Wycena projektu
Promowanie aplikacji mobilnych
5
(2)

Czy działania App Store Optimization w 2022 roku mają sens przy tak nasyconym rynku aplikacji i gier mobilnych? Z jakich narzędzi warto korzystać przy researchu słów kluczowych dla aplikacji lub gry mobilnej w App Store? Czy trudniejszy jest research słów kluczowych czy priorytetyzacja tych słów kluczowych? Dlaczego zmiany w metadanych w App Store warto robić częściej niż w Google Play? O tym wszystkim w poniższym artykule i w kolejnych częściach.

Research słów kluczowych

Artykuł na temat znalezienia najlepszych słów kluczowych dla metadanych dla Twojej aplikacji lub gry mobilnej w App Store i Google Play podzieliłem na 4 części. W pierwszej części skupię się na researchu słów kluczowych dla aplikacji mobilnej lub gry mobilnej, najlepszych narzędziach App Store Optimization i sposobach na zbudowanie listy słów kluczowych.

W drugiej części skupię na priorytetyzacji słów kluczowych, czyli taktyce wybrania odpowiednich słów kluczowych na podstawie wolumenu, szansy wejścia do TOP 10 i liczby aplikacji konkurencyjnych. Moim zdaniem priorytetyzacja słów kluczowych dla aplikacji lub gry mobilnej jest dużo trudniejsza niż research samych słów kluczowych. Inaczej wygląda także priorytetyzacja słów kluczowych dla iOS i Androida.

Trzecia część będzie poświęcona monitorowaniu pozycji słów kluczowych i mierzeniu wskaźników efektywności Twoich działań App Store Optimization. Ostatnia część będzie poświęcona iteracji metadanych w App Store i Google Play. Zaczynajmy.

Kiedy zaczynałem swoją przygodę z App Store Optimization w 2012 roku marketing aplikacji i sam rynek aplikacji mobilnych wyglądał całkowicie inaczej. W roku 2022 rynek aplikacji mobilnych jest mocno nasycony żeby nie powiedzieć mocno przesycony. Pozycjonowanie aplikacji mobilnych także wyglądało inaczej. Inaczej wyglądały metadane jak tytuły aplikacji. Czy ktoś pamięta jeszcze możliwość wykorzystania do 255 znaków w App Store w tytule aplikacji lub gry mobilnej?

Użycie 255 znaków zostało następnie ograniczone do 50 znaków, a w roku w 2022 możesz używać jedynie 30 znaków w tytule. Ówczesne 255 znaków to więcej niż razem liczba znaków w 2022 roku w tytule (30 znaków), w podtytule (30 znaków) i liście słów kluczowych (100 znaków). W roku 2012 wejście na czołowe pozycje było dużo prostsze.

Kilka lat temu developerzy gier i aplikacji nie przejmowali się metadanymi i listę słów kluczowych dla App Store i Google Play budowało się za pomocą autosugestii Google i narzędzia Google Adwords. Google także mocno ograniczył metadane gdzie obecnie możesz używać jedynie 30 znaków w tytule. Co ciekawe dalej możesz używać 80 znaków w krótkim opisie w Google Play. Oba sklepy dużo namieszały w ciągu ostatnich 10 lat pod kątem ograniczeń w App Store Optimization chcąc skierować działania deweloperów na działania płatne. Zmieniły się także realia przy researchu słów kluczowych dla aplikacji i gier mobilnych. Doszły nowe narzędzia i nowe możliwości.

Narzędzia App Store Optimization

Budowę listy słów kluczowych (do 400 słów kluczowych) powinieneś zacząć od użycia dostępnych na rynku narzędzi ASO. Czołowe narzędzia App Store Optimization to Apptweak, Appfollow, Appradar, Sensortower , Appfigures czy MobileAction. Każde z powyższych narzędzi App Store Optimization ma swoje wady i zalety. W kolejnych artykułach poświeconym App Store Optimization zamierzam zrobić dokładny przegląd dostępnych na rynku narzędzi App Store Optimization.

W tym artykule do researchu słów dla aplikacji i gier mobilnych będę wykorzystywał Apptweak. Głownym wskaźnikiem, który będzie dla mnie istotny będzie wolumen danego słowa kluczowego. Dopiero w drugim artykule skupię się priorytetyzacji i takich wskaźnikach jak szansa wejścia do TOP10 czy liczbie aplikacji konkurencyjnych w wynikach wyszukiwania.

W tym artykule do researchu będę wykorzystywał grę mobilną merge dla iOS w Stanach Zjednoczonych, która na frazę merge games klasyfikuje się poza pierwszą 50. Przygotowanie listy słów kluczowych wygląda inaczej dla aplikacji iOS i inaczej dla aplikacji Android. Czynnikami decydującymi są ukryte metadane dla iOS (słowa kluczowe 100 znaków) i to, że słowa kluczowe w opisie gry w App Store nie wpływają na wyniki wyszukiwania. Odwrotnie jest w Google Play gdzie słowa kluczowe w opisie mają wpływ na pozycje w wynikach wyszukiwania.

Wolumen popularności słów kluczowych dla iOS w Apptweak są to dane rzeczywiste z Apple Search Ads Advanced. Przy wolumenie popularności danego słowa kluczowego dla Androida narzędzia mają swoje własne systemy do estymowania popularności wyszukiwań danego słowa kluczowego.

Wolumenem minimalnym w tym artykule będzie dla mnie 13 ze względu na ogromną liczbę słów kluczowym. W drugim artykule poświęconym priorytetyzacji dodam słowa kluczowe z wolumenem 11.

Czy warto sprawdzać słowa kluczowe poniżej wolumenu 11? Oczywiście, ale słowa kluczowe poniżej wolumenu 11 sprawdziłbym najpierw w kampanii Apple Search Ads Advanced pod kątem generowania liczby wyświetleń w wynikach wyszukiwań App Store, a także pod kątem zwrotu z inwestycjin na reklamę (tzw. ROAS).

Apptweak umożliwia dodawanie aplikacji konkurencyjnych i sprawdzania na jakich pozycjach (Top 1, Top 3, Top 10, Top 30, Top 100 i All – wszystkie pozycje) w wynikach wyszukiwania plasuje się konkurencja na dane słowo kluczowe w App Store.

W tym artykule będę sprawdzał jedynie 3 gry konkurencyjne ze względu na ogromną liczbę słów kluczowych. Jeżeli w przyszłości chcesz analizować aplikacje konkurencyjne skup się na 20 grach konkurencyjnych pod kątem największej liczbie pobrań i przychodów (10 aplikacji topowych 10 aplikacji tzw. medium). W 99% te aplikacje będą miały najlepsze pozycje w wynikach wyszukiwania na słowa kluczowe związane z daną kategorią.

Do przygotowania listy konkurencyjnych gier mobilnych możesz wykorzystać także najpopularniejsze słowa kluczowego z danej kategorii tj. (gry merge – merge games, gry tycoon – tycoon games, gry idle – idle games). Przy analizie słów aplikacji konkurencyjnych interesują mnie słowa kluczowe w TOP 30.

Jako gry konkurencyjne merge wybrałem 3 gry – Merge Mansion, Merge Mayor i EverMerge.

Gra mobilna Merge Mansion

Gra mobilna Merge Mansion

Gra mobilna EverMerge

Gra mobilna EverMerge

Gra mobilna Merge Mayor

Gra mobilna Merge Mayor

Zacznijmy od sprawdzenia listy słów kluczowych TOP 30 dla 3 aplikacji konkurencyjnych z wolumenem minimum 13. Specjalnie nie dodaję w tym poście słów kluczowym z wolumenem poniżej 13 ze względu na ogromną liczbę wyników. Przy priorytetyzacji będę jednak używał słów kluczowych z wolumenem 11–12.

Najlepsze słowa kluczowe dla gry mobilnej Merge Mansion

Pozycja od 1 do 30 dla wolumenu powyżej 13

Najlepsze słowa kluczowe dla gry mobilnej EverMerge

Pozycja od 1 do 30 dla wolumenu powyżej 13

Najlepsze słowa kluczowe dla gry mobilnej Merge Mayor

Pozycja od 1 do 30 dla wolumenu powyżej 13

Następnie analizuję metadane gier konkurencyjnych (tytuł i podtytuł) i czy mogę znaleźć słowa kluczowe z wolumenem +13.

Tytuły w App Store

Tytuły w App Store

Podtytuły w App Store

Podtytuły w App Store

Do obecnej listy słów kluczowych dodaję słowa kluczowe z tytułów i podtytułów, ale żadne ze słów kluczowych nie ma wolumenu 13+ więc usuwam je z listy słów kluczowych.

Przy budowaniu listy słów kluczowych możesz wykorzystać Apple Auto Suggestions, które są dostępne w Apptweak.

Autosugestia App Store

Autosugestia App Store

W artykule tym analizuję jedynie aplikacje konkurencyjne Merge. Prowadząc research słów kluczowych powinieneś oczywiście analizować przykładowo klasyczne gry match3 lub np. gry z tej samej kategorii niekoniecznie gry typu merge 3. Czasami nowe gry konkurencyjne mają wysoki wolumen wyszukiwań i niską konkurencyjność, którą będziesz mógł wykorzystać.

Przy researchu słów kluczowych wykorzystuję dodatkowo słowa kluczowez opinii użytkowników w Google Play i App Store gdzie użytkownicy często umieszczają tytuły gier konkurencyjnych w które grają.

Podsumowując: Korzystając z narzędzia App Store Optimization research warto robić na podstawie słów kluczowych gier konkurencyjnych, metadanych gier konkurencyjnych, autosugestii App Store, Google Play dla danego słowa kluczowego i słów kluczowych w komentarzach użytkowników. Jeżeli zaczynasz przygodę z App Store Optimization zacznij właśnie od tego!

Google Adwords

Do researchu słów kluczowych warto także użyć Google Adwords i planera słów kluczowych, który jest darmowy. Oczywiście wiele słów kluczowych z planera Google Adwords będzie miało niski wolumen w odniesieniu do rzeczywistości wyszukiwania słów kluczowych w App Store, ale nie możesz sobie pozwolić żeby pominąć to narzędzie.

Planer słów kluczowych Google Adwords

Planer słów kluczowych Google Adwords

Istnieją oczywiście inne możliwości researchu słów kluczowych jak organiczne słowa kluczowe prowadzące do strony gry mobilnej , analiza słów kluczowych w anchorach itd.

Lista słów kluczowych dla iOS

Lista słów kluczowych dla iOS

Po zbudowaniu naszej listy słów kluczowych dla iOS na podstawie słów kluczowych konkurencji, autosugestii Apple, planera słów kluczowych i słów kluczowych w opiniach w następnym artykule pokażę Ci przygotować priorytetyzację słów kluczowych i na co zwracać uwagę przy ostatecznym wyborze słów pod pozycjonowanie gry mobilnej.

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 2

No votes so far! Be the first to rate this post.

CEO, (User Acquisition Manager & App Store Optimization Manager), ARPU Brothers - agencja marketingu aplikacji i gier mobilnych

Następny post