry mimo wszystko są dość sporadycznymi zadaniami, podczas gdy Live Ops trwają nieprzerwanie przez cały cykl życia gry.

Jednak live ops z pewnością nie są też ciągłym “szlifowaniem” wprowadzającym nowe aktualizacje i inne sposoby na utrzymanie zaangażowania użytkowników – a przynajmniej nie powinno tak być! W rzeczywistości powiązany artykuł cytujący Jamesa Hade’a ze Space Ape Games zawiera wiele powodów, dla których strategia live ops aktualnie  jest niezbędna do sukcesu gry.

Live ops wymagają mentalności hakera

Oczywiście nie chodzi tu o nielegalne zabiegi lub działania kryminalne, ale o podejście – aby coś zrobić i sprawić, by działało w jak najbardziej efektywny i kreatywny sposób.

Hacker mentality

Zasadniczo podejdź do problemu retencji klienta jak haker i zastanów się, co możesz zrobić bez denerwowania głównych inżynierów gry, korzystając z dostępnych dla ciebie narzędzi – wraz z wnioskami z business intelligence, zewnętrznymi eventami, uruchamianiem ofert specjalnych i promocji, zarządzaniem app store i pozyskiwaniem użytkowników.

Idealnie byłoby mieć do pracy w pełni zintegrowany zestaw narzędzi live ops, dzięki którym można dostosować niektóre kluczowe parametry gry; rzeczy takie jak pisanie SQL lub wprowadzanie zmian w bazie danych znajdują się na drugim końcu kontinuum, przynajmniej jeśli chodzi o live ops.

Dlaczego live ops powinny być integralną częścią designu twojej gry?

Live ops powinny być wbudowane w twoją grę F2P od samego początku – w rzeczywistości powinny być częścią designu gry. Wszystko powinno być elastyczne, biorąc pod uwagę możliwość ciągłego wprowadzania drobnych zmian i iteracji – co tydzień lub co miesiąc!

Wiele tradycyjnych designów gier niekoniecznie obsługuje tego typu rzeczy, ale live ops niezmiennie są częścią nowych i udanych tytułów. Jest to zgodne z praktyką mniejszych twórców gier, jak również liderów branży, takich jak EA.

Business intelligence (analityka biznesowa) i Live Ops

Analityka biznesowa (BI) i analityka są kluczowe w zestawie narzędzi live ops. W rzeczywistości mogą być kluczowymi funkcjonalnościami, od których zależą wszystkie inne pracujące na sukces gry F2P.

Ale najpierw zdefiniujmy analitykę biznesową (BI) wysokiej jakości.  Liczba dni spędzonych na grze w miesiącu lub przychód na użytkownika albo też różne kombinacje tego rodzaju wskaźników mogą wyglądać ładnie w prezentacjach lub arkuszach dotyczących specyfikacji, ale często nie przekładają się one na przydatne wskazówki dla zespołu live ops.

Kluczowe wskaźniki, którym warto się przyjrzeć

Wskaźniki, które mają znaczenie dla analityki live ops, to raczej te, które zapewniają użyteczny, praktyczny wgląd w zachowanie graczy. Są silnie powiązane z zachowaniem graczy, generują wgląd, mogą pokazywać zmiany w czasie, mogą być pogrupowane w kohorty lub segmenty podobnie myślących użytkowników lub osobowości, mogą też do pewnego stopnia być otwarte i pozostawiać pole do interpretacji ich znaczenia.

Eventy i analityka live ops

Dodatkowo, długoterminowe analizy historyczne mogą być szczególnie przydatne dla zespołu live ops. Porównanie dłuższych segmentów miesięcznych lub rocznych z danymi dziennymi lub nawet godzinowymi może być przydatne, ponieważ pozwala zobaczyć wzorce w danych, które można powiązać z konkretnymi eventami, niezależnie od tego, czy występują one w grze, czy w świecie rzeczywistym, albo też są kombinacją obydwu.

Różne rodzaje eventów, które można zorganizować, aby zwiększyć liczbę aktywnych użytkowników i czasu gry (a tym samym generowanie przychodów), obejmują od stosunkowo prostych  i zabawnych sposobów na zwiększenie zaangażowania, takich jak odświeżenie kosmetyki, po skomplikowane metody, jak na przykład cross-promocje z inną grą.

Nowe aktualizacje contentu także są wydarzeniami, które mogą wydłużyć czas gry, wprowadzając jednocześnie nowe sposoby zarabiania na grze, takie jak dodatkowe produkty reklamowe lub nowe przedmioty do kupienia w grze, to także bardziej taktyczne wydarzenia, które należy dokładnie przestudiować i śledzić w analityce, zarówno w celu zmierzenia początkowego sukcesu, a także aby się z nich uczyć.

Budowanie kalendarza eventów live ops

Budowanie podstaw śledzenia eventów live ops zaczyna się od kalendarza zawierającego rzeczywiste KPI, a także KPI prognozowane na przyszłość (potrzebujesz pomysłów na to, co dokładnie śledzić? Przygotowaliśmy dla ciebie tę oto listę wskaźników aplikacji mobilnych). Następnie możesz wprowadzać eventy, które już zbudowałeś, a także eventy i odpowiadające im mechanizmy, które zaplanowałeś w przyszłości, i śledzić ich postępy wraz z postępami swoich KPI.

Na przykład powiązanie konkretnego eventu ze wzrostem liczby użytkowników lub wskaźnikami retencji i porównanie tych zmian może pokazać, w jaki sposób twój program live ops pomaga ci osiągnąć twoje cele (lub nie, ale wtedy masz możliwość odpowiednio dostosować swoje strategie dotyczące treści). Może to być tak proste, jak kalendarz, który jest odblokowywany w określone święta lub pory roku, lub coś związanego z rozgrywką, jak nagroda za odblokowane osiągnięcie po ukończeniu przez użytkownika pewnych poziomów – z odpowiednią narracją lub fabułą, które odpowiadają oczywiście określonemu okresowi w roku.

Wprowadzanie kolejnych KPI do kalendarza pomaga również tworzyć celowe i atrakcyjne raporty analityczne, co zawsze jest przydatną umiejętnością.

Jakie rodzaje eventów możesz planować?

A co właściwie może dziać się we wspomnianym kalendarzu? Kilka dobrych przykładów:

  • zaadaptowana na potrzeby gry wersja zabawy w chowanego, w której użytkownicy muszą znaleźć określonego gracza lub postać (granę przez ciebie lub członka twojej drużyny),
  • prezentacja strojów graczy i kolekcji broni z nagrodami dla zwycięzcy na podstawie głosów społeczności (być może przez określony czas umieszczona w galerii zwycięzców podczas premiery),
  • odblokowanie nowej garderoby, broni lub opcji umiejętności,
  • zdobycie dodatkowych punktów lub dodatkowego skarbu jako nagrody,
  • lub nawet organizacja konkursu gildii, w którym gildie rywalizują o wykonanie zadania, a zwycięzcy otrzymują rzadki przedmiot lub skarb przyznawany wszystkim członkom.

Oczywiście w grach F2P jest też mnóstwo innych okazji do planowania eventów, a ogranicza cię tylko wyobraźnia. Właśnie tutaj kreatywność oparta na danych i analityce naprawdę się opłaca.

Sezonowe eventy to świetny sposób na zachęcenie graczy do powrotu do gry dzięki nowym, zachęcającym motywom i nagrodom

Jak zarabiać na tych eventach?

Tworzenie czegoś specjalnego, takiego jak event ograniczony w czasie lub specjalna mapa albo inne przydatne narzędzie lub sekretny obszar, do którego można uzyskać dostęp tylko wtedy, gdy gracz jest odpowiednio wyposażony (np. kupując konkretną broń lub inny niezbędny przedmiot), lub też tydzień z nagrodami za wydatki, które skutkują otrzymaniem prezentów jeśli gracz wydał określoną kwotę, gdzie prezenty będą rosły wraz z wydanymi kwotami. W grach, podobnie jak we wszystkich innych sprawach, duże wydatki dają większe nagrody!

Jeśli potrzebujesz szybkiego dopływu gotówki, istnieją inne sposoby zarabiania, które są trochę… bardziej rzemieślnicze. Wybacz tę grę słów! Ale event rzemieślniczy z niektórymi kluczowymi materiałami w sprzedaży lub wydarzenie aukcyjne o wysokiej wartości, które obejmuje pożądane możliwości, takie jak możliwość nazwania lub zaprojektowania niektórych elementów w grze, a nawet losy rzadkimi przedmiotami mogą również przynieść dochód od użytkowników.

Budowanie hype’u dookołą gry również pomaga zarabiać przyciągając nowych użytkowników, którzy muszą się wciągnąć i levelować.

Live ops i dział marketingu

Współpraca z działem marketingu przy dodatkowym contencie, cenach  lub przedmiotach w gze (pomyśl o pakiecie startowym) dla początkujących użytkowników zdecydowanie może zwiększyć aktywność i wydatki graczy. W wielu przypadkach przy współpracy działu marketingu z działem Live Ops większość budżetu marketingowego przeznaczana jest na graczy długoterminowych, utrzymanie graczy i być może powrót i odmłodzenie utraconych użytkowników.

Ostatecznie wprowadzenie wymogu, aby pewne nowe poziomy, obszary, budynki, możliwości itp. zostały odblokowane przez zainstalowanie i uruchomienie innej gry, może być najlepszym zagraniem marketingowym, ale istnieją również sposoby na niższym poziomie, aby zachęcić graczy do wydatków, obejmujące prostsze metody, takie jak umożliwienie graczowi zobaczenia nowego unikalnego budynku lub obszaru na drzewie rozwoju lub mapie przed odblokowaniem go przez zakup nowego przedmiotu, a następnie pokazanie, w jaki sposób każdy nowy budynek lub obszar dodaje intrygujące nowe postacie.

Inne strategie taktyczne Live Ops

Możliwość taktycznego i spójnego korzystania z live ops w grach F2P wymaga zrozumienia pewnych kluczowych zagadnień, zanim jeszcze zaczniesz.

Na przykład zrozumienie wydatków gracza w zależności od osiągniętego poziomu (przykładowo większość graczy wykazuje najwyższy wskaźnik wydatków po osiągnięciu 10. poziomu) i umiejętność skonfigurowania ukierunkowanych eventów, które odpowiadają ich poziomowi wydatków; na przykład określony, ukierunkowany event spowoduje zwielokrotnienie punktów doświadczenia w danym tygodniu, co z kolei spowoduje zwiększenie przychodów z kohorty.

Możesz także wykorzystać dystrybuowanie graczy w starszych grach lub „budowniczych imperiów”, tworząc konkurencję dla nowych graczy poprzez eventy ściśle związane z levelowaniem, które skracają czas budowy o połowę, oferując dodatkowe punkty (podwójne lub potrójne). Łagodzi to problem posiadania zbyt wielu graczy na wyższych poziomach, którzy mogą nie wydawać tak dużo na konkurowanie z nowymi graczami. Możesz sprawić, że będzie to nawet bardziej interesujące dla graczy, sprawiając, że tego typu eventy będą przebiegać nieprzewidywalnie, co ma na celu uniknięcie tworzenia oczekiwań.

Live ops i promocje

Wyróżnione produkty, powiązane produkty, przedmioty ze zniżką, promocje na czas określony, natychmiastowe oferty, przetasowanie ofert przedmiotów i wysyłanie ofert powrotu do graczy, którzy opuścili grę – wszystko to może być skuteczną promocją.

Zasadniczo pomyśl o specjalnych ofertach w handlu elektronicznym lub w zwykłych sklepie budowlany. W rzeczywistości te promocje w grze lub promocje live ops są często wariacją zwyczajnych koncepcji, ale dostosowaną do zakupów w grze. Istnieje również możliwa opcja stworzenia mini gry jako elementu gry, jak na przykład przetasowanie ofert przedmiotów (pomyśl o grze opartej na dopasowaniu elementów, grze w trzy kubki lub grach losowych w stylu gier na automatach jako o niewielkiej przerwie od głównej rozgrywki). Wysyłaj oferty powrotu do gry zawierające specjalne przedmioty, zniżki lub dodatkowe punkty dostępne dla graczy, którzy odeszli z gry, tak aby rozbudzić nowy entuzjazm w graczach powracających.

Promocje dla powracających użytkowników mogą okazać się największą wartością Live Ops

W rzeczywistości wysyłanie ofert powrotu do gry, które ponownie „odświeżają” słabnącą, ale niegdyś solidną bazę użytkowników i powodują że powracają jak bumerang, może być najlepszą promocją, którą zespół live ops może wykonać, ponieważ oznacza to odzyskanie byłego aktywnego użytkownika i zwiększenie współczynnika retencji.

Ponowne zaangażowanie to świetny sposób na wykorzystanie byłych użytkowników i sprawienie, że staną się nowymi aktywnymi użytkownikami.

Istnieje kilka podstawowych składowych, które powodują, że Live Ops można połączyć w całość. Te elementy składowe to: analityka biznesowa (BI), lokalizacja, powiadomienia, nagrody, targetowanie i segmentacja.

Promowanie eventów w grze i poza nią

Istnieje wiele metod na promowanie eventów w grze. Do promocji eventów w grze możesz wykorzystać reklamę pełnoekranową, push notyfikacje, wiadomość w grze, swoje profile społecznościowe lub nawet standardowy email.

Działania Live Ops powinny być skoordynowane z innymi działaniami marketingowymi.

Targetowanie lub segmentowanie użytkowników

Twoi użytkownicy powinni mieć reagowania na wszelkie działania oferowane przez grę w ich bieżącej lokalizacji i statusie gracza. Jednak możesz nie oferować tych samych przedmiotów, łupów, wyzwań lub innych aspektów doświadczenia gracza w każdej lokalizacji użytkownika w grze. Targetowanie użytkownika na podstawie jego bieżącej lokalizacji w grze lub na podstawie lokalizacji (kraj) jest jedną ze strategii Live Ops.

Co więcej, możliwość  segmentacji różnych typów graczy i dostosowywania rozgrywki dla nich jest zasadniczo częścią live ops.

Grupowanie graczy według osobowości, tych, którzy osiągnęli różne poziomy gry, a nawet tych, którzy posiadają określone przedmioty lub broń i zapewnienie im wyjątkowego doświadczenia na podstawie ich segmentu, może być tym, co różni grę przeciętną od odnoszącej sukcesy.

Wyzwania dzienne to także świetny sposób na tworzenie regularnych wydarzeń, dzięki którym użytkownicy będą grać bez konieczności wprowadzania nowych aktualizacji do podstawowego kodu

Jak BI i eventy Live Ops rzucają wyzwanie skalowalności?

Oprócz wszystkich kwestii związanych z marketingiem i business intelligence należy pamiętać, że w live ops chodzi przede wszystkim o skalowalność. Zwykle bazy danych gier dotyczą odczytów – bardzo wielu odczytów – a nie zmiany czy aktualizacji. Jednak w live ops chodzi o zapisy i o wykonywanie ich w dużych ilościach.

Na przykład stosowanie taktyk zwiększających przychody na podstawie lokalizacji często wymaga wielu dostosowań na żywo lub w czasie rzeczywistym, ponieważ tłumaczenie maszynowe naprawdę nie jest (jeszcze) wystarczająco dobre, aby w większości przypadków było rozważane jako opcja. Wszystkie wiadomości, oferty i promocje związane z eventem wymagają nieraz bardzo szybkiej reakcji!

Najprawdopodobniej będziesz także potrzebować możliwości zmiany takich rzeczy, jak stawki, ilość dodatkowych punktów, aktualizacji tabel przedmiotów o nowe przedmioty i lokalizacje, modyfikowania szybkości ładowania energii gracza oraz uaktualnienia cen.

Co powinny potrafić twoje narzędzia live ops?

Twoja infrastruktura analityczna powinna dostarczyć ci narzędzia i dane potrzebne do analizowania i śledzenia zachowań graczy, zapewniając niezbędny wgląd w tworzenie różnych rodzajów eventów, które będą dla nich atrakcyjne.

Co więcej, twoje narzędzia business intelligence powinny umożliwiać ci faktyczne konfigurowanie tych eventów, wraz z przesyłaniem wiadomości do graczy, modyfikowaniem zmiennych gry, tworzeniem ofert czasowych i prezentów dla graczy – a także wszystko, co zechcesz zrobić (oczywiście w granicach rozsądku). Bezspornie, analityka jest sercem i duszą właściwego programu live ops – a zatem i samej gry.

Dlaczego to live ops robią różnice w grach F2P?

W przeciętnej grze F2P pobranie przez użytkownika to dopiero początek. A to oznacza, że live ops są tym ważniejsze, że to do nich należy maksymalizacja graczy i ich retencji, długość i/lub głębokość sesji i wiele więcej.

Content marketer w GameAnalytics

Następny post